وابستگی رنگ احساس تجربه اولویت شخصی
وابستگی رنگ احساس تجربه اولویت شخصی – ایران ترجمه – Irantarjomeh
مقالات ترجمه شده آماده گروه علوم اجتماعی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی
مقالات
قیمت
قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)
توضیح
بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.
شماره | ۱۶ |
کد مقاله | SOC16 |
مترجم | گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh |
نام فارسی | وابستگی های مرتبط با رنگ – احساس تجربه قبلی و اولویت های شخصی |
نام انگلیسی | Color-emotion associations: Past experience and personal preference |
تعداد صفحه به فارسی | ۱۲ |
تعداد صفحه به انگلیسی | ۴ |
کلمات کلیدی به فارسی | رنگ، احساس |
کلمات کلیدی به انگلیسی | Color, emotion |
مرجع به فارسی | نشست بین المللی فرآیندها و پیوستگی های مرتبط با رنگ AICدپارتمان منسوجات، کالاهای تجاری و تزئینات داخلی، دانشگاه جورجیا، ایالات متحده |
مرجع به انگلیسی | AIC Color and Paints, Interim Meeting of the International Color Association, Proceedings – Department of Textiles, Merchandising, and InteriorsThe University of Georgia |
کشور | ایالات متحده |
وابستگی های مرتبط با رنگ – احساس تجربه قبلی و اولویت های شخصی
چکیده
این مطالعه وابستگی های مربوط با رنگ- احساس و دلایل مرتبط با واکنش های احساسی در رابطه با رنگ ها را مورد بررسی قرار می دهد. بر این مبنا ۱۰ رنگ فامی کاملا اشباع شده از سیستم رنگ Munsell انتخاب شدند که شامل رنگ های قرمز، زرد، سبز، آبی، ارغوانی، زرد- قرمز، سبز- زرد، آبی- سبز، ارغوانی- آبی و قرمز- ارغوانی می باشند. صرفه نظر از این ده گروه رنگ ها، ۳ بی فام / بی رنگ (سفید، سیاه و خاکستری) نیز مورد استفاده قرار گرفتند. این نمونه شامل ۹۸ دانشجوی داوطلب دانشگاهی از موسسه دولتی در ناحیه جنوب شرق ایالات متحده می باشند. نتایج مشخص نمود که رنگ های اصلی، بالاترین میزان دلایل احساسی مثبت را تشکیل می دهند و پس از آنها رنگ های سطح میانی و رنگ های بی فام قرار دارند. نشان پردازی یا نماد گری رنگ ها به نظر در این مفهوم جلوه می نماید که چگونه هر یک از افراد می توانند رنگها را با دیگر چیزها، موضوعات یا فضای فیزیکی نسبت دهند. به طور مثال، رنگ قرمز- ارغوانی، در ارتباط با رنگ شراب قرمز، آلو، لباس ساق دوش عروس یا رنگ اتاق خواب می باشد. به طور کلی، احساسات مرتبط با رنگ به میزان زیادی در ارتباط با اولویت های شخصی و تجربه گذشته هر فرد با آن رنگ خاص می باشد.
وابستگی رنگ احساس تجربه اولویت شخصی
۱- مقدمه
رنگها را می توانیم به احساسات و هیجانات خود نسبت دهیم. به طور مثال، رنگ آبی در ارتباط با راحتی و امنیت، رنگ پرتقالی مرتبط با پریشانی و اندوه، رنگ زرد نشانه بشاشیت، رنگ ارغوانی نشانگر وقار Ballast، ۲۰۰۲، Mahnke ،۱۹۹۶) می باشد. رنگ قرمز دارای دو تاثیر مثبت و منفی می باشد، نظیر تاثیر فعال بودن، قدرتمندی و عاطفی یا احساساتی، اما از طرف دیگر ممکن است معرف یک حالت پرخاشگرانه، خونین، خشمناک و شدید باشد. رنگ سبز از تاثیری آرامش بخش و استراحت گونه ای برخوردار می باشد. به علاوه این رنگ نیز می تواند دارای دو تاثیر مثبت و منفی باشد نظیر آرامش، سادگی یا حالت طبیعی داشتن و به طور معکوس خستگی و احساس گناه (Davey، ۱۹۹۸، Linton، ۱۹۹۹).
هدف از این مطالعه بررسی ارتباطات مربوط به “رنگ- احساسات” بین دانشجویان کالج می باشد، بر این مبنا رنگ های مرجع از نمونه های سیستم رنگ استاندارد Munsell تهیه شده و دلایل واکنش های احساسی دانشجویان در برابر هر رنگ مورد بررسی قرار گرفته است.
وابستگی رنگ احساس تجربه اولویت شخصی
۲- روش
۹۸ دانشجوی داوطلب دانشگاهی (۴۴ مرد و ۵۴ زن) در این مطالعه شرکت نمودند . از آنها درخواست شد تا آنکه پاسخ های احساسی خود را در خصوص ۵ رنگ اصلی (شامل قرمز، زرد، سبز، آبی، ارغوانی) نشان دهند، به علاوه از آنها خواسته شد تا نسبت به بیان احساس خود در مورد رنگ های سطح میانه (نظیر زرد- قرمز، سبز- زرد، آّبی- سبز، ارغوانی- آبی و قرمز- ارغوانی) و همچنین سه رنگ فامی (سفید، خاکستری و سیاه)، با توجه به دلایل آنها در زمینه انتخاب این رنگ ها، اقدام نمایند. مشخصه های Munsell در جدول ۱ نشان داده شده است.
جدول ۱ مشخصه و ویژگی های Munsell
رنگ | Munsell |
قرمز | ۵R 5/14 |
زرد | ۷٫۵Y 9/10 |
سبز | ۲٫۵G 5/10 |
آبی | ۱۰B 6/10 |
ارغوانی | ۵P 5/10 |
زرد- قرمز | ۵YR 7/12 |
سبز- زرد | ۲٫۵GY 8/10 |
آبی- سبز | ۵BG 7/8 |
ارغوانی – آبی | ۷٫۵PB 5/12 |
قرمز – ارغوانی | ۱۰RP 4/12 |
سفید | N/9 |
خاکستری | N/5 |
سیاه | N/1 |
رنگ های نمونه با استفاده از نرم افزار Freehand نگارش ۱۰٫۰ تهیه شدند، که در آن از مشخصه های رنگ Munsell در برنامه کامپیوتری استفاده شده است. هر نمونه رنگ (به ابعاد ۱۰ سانتی متر * در ۱۲ سانتی متر) در وسط صفحه کامپیوتر در یک زمان نشان داده شد. ترتیب نمایش نمونه رنگ ها به صورت تصادفی برای شرکت کنندگان مشخص گردید. دانشجویان تنها اجازه داشتند تا یک مورد از احساسات خود را برای هریک از رنگ ها بیان دارند. هر مرحله آزمایشی حدود ۱۰ دقیقه طول کشید.
وابستگی رنگ احساس تجربه اولویت شخصی
۳- نتایج
بر مبنای نتایج حاصله از پاسخ های دانشجویان، رنگ سبز بالاترین میزان احساسات مثبت را به خود اختصاص داد (۹/۹۵ درصد)، که شامل احساسات استراحت یا تمدد اعصاب، و در پی آن احساس خوشحالی، راحتی، صلح و صفا یا آرامش و امید می باشد. رنگ سبز در ارتباط با طبیعت و درختان متصور می شود و بنابر این بوجود آوردنده احساسات راحتی و آرامش بخش و تصلی دهنده می باشد. رنگ زرد به طور کلی به عنوان رنگ انرژی زا و تحریک کننده احساسات مثبت به شمار آمده است. (۹/۹۳درصد)، شامل شادی و هیجان، چرا که این رنگ در ارتباط با خوشید و زمان تابستان می باشد. بالاترین پاسخ بعدی مثبت برای رنگ آبی در نظر گرفته شد (۶/۷۹درصد) و در پی آن رنگ قرمز و ارغوانی (۳/۶۴ درصد، هرکدام) مشخص گردیدند. رنگ آبی تداعی کننده اقیانوس یا آسمان است و از اینرو در بردارنده احساس مربوطه به تمدد اعصاب و آرامش می باشد. رنگ قرمز نه تنها در ارتباط با عشق و رمان یا داستان های عاشقانه است، بلکه می تواند مرتبط با شرارت و خون ریزی نیز تلقی شود. یکی از پاسخ دهندگان نیز اینگونه اظهار داشت که رنگ قرمز وی را به یاد روز والنتاین (روز عشاق) و شکل قلب می اندازد. داوطلب دیگری بیان داشته است که این رنگ وی را به یاد زیرپوش قرمز می اندازد. ویژگی های مثبت رنگ ارغوانی به طور عمده در ارتباط با کودکان و خنده تلقی شده است، در حالیکه دلایل مطرح شده برای واکنش های منفی در زمینه رنگ ارغوانی به طور سازگاری نشان دهنده آن است که رنگ ارغوانی به عنوان یک رنگ مطلوب به حساب نمی آید.
وابستگی رنگ احساس تجربه اولویت شخصی
۴- مباحث