مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

لغات مکانیک- بخش 10

در این قسمت  لغات مکانیک بخش 10 عرضه شده است.

لغات مکانیک صفحه اصلی – کلیک کنید

خرید لغات مکانیک / مجموع لغات در کل رشته ها / لغات بر حسب گروه بندی چند رشته

 

لغات مکانیک - ایران ترجمه - irantarjomeh

لغات مکانیک بخش 10
  واحد گشتاور یا میزان torque اتومبیل میزان نیرویی لازم برای 1 متر حركت دادن یك جسم با واحد نیوتن متر بیان میشود. 1 نیوتن برابر 100 گرم است. NM واحد گشتاور و یا قدرت چرخش موتور است.
NM – NEWTON METRE
سیستم هدایت گر یا راهبری. این سیستم به وسیله نقشه موجود در حافظه خود محل اتومبیل را دقیقا مشخص میكند و توسط یك نمایشگر بزرگ كه در كنسول میانی قرار دارد راننده را از سریعترین و نزدیگترین مسیر ممكن به مقصد راهنمایی میكند.
Navigation System
سیستم دید در شب. در صورت دید كم در شب راننده را از موانع موجود مطلع میكند.
NIGHT VISION
تركیب ازت و متان و سوختی است كه انرژی كمتری از بنزین تولید میكند ولی برای سوختن به هوای بسیار كمتری احتیاج دارد و بهمین جهت كارایی بهتری دارد. برای سوختن 1 ظرفیت بنزین 14.7 ظرفیت هوا لازم است ولی برای سوختن 1 ظرفیت نایترو 1.7 ظرفیت هوا لازم است و در نتیجه برای سوختن در محفظه احتراق 8 برابر بیشتر از بنزین سوخت وارد میشود.آوانتاژ نایترو فقط اینست كه بطور متوسط 2.5 برابر بیشتر قدرت تولید میشود.
NITRO – nitromethane
به سر خوردن قسمت عقب اتومبیل گفته میشود.
Oversteer / over-steer
محلی كه معمولا در قسمت عقب PIT STOP قرار دارد و تجهیزات و اتومبیلهای نقلیه ای تیمها در این محل قرار میگیرند.
Paddock
محل بین ساختمان PIT STOP و خود PIT STOP.در این محل محدودیت سرعت وجود دارد كه معمولا 120 كیلومتر در ساعت میباشد.
Pit lane
محل توقف برای تعویض لاستیك و سوخت گیری در فرمول 1. حداقل 17 مكانیك در PITSTOP انجام وظیفه میكنند و بسته به میزان سوخت گیری بین 5 الی 16 ثانیه اتومبیل در PIT توقف میكند  و همچنین كلوپی خیلی باحال در فروم مشهور تیونینگ تالك كه من مدیرش هستم
Pit stop
به رده راننده در هنگام شروع مسابقه گفته میشود.طبق زمانهای بدست آمده در روز قبل مسابقه مشخص میشود و رانندگان به ترتیب بهترین زمان بدست آمده مسابقه را شروع خواهند كرد.
Pole Position
تلفن موبایل اتومبیل همراه با Car Audio set یك وسیله باشند.
Radiotelephone
در اتومبیلهایی كه سیستم خنك كننده آنها توسط آب كار میكند آب گرم شده از داخل رادیاتور عبور میكند و توسط FAN خنك شده و دوباره به موتور باز میگردد.
Radiator
اطلاعات كانالهای FM رادیو را میتوان در پانل نمایشگر رادیو مشاهده كرد.
RDS –Radio Data System
در حالت عادی چرخهای جلو محرك هستند ولی اگر چرخهای جلو هرز گردی كنند سیستم بصورت اتوماتیك نیروی موتور را به چرخهای عقب منتقل میكند.
REAL-TIME
عددی كه همانند MOZ قدرت احتراق سوخت را نشان میدهد.
ROZ -Research octane
اتومبیلهای روبازی كه 2 در داشته باشند و 2 نفر گنجایش سرنشین داشته باشند  همراه با راننده
ROADSTER
نوعی موتور كه در سال 1954 از سوی Felix Wankel ساخته شد.نحوه كار این موتور به طور خلاصه به این شكل است كه با چرخاندن پیستون مثلثی شكل داخل بلوك محفظه احتراق، در داخل سیلندر حجم و میزان تراكمهای متفاوتی به وجود آورده شود.این تكنولوژی موتور امروزه بیشتر از سوی مزدا استفاده میشود. در مدل RX-8 مزدا كه در اروپا جای مدل RX-7 را گرفت از این نوع موتور استفاده شده است.
ROTARY-WANKEL MOTOR
دور در دقیقه. هر لحظه نشان میدهد كه موتور در یك دقیقه چند دور میچرخد.
RPM – Revolutions per Minute
نام عمومی قطعه ای كه بین دو جسم در حال حركت قرار میگیرد و اصطكاك بین آنها را كاهش میدهد.
RULMAN
انجمن مهندسین اتومبیل. انجمنی كه استانداردهایی را تعریف كرده و یكی از این استاندارد ها HP/SAE است كه قدرت اتومبیل  اسب بخار را نشان میدهد و در آمركای شمالی قدرت اتومبیلها با این استاندارد محاسبه میشود كه نسبت به استاندارد HP/DIN عدد بزرگتری بدست می آید.
SAE – Society of Automotive Engineers
سیستمی است كه از طرف شركت SAAB ساخته شده. در تصادفهایی كه به اتومبیل از عقب ضربه وارد میشود توسط پشتیها سر سرنشین به جلو هل داده میشود تا گردن و سر سرنشین آسیب نبیند. تصادف توسط یك حسگر كه در عقب اتومبیل قرار گرفته تشخیص داده میشود.
SAHR – Saab Active Head Restraint
اتومبیلهایی كه 4 در دارند و از ستون C تا عقب بر آمده و موازی با زمین است.
SEDAN
تفاوت آن با Tiptronic در manual  دستی بودن آن است.ولی میتوان از آن بصورت اتوماتیك و یا نیمه اتوماتیك نیز استفاده كرد.
SELESPEED
یك واسطه المان در داخل سیستم كمك فنر است كه متناسب با مقدار بار اتومبیل ارتفاع كمك فنر را بصورت اتوماتیك تنظیم می كند.در این سیستم ارتفاع قسمت جلو و عقب مستقل از هم تنظیم میشود.
SELF-LEVELLING SUSPENSION
عددی كه كیفیت سوخت دیزل را نشان میدهد. عدد 100 بیان گر اینست كه خود احتراقی سوخت بسیار آسان و سریع است. برای موتورهای دیزلی پیشرفته این عدد بهتر است كمی بیشتر از 50 باشد.
SETAN
سیستمی كه ارتفاع اتومبیل را به صورت اتوماتیك تنظیم میكند و در اتومبیلهای Off Road استفاده میشود.
SLS
سیستمی كه با كاهش شدت ترمزها در هنگام توقف به صورت اتوماتیك باعث توقف نرم و بدون لرزش میشود.
SOFT-STOP
به سقف اتومبیلهای با سقف باز شونده گفته میشود كه جنس سقف از پارچه و یا فلز با پوشش پارچه باشد.
SOFT-TOP
قطعات متحرك آلومینیومی كه در ساخت بدنه Audi های A8، A2 مورد استفاده قرار گرفته و باعث كاهش 40 درصدی وزن شده اند.
SPACEFRAME
موتور با یك میل بادامك  و احتمالا 16 سوپاپ
SOHC
در بعضی اتومبیلها در جلو و زیر سپر و در بعضی در عقب و روی صندوق نصب میشود. این قطعه باعث بهبود آیرودینامیك خودرو میشود.
spoiler
در اوایل سالهای 1900 به وسیله سبك موتور دارو با 2 صندلی گفته می شد.این عبارت از سالهای 1950 از سوی تولید كنندگان ایتالیایی برای اتومبیلهای اسپورت 2 نفره و روباز شروع به استفاده شد.
Spider
سیستمهای ایمنی اضافی مانند كیسه هوا.
SRS
سیستم فرمان هیدرویك الكترونیك میباشد و همانند بازهای كامپیوتری ارتباط مكانیكی وجود ندارد بلكه با حركت فرمان توسط راننده چرخهای جلو به صورت الكترونیك اتومبیل را هدایت میكنند.
STEER BY WIRE
چرخهای محرك را بنا به شرایط و احنیاج راننده تغییر میدهد. این سیستم به 4 شكل كار می كند 1-فقط چرخهای عقب محرك باشند. 2-تقسیم بین چرخهای جلو و عقب. 3-تقسیم مساوی نیرو بین چرخها جلو و عقب. 4-حركت با 4 چرخ بصورت كلاسیك.
SUPER SELECT
این اتومبیلها خصوصیات اتومبیلهای استیشن و ون را در متن خود دارند و معمولا باشد 4WD هستند كه برای مسیرهای غیر از جاده و نا همواریهای معمولی نیز مناسب هستند در عین حال كه در جاده تفاوتی زیادی با یك اتومبیل معمولی ندارند.
SUV – SPORT Utility Vehicle
سیستم تعلیق. ضربات و شوكهای وارده از طرف مسیر به اتومبیل را جذب میكند.
Suspension
این سیستم توسط یك خط GSM در مواقع تصادف به صورت اتوماتیك پیغام S.O.S میفرستد.
TAS – Travel Assist System
سیستم كنترل پاتیناژ.
TCS -ASR-ETC
گیرباكس دو حالته یعنی به دلخواه میتوان دنده را دستی و یا اتوماتیك عوض كرد.
TIPTRONIC
سیستم الكترونیك كنترل فشار  باد لاستیك.
TPC
سیستمی كه باعث ورود هوای بیشتر به موتور میشود و با آفزایش میزان هوای ورودی قدرت موتور افزایش میابد. پروانه توربو توسط گازهای خروجی از اگزوز چرخانده میشود.
TURBO
استفاده از یك جفت شمع برای هر سیلندر كه باعث سوخت بهتر تركیب سوختی میشود و همچنین با كاهش زمان احتراق تراكم نیز افزایش میابد.Alfa romeo و بنز  محمد بزن قدش از این سیستم استفاده میكنند.
Twin Spark
سیستم كنترل زمان متغییر سوپاپ در BMW
Vanos
موتورهای هوندا كه مجهز به میل سوپاپهای با زمانهای متفاوت هستند. در این موتور ها زمانهای سوپاپ در دورهای متفاوت تغییر كرده و بهترین كارایی و مصرف سوخت ایجاد میشود.
VTEC
توربوی متغییر. این توربو در دورهای كم نیز كارایی دارد.هوایی كه از مانیفولد اگزوز می آید توسط پره های كوچكی كه درون بدنه این توربو قرار دارد به مركز پروانه هدایت میشود.این پره ها با دستوراتی كه از سیستم كنترل موتور میگیرند به بالا پائین حركت میكنند و باعث میشوند در دورهای پائین نیز پرپانه توربو با سرعت خوبی بچرخد.  همانطور كه برای افزایش فشار آب باید لوله قطر كمتری داشته باشد
VTG – Variable Turbo geometry
سیستم كنترل زمان متغییر سوپاپ در Toyota
VVT-I
 فاصله محور فاصله بین مركز چرخهای جلو تا مركز چرخهای عقب.
WHEELBASE
دیفرانسیل قفل شونده خودكار
ABD -Automatic Brake Differential
سامانه ضد بلوكه  قفل شدن ترمز
ABS -Antilock Brake System
سامانه فعال كنترل سرعت پیمایش
ACC -Active Cruise Control System
انجمن خودروسازان اروپا -این حروف مخفف یك عبارت فرانسوی به همین معنی هستند ACEA
European
Automakers Association
– سیستم فعال روشنایی پیچ ها بوسیله چراغ های جلو
ACHS
Active Cornering Head Lamp
تنظیم خودكار چراغ های جلو
AHA -Automatic Headlight Arrangement
كنترل اتوماتیك عملكرد موتور  جلوگیری از ضربه
APC -Automatic Performance Control
سامانه صوتی كمكی برای پارك كردن
APS -Acoustic Parking System
سامانه ضد لغزش
ASR- -Anti Spin Regulation
سامانه سرویس فعال خودرو  اطلاع دهنده سرویس لازم برای
ASSYST -Active Service System
سامانه چهار چرخ متحرك دائمی
AWD -All Wheel Drive
سامانه كمكی ترمز كه در مواقع ترمزگیری حداكثر فشار را به ترمزها وارد می آورد
BAS- Brake Assist Control
واحد اسب بخار، معادل 746 وات كه در زبان المانی با PS نشان داده می شود
BHP- Break Horse Power
سامانه ای برای بالاتر بردن كارایی ترمزها در پیچ های تند
CBC- Cornering Brake Control
قطعات باز شده یا منفصل یك محصول
CKD- Completely Knocked Down
گاز طبیعی فشرده شده
CNG- Compressed Natural Gas
سامانه راداری ضد تصادف
CRS- Collision Reduction System
جعبه دنده با تعویض پیوسته
CVT- Continuously Variable Transmission
میل سوپاپ دوتایی از بالا
DOHC- Double Over Head Camshaft
كنترل سواری پویا – برای فنربندی های جدید
DRC- Dynamic Ride Control
كنترل ثبات پویا – با كمك ترمز
DSC- Dynamic Stability Control
سامانه سوخت رسانی الكترونیكی خودروهای دیزل
EDC- Electronic Diesel Control
توزیع نیروی ترمز به صورت الكترونیكی
EBD- Electronic Brake force Distribution
واحد كنترل الكترونیكی
ECU- Electrical Control Unit
كنترل تزریق سوخت الكترونیكی
EFI- Electronic Fuel Injection
چرخش دوباره گازهای اگزوز – با ورود مقداری از گازهای اگزوز به هوای ورودی دمای ویژه احتراق بالا می رود EGR
Exhaust Gas Recirculation
تعویض دنده بادی با كنترل الكترونیكی
EPS –Electronic Pneumatic Shift
برنامه ثبات الكترونیك – ایجاد پایداری مناسب در پیچ های تند و لغزنده
ESP- Electronic Stability Program
كنترل كشش الكترونیك -كه در سرعت بالای 40 كیلومتر وارد عمل شده و با قفل دیفرانسیل در ارتباط است
ETC – Electronic Traction Control
فدراسیون جهانی اتومبیل رانی  عبارت فرانسوی
FIA – Federation Inrenationale de L’Automobile & quot
سیستم چرخ متحرك جلو سیستم
FWD- Front Wheel Drive
سوخت پاش مستقیم بنزینی
GDI- Gasoline Direct Injection
كمپانی ژنرال موتور
GMC- General Motor Corporation
سامانه مكان یابی جهانی
GPS- Global Positioning System
خودرویی كه در كلاس خود بالاترین قدرت موتور و عملكرد را دارد
GT- Gran Touring
تزریق سوخت گازوئیل فشار بالا  – در این سیستم سوخت گازوئیل با فشار بسیار بالا به درون سیلندر تزریق می گردد تا بطور كامل پودر شده و احتراق به بهترین شكل ممكن انجام گیرد
HDI- High Pressure Diesel Injection
سازمان بین المللی استاندارد
ISO- International Standard Organization
ITS – Intelligent Transportation System
گاز طبیعی مایع شده
LNG- Liquefied Natural Gas
گاز نفت مایع شده
LPG- Liquefied Petroleum Gas
دیفرانسیل با لغزش محدود
LSD- Limited Slip Differential
سیستم سوخت رسانی چند نقطه ای
MPFI- Multi Point Fuel Injection
خودروی چند منظوره – دارای اتاقی كوچكتر از ون و مختص سرنشین
MPV-Multi-purpose Vehicle
خودرویی برای تمام سطوح
MTV- Most Terrain Vehicle
انجمن ملی رقابت خودروهای تقویت شده
NASCAR- National Association For Stock Auto Racing
سوپاپ در بالای موتور – سرسیلندر
OHV Over Head Valve
مدیریت ارتباطات پورشه با شش سیستم پیشرفته
PCM- Porsche Communication Management
مدیریت ثبات پورشه – سیستم عبور كه با كم كردن گاز و یا ترمز كردن، از چرخش و چپ شدن هودرو جلوگیری میكند، اولین بار در پورشه توربو2002-
PSM- Porsche Stability Management
دور در دقیقه
RPM- Revolutions Per Minute
سامانه چرخ متحرك عقب
RWD- Rear Wheel Drive
انجمن مهندسین خودرو – آمریكا
SAE- Society of Automotive Engineers
كنترل ترمز سنسوترونیك – كه با احساس شرایط ترمز كردن، قدرت وارده را تنظیم میكند SBC
Sensotronic Brake Control
سامانه حفاظت ضربه جانبی – شامل میله ها و تمهیداتی در درون درها
SIPS- Side Impact Protection System
جعبه دنده دستی با تعویض متوالی – در خودروهای سوپر اسپرت و خودروهای مسابقات رالی SMG
Sequential Manual Gearbox
وجود یك میل سوپاپ در بالای سیلندر
SOHC- Single Over Head Camshaft  OHC
سامانه ممانعت تكمیلی برای بالش های هوا
SRS -Supplementary Restraining System
خودرویی با قابلیت های اسپرت  اتومبیل بیابانی با قابلیت استفاده روزمره در شهر
SUV- Sport Utility Vehicle
سامانه كنترل كشش
TCS- Traction Control System
سامانه حفظ كنترل چسیندگی و لغزش در شرایط لغزنده
TSC- Traction Stability Control
خودرو با آلایندگی بسیار كم
ULEV- Ultra Low Emission Vehicle
در بعضی از خودروها كه موتور آنها در وسط اتومبیل قرار دارد برای سیستم خنك كاری در طرفین قسمت عقب این خودروها دو دریچه هواگیری طراحی میكنند كه سیستم مذكرو وظیفه دارد این دریچه ها را بسته به دمای آب خنك كننده موتور در دورهای گوناگون باز كرده و باعث خنك شدن موتور شود VACS
Variable Air Cooling System
نوعی ترمز كمكی است كه با رگولاتور فشار دود اگزوز عمل میكند و برای اولین بار در خودروهای سنگین ولوو به كار رفته است VEB
Volvo Engine Brake
توربین با هندسه متغیر برای دستیابی به بهترین بازده محموعه پرخوران
VTG- Variable Turbine Geometry
سیستم سوپاپ متغیر بالیستیك كه در این سیستم از میل سوپاپ استفاده شده و برجستگی های بر روی آن به گونه ای است كه در دورهای بسیار بالا عملكرد سوپاپ ها به صورت كاملا مستقل انجام می شود
VVB – Variable Valve Ballistic
سیستم زمان بندی متغیر هوشمند سوپاپ ها
VVTI-  Variable Valve Timing Intelligent
این سیستم معمولا در صندلی های جلو بكار می رود و عملكرد آن به این صورت است كه بلافاصله پس از دریافت ضربه تصادف از پشت، پشتی صندلی های جلو را به طرف عقب خوابانده و بدین وسیله مانع از وارد آمدن ضربات ناگهانی  شلاقی به ناحیه گردن و ستون فقرات میشود
WIL – Whiplash Injury Lessening
خودروهای فاقد آلایندگی
ZEV- Zero Emission Vehicle
كیسه هوا
Air bag
صافی هوا
AIR cleaner
فیلتر هوا
AIR Filter
آچارآلن
Allen key
انبر سوسماری
Alligator clip
دینام
Alternator
آمپر
AMP  Ampere
موم عایق  غیر هوازی
Anaerobic sealer
ضد یخ
Anti-freeze
ماده ضد جوش خوردگی
Anti-seize compound
فیبر نسوز، آزبست
Asbestos
محور  اكسل
Axel
شافت اكسل
Axle shaft
بلبرینگ
Ball bearing
یاتاقان
Bearing
یاتاقان میل‌لنگ
Big-end bearing
سوزن یا شیر هواگیری
Bleed nipple
دیسك ترمز
Brake disk
هواگیری ترمز
Brake bleeding
كاسه ترمز
Brake drum
لنت ترمز
Brake lining
بالشتك ترمز
Brake pads
كفشك ترمز
Brake shoe
اهرم
Breaker bar
صفحه جدا‌كننده قسمت موتور از قسمت  سرنشین در اتاق خودروها
Bulk head
كولیس
Caliper
میل سوپاپ
Camshaft
كانیستر- مخزن جذب بخارات بنزین
Canister
كاربراتور
Carburetor
مهره اشپیل‌خور-  مهره چاكدار
Castellated nut – Castle nut
كاتالیزی: قسمتی ا ز  مبدل سیستم اگزوز شبیه به صدا خفه‌كن كه آلودگی‌های ویژه‌ای را از دود خروجی موتور جذب و به گازهایی بی‌ضرر تبدیل می‌كند.
Catalytic Converter
خار حلقه‌ای، گیره فنری
Circlip
خلاصی- لقی
Clearance
فنر حلقوی یا مارپیچ – فنر لول
Coil Spring
تراكم
Compression
نسبت تراكم
Compression ratio
چهار شاخ كه ارتعاشات ناشی از انتقال قدرت تحت زاویه‌ای را برطرف می‌كند.
Constant velocity Joint  CV Join
پولك موتور
Core Plug
كارتل
Crank case
میل‌لنگ
Crank Shaft
گیره سوسماری
Crocodile Clip
كد عیب‌یابی- كد شناسایی
Diagnostic Code
ترمز دیسكی
Disk Brake
میل سوپاپ دوتایی
Double – Over head Cam  DOHC
نواری از جنس لاستیك كه برای به  حركت در آوردن دینام، پمپ آب، پمپ هیدرولیك فرمان، كمپرسور كولر و نظایر آن، با استفاده از نیروی پولی میل‌لنگ به‌كار می‌رود.
Drive belt
شافت محرك – پلوس
Drive shaft
ترمز كاسه‌ای
Drum brake
دریچه‌ای كه برای وارد كردن گازهای   خشك خروجی از موتور به مسیر جریان هوای ورودی به موتور تعبیه شده است.
EGR Valve

 

لغات مکانیک بخش 10
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.