کارآفرینی و نوآوری اقتصاد دانش محور: بنگلادش
کارآفرینی و نوآوری اقتصاد دانش محور: بنگلادش – ایران ترجمه – Irantarjomeh
کارآفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: چالشها و استراتژیها – بنگلادش – بخش ۴ کتاب کارآفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: چالشها و استراتژیها
مقالات ترجمه شده آماده گروه مدیریت – بازرگانی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی
مقالات
قیمت
قیمت این مقاله: 48000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)
توضیح
بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.
کارآفرینی و نوآوری اقتصاد دانش محور: بنگلادش
شماره | ۸۰ |
کد مقاله | MNG80 |
مترجم | گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh |
نام فارسی | کارآفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: چالشها و استراتژیها – بنگلادش – بخش ۴ کتاب کارآفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: چالشها و استراتژیها |
نام انگلیسی | Entrepreneurship and Innovation in the Knowledge-based Economy – BANGLADESH |
تعداد صفحه به فارسی | ۳۶ |
تعداد صفحه به انگلیسی | ۲۹ |
کلمات کلیدی به فارسی | کارآفرینی ، نوآوری ، اقتصاد دانش محور |
کلمات کلیدی به انگلیسی | Entrepreneurship , Innovation , Knowledge-based Economy |
مرجع به فارسی | سازمان بهرهوری آسیا – کتاب کارآفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور |
مرجع به انگلیسی | Asian Productivity Organization |
کشور | ژاپن |
کارآفرینی و نوآوری اقتصاد دانش محور: بنگلادش
کار آفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: چالشها و استراتژیها – بنگلادش
مقدمه
جهان فردا در حقیقت بعنوان یک جهان دانش محور مطرح خواهد بود که در آن دانش یک فاکتور مهم فزاینده روال تولید بوده، و بر این اساس نیاز به نیروی کار کمتر، زمان کمتر و سرمایه کمتر میباشد. دکتر محمد یوهانز، یکی از متخصصین اقتصاد جدید جهان در بنگلادش در نشست اخیر در شهر داکا بنگلادش این موضوع را ذکر نمود که بجای داشتن یک روال قبلی برای دنبال نمودن «اقتصاد محصول»، این کشور میبایست به سمت روی آوردن به روالهای «اقتصادهای دانش محور» حرکت نماید. پیتر دراکر(۱۹۶۸) نیز عبارت جدیدی را در این زمینه بوجود آورده و آنرا به عنوان «کار دانش محور» که در مقابل کارهای خدماتی و کارهای دستی میباشد مطرح نمود. با وجود آنکه این مورد هم اکنون پیاده سازی شده و بوسیله برخی از نویسندگان مورد تحصیل و بازنگری قرار گرفته است، موضوع اصلی آنالیز آقای دراکر تاثیر بر روی مباحث مدیریت امور دانش محور میباشد. وی در کتابهای خود اینگونه بحث مینماید که «دانش به سرعت بعنوان تنها فاکتور در عرصه تولید مطرح میگردد و دیگر بعنوان یک فاکتور صرف مطرح نخواهد بود». در اظهار نظرات وی، اهمیت رشد این موارد مرتبط با ظهور اقتصاد ما بعد صنایع جهانی میباشد که در آن دانش جایگزین سرمایه بعنوان موتور محرک عملکردهای رقابتی میگردد.
چگونه اینترنت در توسعه کارآفرینی دانش محور مشارکت دارد
تجارت امروزه بسرعت به سمت عصر اینترنت در حال حرکت میباشد چرا که قبل از آن این موضوع روالهای مرتبط با عصر اطلاعات و عصر صنعتی را پشت سر نهاده است. برحسب تحقیقات فورستر، فروشهای اینترنتی شغل – به- شغل به میزان ۳/۱ تریلیون دلار در سال ۲۰۰۳ خواهد رسید و در سال ۲۰۰۴ فروش شغل – به- مشتری نیز بالغ بر ۱۰۰ بیلیون دلار خواهد شد. شرکتهایی که بر سیستمهای سنتی تجاری تکیه دارند ممکن است از مشاغل بین المللی منفک ومجزا گردند. این رویه هر چه زودتر درک گردد، بهتر خواهد بود. بنابر این یک شرکت قادر است نسبت به پیاده سازی فرمولهای مربوطه به برنامههای تجارت الکترونیک خود و لینک این برنامهها بصورت موثر به منظور نیل به اهداف شرکتی خود اقدام نماید. یکی از مولفههای اصلی اقتصاد اینترنتی تجارت الکترونیک میباشد. تجارت الکترونیک بصورت گسترده بعنوان فرآیندی تعریف میشود که در آن از روشهای الکترونیکی و رویههای مربوطه بدان جهت انجام کلیه فرمهای فعالیتهای تجاری بهره گرفته شده است و بر این اساس اهداف سازمانی تحصیل میگردد. تجارت الکترونیک از تکنولوژیهای مختلف بهره گرفته است و دارای فرمهای تجاری مختلفی نظیر بانک داری الکترونیک، تجارت الکترونیک، تبادل دادههای الکترونیک (EDI)، نامه الکترونیک (ایمیل) و دیگر فرمهای رایج وب سایتها میباشد. از آنجاییکه گسترش سریع معاملات الکترونیکی بوجود آورنده فرصتهای اساسی برای تجارت و توسعه میباشد، تکنولوژیهای ارتباطات و اطلاعات و بازرگانی الکترونیک، بر اساس انتظارات، عامل محرک مولفههای تجاری در زمینه رشد اقتصادی برای سالیان آتی بشمار میآیند.
ساختار اجتماعی اقتصادی بنگلادش در ارتباط با حرکت به سمت فرمهای جدید کارآفرینی
رشد اقتصادی میبایست به معنای ارتقای زندگی انسانها باشد و نه تنها درآمد ملی و بر این خصیصه اساس ارتقای چنین موردی بعنوان یک هدف صرف خواهد بود. ثروت واقعی یک ملت مردم آن کشور میباشند و در صورتیکه این مردم دارای تحصیلات ومهارتهای فنی باشند، آنها قادرند تا بازارهای جهانی را به تصرف خود درآورند. در بنگلادش بخش عظیمی از جمعیت جوان میباشند. آنها بعنوان منبع بالقوه کشور بشمار آمده اما در عین حال بواسطه مشکل عدم اشتغال در رنج میباشند و همچنین از نظر کمبود مهارتها و آموزشهای کافی نیز در مضیقه هستند. برحسب برنامه تحقیقاتی نیروی کار سال ۱۹۹۵، نیروی کار جوان (سن ۱۵ الی ۲۹ سال) در حدود ۲۰ میلیون نفر تخمین زده شده است که معرف حدود ۳۶% از نیروی کار شهری میباشد. در صورتیکه تنها یک دانش وجود داشته باشد که بتواند کل ایدههای قرن ۲۱ را تحت پوشش قرار دهد، این دانش همانا تکنولوژی اطلاعات (IT) میباشد. همچنین در صورتیکه تنها یک صنعت وجود داشته باشد که بوسیله آن بنگلادش بتواند خود را بعنوان یک کشور توسعه یافته قلمداد نماید، این صنعت همانا صنعت تکنولوژی اطلاعات خواهد بود. بر این اساس میبایست بنگلادش میبایست نسبت به ترسیم نقشه راه مناسب جهت نیل به این هدف اقدام نماید.
بنگلادش بعنوان یک جامعه همگن یا یکپارچه بشمار میآید که دارای یک فرهنگ، زبان، نژاد ومذهب میباشد. بیش از ۶۰% جمعیت آن یعنی در حدود ۱۳ میلیون نفر زیر ۲۵ سال سن دارند و دارای پتانسیل بالایی برای حضور در عرصه بازار IT جهانی میباشند.
در نظم اقتصادی جهان که بوسیله تغییرات سریع جهانی بر مبنای دانش مشخص گردیده است و دانش در این جهان بعنوان منابع نهایی مد نظر میباشد. اطلاعات بسرعت بعنوان مهمترین و با ارزشترین منابع جهانی مطرح شده و باعث بوجود آوردن ثروت بجای منابع قبلی ایجاد کننده ثروت یعنی سرزمین، انرژی ،نیروی کار و سرمایه گردیده است.
کارآفرینی و نوآوری اقتصاد دانش محور: بنگلادش
محدودیتهای مرتبط با اینترنت
با وجود آنکه اینترنت بعنوان یک ابزار اصلی معاملات جهانی مطرح گردیده است، کشورهای در حال توسعه نظیر بنگلادش با مشکلاتی در این زمینه روبرو میباشند. در بین این مشکلات شکافهای زیرساختار ارتباطات، نیاز به توسعه سایتهای محلی بیشتر، ترجمه (انگلیسی هنوز بعنوان زبان مشرف بر عرصه اینترنت مطرح میباشد)، چالشهایی جهت تطبیق قواعد جاری برای این رسانه جدید و هزینه بالای نصب این اقلام و همچنین دسترسی به اینترنت از جمله مشکلات پیش روی بنگلادش میباشد. بوجود آوردن آشنایی و استفاده از اینترنت نیز از جمله مشکلاتی است که بنگلادش با آن دست به گریبان میباشد چرا که کامپیوترهای اندکی بر حسب شرکتهای موجود در دسترس میباشند.
یکی از محدودیتهایی که به دفعات مکرر از آن سخن به میان رفته است محدودیتهای مربوط به زیر ساختار کشور میباشد. اتحادیه ارتباطات بین المللی در این خصوص اعلام داشته است که کشورهای در حال توسعه دارای ۳۱۲ مرکز ارائه دهنده خدمات اینترنتی (ISP) برای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت میباشند، در حالیکه در کشورهای در حال توسعه این میزان برای ۱۰ هزار نفر جمعیت تنها شش مرکز ارائه دهنده خدمات اینترنتی است. همچنین ۲۵ خط تلفن برای هر ۱۰۰ نفر در کشورهای در حال توسعه وجود دارد که این آمار برای کشورهای توسعه یافته ۵۴ خط برای هر ۱۰۰ نفر است.
کارآفرینی و نوآوری اقتصاد دانش محور: بنگلادش
سناریوی IT در بنگلادش
اشخاص اندکی در کشور توانایی خرید کامپیوتر را برای مصرف خانگی دارند. در این خصوص تعداد کامپیوترها در حدود ۶۰۰ هزار مورد، یعنی ۵/۴ در هر هزار نفر، میباشد که یکی از پایینترین آمارها در جهان بشمار میآید. نرخ رشد سالیانه در حدود ۵۰% میباشد اما با وجود این رشد قابل توجه، میزان نفوذ رایانههای شخصی احتمالاً به میزان بسیار پایینی در آینده خواهد ماند. بهنگامی که مسئله استفاده اینترنت به میان میآید، این تصمیم نیز همچنین چندان امیدوار کننده نمیباشد. در حدود ۶۵ مرکز ارائه خدمات اینترنتی در بنگلادش وجود دارند. سازمان تلفن و تلگراف بنگلادش BTTB تنها مرکز عمومی ارائه خدمات اینترنتی در کشور میباشد. کلیه مراکز دیگر به وسیله بخش خصوصی اداره میشوند که ارائه دهنده خدمات به در حدود ۱۰۰ هزار مشتری (حدوداً۵۰۰ هزار کاربر) میباشند. تنها ابزار ارتباط با بزرگراه اطلاعات جهانی از طریق ماهوارهها میباشد. تصمیم دولت جهت ارائه مجوز به شرکتهای خصوصی به منظور مذاکره مستقیم با فروشندگان ماهوارههای خارجی و ادوات ترمینالهای بسیار کوچک (VSAT) و همچنین کاهش مبالغ دریافت شده برای اعطای مجوزهای دولتی، باعث کاهش هزینههای اینترنت گردیده است. اما حتی با این نرخ فعلی ( تقریبا در حدود یک TK در دقیقه) و با سرعت اندک (تقریبا ۴ تا ۵ کیلو بایت در ثانیه برای هر کاربر) این مبلغ هنوز برای کابران معمولی بسیار گران میباشد. علاوه براین شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنتی تنها در ۴ یا ۵ شهر بزرگ کشور مستقر میباشند. بنابر این کاربران شهرهای دیگر میبایست به مرکز شماره گیری گسترده ملی (NWD) متصل شوند که این امر حتی هزینههای بیشتری را طلب مینماید. تصمیم اخیر کمیته مربوطه جهت افزایش هزینههای اخذ مجوز برای VSAT و هزینههای ماهیانه شارژ تلفن برای ISPها شده است که با همراهی با روال سنجش زمانی مکالمات تلفنی محلی، تاثیر منفی قدرتمندی را بر روی استفاده و گسترش اینترنت و رشد کلی IT در کشور بجای گذاشته است. اخیراً کمیسیون قواعد ارتباطات بنگلادش تشکیل گردیده است که برخی از تصمیمات وزارت پست و تلگراف (MOPT) را تعلیق نموده است. قابل توجه میباشد که دولت هند اخیراً توصیه مقامات هیئت قواعد ارتباطات هند، در زمینه اعطای مجوز به ISPها جهت ارائه خدمات تلفنی به مشتریان خود، را پذیرفته است. این روال از اول آوریل ۲۰۰۲ به مرحله اجرا گذاشته شده است.
کارآفرینی و نوآوری اقتصاد دانش محور: بنگلادش
پورتالهای دولتی
برخی از موسسات دولتی از قبل نسبت به راهاندازی وب سایتهای خود اقدام نمودهاند. در صورتیکه هر یک از کاربران اینترنت نسبت به انجام یک پرس وجو در یک ماشین جستجوی معروف همانند (یاهو، گوگل آلتاویستا) اقدام نمایند و عبارت «دولت بنگلادش» را بعنوان کلید جستجو وارد نمایند، فرد مذکور قادر به یافتن آدرس اینترنتی … خواهد بود که بعنوان وب سایت رسمی دولت بنگلادش میباشد. صفحه اصلی این وب سایت در حال حاضر شامل لینکهایی به شش وزارتخانه و ۴۶ موسسه میباشد. بر این اساس مشهود میباشد که کمتر از ۱۰% از وزارتخانهها یا موسسات دولتی دارای پیجها یا صفحات اینترنتی خاص خود میباشند. برخی از این وب سایتها حاوی مستندات مهمی نظیر برنامه ۵ ساله دولتی، دادههای مرتبط با بودجه، سرشماری، و قواعد مربوط به درآمدهای مالیاتی و گمرگی میباشد. با این وجود، محدوده بسیار اندکی برای تعامل با دیگر موسسات وجود دارد. علاوه بر این، کاربران از این نکته گله مند میباشند که ایمیلهای ارسال شده برای موسسات با استفاده از لینکهای درج شده در وب سایت آنها بصورت بسیار اندکی پاسخ داده میشود یا به ندرت پاسخ داده میشود. بجز آنکه اطلاعات در وب سایتها بصورت معمول آپدیت گردد و پاسخهای جستجوهای ارسال شده از طریق ایمیلها فراهم گردد، هدف کلی از تاسیس چنین وب سایتهایی به دست فراموشی سپرده شده است. بنابر این، بهنگامی که موقعیت جاری تنها بازتاب دهنده میزان اندکی از ارتقا و پیشرفت میباشد، از طریق دسترسی به برخی از اطلاعات، نیاز برای فرمولاسیون یا به قاعده درآوردن شرکتها جهت فراهم آوردن امکانات پاسخگویی بیشتر احساس میگردد. الزامات تصمیم نخست وزیری در زمینه IT جهت قرار دادن کلیه فرمها (که مورد نیاز به وسیله موسسات مختلف میباشد) و اعلامیههای استخدام بر روی وب سایت بعنوان یک پیشرفت بزرگ تلقی میگردد. این وظیفه همچنین خواستار تاسیس یک پورتال وب سایت یا درگاه اینترنتی برای دولت میباشد، بگونهای که هر یک از کاربرانی که میخواهند به تعامل با دولت بپردازند بتوانند از طریق وارد شدن بدین وب سایت اقدامات لازم را مبذول دارند و بر این اساس چنین تسهیلاتی اندک اندک به سمت روالهای مناسب خاص خود هدایت شود.
خدمات فعال شده IT
توسعههای سریع در زمینه شبکه ارتباطات جهانی، همراه با دسترسی آسانتر به کامپیوترها، باعث ارتقای نوع جدیدی از فرصتها برای توسعه کشورها از طریق خدمات IT گردیده است:
(۱) کاهش در هزینههای ارتباطات بین المللی
(۲) کاهش هزینههای قدرت محاسباتی
(۳) افزایش خط مشیها جهت فراهم ساختن نواحی شایسته غیر متمرکز از منابع خارج از سازمانی
خصیصههای کلیدی سرویسهای فعال IT عبارتند از:
ورود دادهها
پردازش امور دفتری
نسخه برداری طبی
پردازشهای روالهای مرتبط با بیمه
پردازشهای حقوق
بانکهای اطلاعات قانونی
توسعه مضامین چند رسانهای
مراکز تلفنی
خدمات مشتریان
طراحی مهندسی، CADD
ترجمه
انیمیشن
برخی از نواحی جدیدی که IT میتواند زمینه لازم را برای توسعه کارآفرینی فراهم آورد برای بنگلادش بعنون یک منطقه مهم مد نظر خواهد بود. این نواحی یا مناطق عبارتند از: آموزش، مسائل قانون گذاری، پرداخت صورت حسابهای کاربردی، ارتقای کانون و سفارش یا منظم نمودن موقعیتهای مربوطه، پرداخت آنلاین مالیات و خراج، ثبت رکوردهای مرتبط با زمین، شکایات عمومی، تهیه کالاها وخدمات، مراقبتهای بهداشتی، دفاتر پست، همکاریهای شهری و شهرداریها، استخدام پرسنل، مستندات سیاسی و غیره. برای کلیه این موارد، بنگلادش نیازمند توسعه زیر ساختهای مناسب میباشد. این خدمات فعال IT قادر به فراهم نمودن شفافیت لازم و به نوبه خود اعمال برخی از تغییرات با توجه به داشتن یک سیستم دولتی خوب میباشند که هم اکنون بعنوان یک پدیده بسیار مبرم و مورد نیاز در این مرحله از زمام کشور مد نظرمیباشد.
کارآفرینی و نوآوری اقتصاد دانش محور: بنگلادش
توسعه منابع انسانی در IT
یکی از ضعفهای اصلی که از بکار گیری فرصتها در بازار جهانی IT در بنگلادش ممانعت مینماید کمبود نیروی انسانی آموزش دیده میباشد. سناریوی جاری در جدول ذیل نشان داده شده است:
بر اساس ملاحظات مربوطه تاکیدات فزاینده در خلال سالهای اخیر بر روی توسعه منابع انسانی HRD)) در بخش IT بوده است. بر این اساس لازم است یاد آوری شود که هیچ گونه راه حل کوتاه مدتی برای این مشکل وجود ندارد و باید توسعه زیر ساختار بصورت فیزیکی محقق گردد و منابع کافی سرمایه گذاری شود، و بطور کلی باید اذعان داشت که توسعه منابع انسانی امری زمانبر تلقی میگردد. پیش نیاز مرتبط با موفقیت در رشته IT موجود بودن مخزن بزرگی از فارغ التحصیلان میباشد که دارای آشنایی کاملی به علوم کامپیوتر و کاربردهای IT داشته باشند. در مطالعه اخیر این موضوع مشخص گردید که در حدود ۶۰ موسسه آموزشی در امر آموزش رشته IT مشغول بودهاند که خود منجر به ایجاد رشتههای کارشناسی در این زمینه شده است.
سیاستهای جاری IT در بنگلادش
بعنوان یک کشور در حال توسعه، بنگلادش از خط مشی گسترده جهانی و انفجار مرتبط به تجارت الکترونیک که همانا IT میباشد برخوردار است. بر این اساس نیروی حرکت هم اکنون فعالیت خود را آغاز نموده تا فرصت کاملی را بواسطه انقلاب IT که در طی دهههای اخیر ترقی یافته است، بدست آورد. با توجه بدین مقوله احساس میشود که بنگلادش قادر به اخذ حق السهم قانونی خود از روال توسعه و صادرات نرم افزار و کلیه خدمات IT خواهد بود. با درک این چشم انداز قابل توجه، دولت بنگلادش نسبت به اعلام «صادرات فرآیندهای مرتبط با پردازش دادهها و نرم افزار» بعنوان یک بخش پیشران هم در صنایع و هم در سیاستهای صادراتی اقدام نموده و یک بسته نرم افزاری واحدی را از خلاقیتها فراهم نموده است، بگونهای که بخش خصوصی هم اکنون قادر به ایفای نقش عمدهای در این قسمت میباشد. برخی از انگیزهها یا راهکارهای مربوطه به شرح ذیل میباشند:
۱- انگیزههای مالی برحسب وامهای سبک و آسان و مهیا سازی این موارد از سوی بانکها و موسسات مالی دیگر جهت راه اندازی مشاغل مرتبط با IT.
۲- سرمایه گذاریهای خارجی ۱۰۰% و مشارکتهای اقتصادی مشترک، بوسیله معافیتهای مالیاتی و بازگشت سرمایه و سود به کشورهای مبدأ، ترغیب شده است.
۳- هم اکنون سیستم VSAT (ترمینال ادوات بسیار کوچک) در دسترس بخش خصوصی میباشد ( با فی سالیانه ۳۵۰۰ دلار آمریکا).
۴- بنگلادش دارای یک شبکه فیبر نوری میباشد که در طول بیش از ۳۰۰ ایستگاه قطار در گسترده کل کشور کشیده شده است.
۵- بنگلادش بزودی متصل به سیستم فیبر نوری جهانی زیر دریایی خواهد شد و همچنین حداقل ۳۰۰ ایستگاه راه آهن که در کلیه مناطق کشور قرار دارند بزودی متصل به سیستم جهانی با سرعت انتقال بالا و توانایی دریافت بالا خواهند شد.
۶- سیاست ارتباطات ملی نهایی شده است.
۷- سیاست IT به تصویب رسیده است و هم اکنون چشم انداز مناسبی برای تبدیل شدن بنگلادش بعنوان یک ملت دارای تکنولوژی IT تا سال ۲۰۱۰ محقق شده است.
۸- قانون یا معاهده IPR (حق بهرهبرداری معنوی) معرفی گردیده است.
۹- در سال ۲۰۰۲ حتی با وجود منابع محدود و مشکلات پیش رو، بنگلادش نسبت به مدیریت صادرات نرم افزار به ارزش تقریبی ۳۰ میلیون دلار آمریکا اقدام نموده و این میزان روز به روز در حال افزایش میباشد. این مثال همانند داستان بخوبی شناخته شده موفقیت ما در زمینه تولید منسوجات یا البسه پیش تولید شده میباشد و بر این اساس بخش IT بعنوان یکی دیگر از صنایع شکوفا برای آینده جلوه خواهد نمود.
۱۰- سیاستهای اطلاعات ملی و تکنولوژی اطلاعات (ICT) و ملاحظات مربوطه در سپتامبر ۲۰۰۲ منتشر شده است که بر این اساس میتوان نسبت به بوجود آوردن یک ملت مبتنی بر ICT که در بردارنده جامعهای دانش محور میباشد تا سال ۲۰۰۶ اقدام نمود.
۱۱- سیاست ICT هدف تحصیل درآمد صادراتی از صنعت نرم افزار و ورود داده و خدمات مرتبط با IT به میزان دو بیلیون دلار آمریکا را تا سال ۲۰۰۶ در نظر دارد، وب سایت WWW.MOST-BD.ORG/WHTSNEW.HTM)).
۱۲- دولت بودجهای معادل ۱۰۰ TK کرور معادل ۲۰ میلیون دلار آمریکا (تقریباً) برای مبحث مرتبط با بودجه مایملک کارآفرینی (EEF) را اعلام نموده تا بدین وسیله نسبت به تسهیل کارآفرینان IT اقدام شود. در بودجه ۲۰۰۲-۲۰۰۳ تخصیص بودجه دولت برای توسعه صنایع به میزان ۳۰۰ تاکا کرور میباشد تا بدین وسیله محصولات نوآوری در رشتههای توسعه نرم افزار بخش فرآیند کشاورزی ترغیب گردد.
۱۳- دولت بطور کامل این موضوع را درک نموده است که مزیت تجارت الکترونیک بسیار زیاد میباشد و بر این اساس دولت متعهد به انجام اعمال مورد نیاز جهت توسعه سریع تجارت الکترونیک میباشد.
۱۴- تکنولوژی اطلاعات (پیمان معاملات الکترونیک) ۲۰۰۲ در حال تصویب میباشد.
وضعیت جاری شبکه الکترونیک در بنگلادش
در حال حاظر تاسیسات شبکه الکترونیک را میتوان بعنوان تاسیساتی نام برد که وجود خارجی در بنگلادش ندارند، با این وجود این بدان معنا نمیباشد که نمیتوان نسبت به توسعه چنین تسهیلاتی به سرعت مد نظر اقدام نمود. دلیل این امر آن است که ما دارای یک سیستم شبکه فیبر نوری میباشیم که غالب مناطق دارای سیستم راه آهن را تحت پوشش قرار داده است. بر این اساس میتوان در اینجا ذکر نمود که یکی از شرکتهای تلفن موبایل بنام گرامینفون قبلاً از سیستم فیبر نوری شبکه ریلی برای انتقال اطلاعات خود بهره گیری نموده است. در حال حاظر تنها ۲۵% از ظرفیت این سیستم در حال استفاده میباشد. این بدان معناست که بقیه ۷۵% آن را میتوان بعنوان سیستم شبکه الکترونیک مورد بهره برداری قرار داد.
نتیجهگیری
بهنگامی که دولتها در اغلب کشورهای توسعه یافته و بسیاری از کشورهای در حال توسعه در منطقه از مزیتهای مربوط به IT و اینترنت در توسعه کارآفرینی بهره میگیرند، بنگلادش میبایست تلاشهای قابل توجهی را در این عرصه انجام دهد. با این حال دولت روالهای مربوط به IT و صادرات آن را تعیین نموده است که با تمام این احوال شرکتهای نرم افزاری با مشکلاتی در متقاعد نمودن خریداران خارجی در زمینه توانایی و تجربه خود مواجه میباشند. صنعت نرم افزار داخلی هم اکنون به عنوان پیش شرط ورود موفقیت آمیز در بازار جهانی مطرح میباشد. از آنجایی که بخشهای خصوصی میبایست در این کشور توسعه یابند، دولت و آژانسهای نیمه دولتی میبایست بازار لازم را برای توسعه دهندگان نرم افزار بوجود آورند. برخی از کاربردهایی که تاکنون مشخص گردیده است میتوانند نقش مهمی را در مهیا سازی فرصتهای چالش برانگیز برای متخصصین IT جوان ما فراهم آورند. برخی از فرصتها برای خدمات فعال شده IT هم اکنون مشخص شدهاند. کارآفرینان بنگلادش میتوانند خدمات مختلف را بررسی نموده و در صورتی که آنها قابلیت انجام بخش کوچکی از این روال و کسب بازار جهانی را داشته باشند، فرصتهای شغلی برای تعداد زیادی از فارغ التحصیلان جوان در کوتاه مدت بوجود خواهد آمد. توسعه منابع انسانی نیز همچنین از طریق توسعه مهارتهای لازم برای ارائه خدمات مختلف قابل حصول خواهد بود.
IT چگونه میتواند برای بنگلادش مفید باشد؟
تفکراتی از DCCI
برای شامل سازی احتمالی در سیاست ICT بنگلادش
تذکراتی برای خوانندگان
سیاستهای مختلف دارای اهداف دراز مدتی در بالاترین سطح میباشند. بر این اساس آنها را میبایست بصورت ساده بیان داشت و براحتی نیز درک نمود.
هر یک از اعلامیههای سیاسی نیازمند شکسته شدن به نواحی کوچکتری به شرح ذیل میباشند.
رهنمودهای سیاسی کوتاه مدتتر که هر یک از آنها میبایست بصورت نواحی تفکیک شدهای بشرح ذیل تقسیم گردند:
تقسیم به برنامههای عملیاتی شفاف قابل سنجش و بر محدوده زمانی خاص به وسیله سازمانها یا دپارتمانهای مرتبط
انتخاب، بر گزیدن و فعال نمودن آنکه چه کسی بصورت واحد مسئول اهداف و عملیات میباشد، احتمالاً دارای اهمیت بیشتری از اعلامیههای سیاسی خواهد بود.
بوجود آوردن محیط مساعد و موسسه اجرایی با قابلیت توارثی موثر بعنوان چالش بزرگتر، در مقایسه با داشتن یک سیاست ICT ، مطرح میباشد.
کنترل جهت پیاده سازی رویهها نیازمند اعمال آنها در سه سطح میباشد:
سطح استراتژیک- بجهت اطمینان از آنکه اهداف مد نظر تحصیل شوند.
سطح مدیریتی – جهت اطمینان از آنکه داراییها و منابع بصورت بهینه بسیج گردند.
سطح عملیاتی- اطمینان از آنکه وظایف مشخص شده بصورت کامل عملی گردند.
به دست آوردن پشتیبانی از سیاستهای دیگری نظیر سیاستهای ارتباطات راه دور، آموزش، قدرت برای توسعه بخش ITC بصورت موارد اختیاری مطرح میباشند (بازنگری قطعنامه سال ۱۹۹۸ سیاست ارتباطات راه دور همانگونه که در ۱۷ آوریل ۲۰۰۳ به وسیله BTRC و IIFC ارائه گردیده است، بعنوان پشتیبان IT مد نظر میباشد).
کارآفرینی و نوآوری اقتصاد دانش محور: بنگلادش