طراحی یک ابراز چند اسلوبی برای موقعیت یابی ساختمانها در یک محیط دانشگاهی
طراحی یک ابراز چند اسلوبی برای موقعیت یابی ساختمانها در یک محیط دانشگاهی – ایران ترجمه – Irantarjomeh
مقالات ترجمه شده آماده گروه راه – ساختمان، معماری، عمران
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی
مقالات
قیمت
قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)
توضیح
بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.
شماره | ۲۰ |
کد مقاله | CVL20 |
مترجم | گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh |
نام فارسی | طراحی یک ابراز چند اسلوبی برای موقعیت یابی ساختمانها در یک محیط دانشگاهی |
نام انگلیسی | Designing a Multi mode Tool for Locating Buildings on a College Campus |
تعداد صفحه به فارسی | ۲۷ |
تعداد صفحه به انگلیسی | ۱۲ |
کلمات کلیدی به فارسی | موقعیت یابی ساختمانها |
کلمات کلیدی به انگلیسی | Locating Buildings |
مرجع به فارسی | دانشگاه پیتسبرگ، ایالات متحده |
مرجع به انگلیسی | University of Pittsburgh- USA |
کشور | ایالات متحده |
طراحی یک ابراز چند اسلوبی برای موقعیت یابی ساختمانها در یک محیط دانشگاهی
حافظه انسانی برای اطلاعات مکانی بعنوان یک کولاژ یا تکههای بهم چسبیده شناختی شامل بخشهای بسیار کوچک نسبی از اطلاعات با فرمتهای بسیار متفاوت میباشد. بر مبنای این اصل، یک ابزار چند رسانهای برای موقعیتیابی ساختمانها در یک محوطه دانشگاهی بوجود آمده است. پروتوتایپ این رابط برای بررسی تحت فضای اینترنت طراحی شده است. مشکلات طراحی در ارتباط با ساخت این پروتوتایپ دارای تلویحات قدرتمندی در زمینه تئوری راهیابی و جهت یابی (ناوبری) میباشد. این مقوله شامل ایدهای است که بر مبنای آن بهترین کمکهای مرتبط با مضامین موقعیتی در ارتباط با یک مشکل خاص مطرح بوده و استفاده از دادههای تکراری چند رسانهای میتواند در زمینه انجام وظایف جهت یابی در این زمینه مخصوصا به هنگامی که سطوح ظریفتری از جزئیات بصورت سلسله مراتبی برای کاربران وجود داشته باشند، کارگشا باشد. از اینرو، این سیستم یک بستر آزمایشی مستقیم را برای تئوری کولاژ شناختی عرضه داشته و بر این اساس اجازه درک ارتباط بین جهت یابی یا گشت و گذار در دنیای واقعی و جهت یابی در دنیای الکترونیکی را خواهد داد.
طراحی یک ابراز چند اسلوبی برای موقعیت یابی ساختمانها در یک محیط دانشگاهی
مقدمه
مشکل یافتن موقعیتها در یک شهر، حومه یا یک محوطه دانشگاهی بصورت سنتی از طریق کاربرد علائم مسیریابی شفاهی، نقشهها یا احتمالا استفاده از یک تور راهنما که دارای یک راهنمای مطلع میباشد، رفع میگردید. بخشی از مشکلات مرتبط با این روشهای ارتباطاتی بواسطه محدودیتهای فنی بوده است. یک نقشه بعنوان یک شاخص قوی و چند منظوره جهت نمایش ارتباطات مکانی یا فاصلهای مطرح بوده است. از طرف دیگر، یک راهنمای مطلع، قابلیت ارائه مجموعه منحصر بفردی از دستورالعملها برای یک مقوله راهیابی خاص را خواهد داشت، اما در ارائه مضامین گرافیکی دقیق محدود خواهد بود. یک رابط جهت یابی هوشمند پتانسیل ارائه دستورالعملهای مرتبط با راه یافتن راه یا راهیابی خاص را همانند یک راهنما خواهد داشت. با این وجود، علاوه بر آن چنین سیستمی میتواند اطلاعات مورد نظر را در قالبها یا فرمتهای مختلف عرضه دارد، نظیر دستورالعملهای نوشتاری، نقشههای دارای شرح و تصاویری مختلف همراه با جزئیات آن. در این مقاله، ما نسبت به بررسی کارایی بوجود آوردن یک ابزار چند رسانه برای یافتن موقعیت ساختمانها در یک محیط دانشگاهی اقدام میکنیم. پروتوتایپ یا نمونه این رابط برای مرور (جستجو در اینترنت) تحت محیط وب (www) فراهم آمده است. مشکلات طراحی در ارتباط با ساخت این پروتوتایپ مضامینی در زمینه طبیعت ذاتی جهت یابی یا گردش را به همراه داشته است که جزئیات مربوطه ذیلا تشریح میگردند.
تئوریهای جهت یابی
جهت یابی در محیطهای دنیای واقعی بعنوان یک مقوله فعال جستجو و پرس و جو در طی چند دهه اخیر مطرح بوده است. قابلیت جهت یابی بعنوان یک فرآیند پیچیده مطرح بوده که وابسته به تفاوتهای فردی و ویژگیهای مرتبط با کار میباشد.
قابلیت جهت یابی تا اندازهای وابسته به فهم ما از محیط میباشد. از زمانی سیگال و وایت (۱۹۷۵)، این مبحث مطرح بود که دانش مکانی کامل یک موقعیت محلی نیازمند به داشتن اطلاعات در زمینه مشخصهها و نشانها، مسیرها و دانش پیمایش میباشد. البته در خلال چندین سال اخیر موارد مختلفی از پالایش این دستهبندی مطرح شده است. مخصوصا، این نکته مورد توجه قرار گرفته است که سه نوع از دانش مربوطه را نمیتوان بصورت ترتیبی فرا گرفت، اما در عوض ممکن است آنها را بصورت موازی آموخت. علاوه بر این، مکانهای پیچیده، نظیر بیمارستانها یا موزهها، ممکن است هرگز امر اکتساب دانش پیمایشی، حتی پس از سالها تجربه، را برای ما ممکن نسازند. مشخصها و نشانههای مکانی همراه با ویژگیهای خاص آنها، مثل نقاط مرجع و نقاط لنگری را نمیتوان به سادگی توصیف نمود، اما آنها از نقطهنظر بصری متمایز بوده و یا آنکه یک عملکرد منحصر بفردی را سبب میشوند، که موکد این نکته است که اطلاعات ادراکی در محیط از اهمیت مشابهی با ساختارهای کارتوگرافی یا نقشهنگاری برخوردار است.
طراحی یک ابراز چند اسلوبی برای موقعیت یابی ساختمانها در یک محیط دانشگاهی
کاربرد
محل یاب کتابخانه
محل یاب کتابخانه مفاهیم کولاژ شناختی را از طریق ارائه دادههای مکانی، کلامی و بصری برای هر یک از کتابخانهها موجود در کمپ پیتسبرگ در این دانشگاه بکار میگیرند. رابط محل یاب کتابخانه مبتنی بر مرورگر وبی دارای چهار فریم میباشد که در شکل ۳ نشان داده شده است. فریم اطلاعات مکانی نشان دهنده دادههای مکانی نظیر نقشه کمپ یا دیاگرام قرارگیری ساختمان میباشد. فریم تشریح متن نیز نشان دهنده نام ساختمان، آدرس و مسیرهای مربوطه است. فریم دادههای بصری نیز تصاویر ساختمانها یا ویژگیهای مسیر به سمت کتابخانه را نشان میدهد. تصاویر منطبق با سطح کنونی جزئیات فراهم شده بوسیله نقشهها و متون میباشند. قالب تعیین موقعیت کنترلهای موقعیت یابی در سیستم است. چهار قالب بگونهای هماهنگ گردیدهاند که به هنگامی که یک سطح مختلفی از جزئیات در یک قالب مورد نیاز باشد، سطح یکسانی از این جزئیات در کلیه قالبها بصورت همزمان نشان داده خواهد شد.
مسائل مربوط به طراحی
در طراحی و اجرای این سیستم نمونه، چندین مسئله مرتبط با موارد طراحی مطرح میشوند، که هر کدام از آنها دارای ضروریات تئوریکی قوی برای تئوری نقشه برداری شناختی بطور اهم و درک فرآیندهای موقعیت یابی بطور اخص میباشد.
در ابتدا، علیرغم ساختار نسبتا سر راست ارائه سطوح مختلف اطلاعات که با نمونه کمپ دانشگاهی در بالاترین سطح آغاز میشود و در نهایت به سطوح مقطع کتابخانه در سطوح انتهایی ختم میشود، ما به سرعت متوجه شدیم که یک حالت عدم کارایی در زمینه استاندارد سازی اطلاعات در مقوله تعیین موقعیت کتابخانهها وجود دارد. بر این اساس، چندین مثال وجود دارد که بهرهگیری از جزئیات اضافه به منظور تعیین موقعیت کتابخانه در یک محیط دانشگاه لازم خواهد بود. این جزئیات غالبا معرف محدودیتهای موقعیت یابی میباشد که بواسطه گوناگونیهای مرتبط با پستی و بلندیهای زمین بوجود آمدهاند. بطور مثال، این موضوع ممکن است از نقشه محرز گردد که یک ساختمان به راحتی از یک خیابان خاص قابل دسترسی میباشد، اما در حقیقت تفاوتهای مرتبط با ارتفاع ممکن است در زمینه مسیریابی و دسترسی به یک ساختمان مشکلاتی را ایجاد نماید. این تفاوتها در ارتباط با پیچیدگی مکانی میباشد و بنابراین جزئیات خاص، همراه با سطوح دادههای مختلف بین نقشه کمپ و سطح کف کتابخانه مورد نیاز خواهند بود.
در وهله دوم این نکته مشخص میباشد که بهترین کمکهای مرتبط با موقعیت یابی معمولا بر مبنای مشکلات بیان میشوند. این بدان معنا است که در صورتی که فردی به کارایی یک نقشه توجه داشته باشد، و تصاویر و توضیحات را مدنظر قرار دهد، میتواند این موضوع را دریابد که مواردی وجود خواهند داشت که هر یک از اطلاعات مشخص شده مهمترین دادههای حیاتی را برای کاربران عرضه میدارند. در اغلب مواقع، این نقشه یک نگرش کلی و مکفی را ارائه داشته و به کاربران کمک میکند تا بتوانند ساختمانها را در یک کمپ دانشگاهی بیابند. علاوه بر نقشه، این تصویر کاملا در زمینه کمک به کاربران برای مشخص ساختن یک ساختمان و یا یک ورودی خاص راهگشا خواهد بود. مخصوصا به هنگامی که اسم ساختمانها و خیابانها به خوبی شناخته نشده باشد این موضوع کاربرد خواهد داشت. سادالا و همکاران (۱۹۸۰) اینگونه بحث نمودهاند که نقاط مرجع جزء خصیصههای قابل تمیز همراه با سیگنالها و نکته نظرات مرتبط با تعیین مسیر میباشند. ابوغزه (۱۹۹۶) نشان داد که محیطهای فیزیکی که از نشانهها یا ویژگیهای بصری متمایز نظیر دانشگاه پادشاه سعود در عربستان سعودی برخوردار نمیباشند. روال فراگیری و تعیین موقعیت آنها بسیار مشکل و ناامید کننده خواهد بود. پاسینی (۱۹۹۶) همچنین طبیعت الزامی این نشانهها و استفاده از آنها در مقوله ادراک محیطی را مورد بحث قرار داد. وی خاطرنشان نمود که به منظور مقابله با پیچیدگیهای یک محیط فیزیکی یا ساختمانها، نظیر یک شهر، هر فرد میبایست اطلاعات مورد نیاز خود را بتواند از محیط استخراج کند. در آنالیز مربوطه، وی دریافت که این موضوعات را باید با توجه به نیاز مرتبط با وظایف بکار برده و نتیجهگیری کرد که قابلیت کاربرد «ادراک مستقیم» در یک محیط پیچیده سطحی که بر اساس آن لازم است تا محیط مربوطه تحت پویش قرار گیرد را کاهش داده و از این طریق مقوله بارگذاری بیش از حد اطلاعات نیز کاهش خواهد یافت. در هر یک از قالبهای اطلاعاتی مکانی، کلامی و بصری، دادههای فراهم آمده به سمت حل یک مشکل خاص در زمینه موقعیت یابی حرکت نموده و هر کدام از آنها دادههایی را فراهم خواهند نمود تا بر اساس آن فرد مشاهده کننده بتواند از «ادراک مستقیم» در محیط استفاده نماید. بطور مثال، تشریحات خاص بر روی نقشهها بطور مشخصی یک ساختمان نامعین یا ورودیهای کتابخانه را تعیین کرده و مضامین خاص و زاویه تصاویر نیز مشکلات بالقوه موقعیت یابی ساختمانها را مخاطب قرار میدهند.
در نهایت، این سیستم بگونهای طراحی شده است تا کاربران فرصت فراگیری خصیصههای محیط دانشگاه را داشته باشند و بتوانند اطلاعات موقعیتی خاص را به منظور کمک جهت یافتن ساختمانها بدست آورند. همانند سیستمهای ابر متن متعدد، هیچگونه شکی در مفید بودن کنونی جهت فراهم آوردن مجموعه مجزایی از دستورالعملهای چاپی وجود ندارد، که بر اساس آن کاربران میتوانند نسبت به تعیین موقعیت حقیقی یک کتابخانه اقدام کنند. در مقابل، پروژه جاری باعث ترغیب در فراگیری پویا با توجه به بهرهگیری از لینکهای ابر متن در این سیستم میشود و بر این اساس میتوان دادههای لازم را در زمینه موقعیت یک ساختمان حاصل نمود، البته این اطلاعات فینفسه کل مقوله موقعیت یابی را در بر نخواهد داشت. گروه کاربران برای این سیستم در حقیقت همان دانشجویان، هیئت علمی و کارکنان دانشگاه خواهند بود، که خود دارای اطلاعات مکانی قابل توجهی در زمینه محیط علمی خود هستند. نتیجه تعامل با این سیستم حاصل آوردن یک نقشه شناختی مکمل میباشد، که دانش جدید را با شاخص عقلانی موجود در زمینه محیط دانشگاهی ادغام نموده است.
طراحی یک ابراز چند اسلوبی برای موقعیت یابی ساختمانها در یک محیط دانشگاهی