خرابی و عیوب روغن و موتور
خرابی و عیوب روغن و موتور – ایران ترجمه – irantarjomeh.ir
مقالات ترجمه شده آماده گروه فنی مهندسی – بین رشته ای
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی
مقالات
قیمت
قیمت این مقاله: 100000 (یکصد هزار) تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)
توضیح
بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.
شماره | ۴۷ |
کد مقاله | TEC47 |
مترجم | گروه مترجمین ایران ترجمه – www.irantarjomeh.ir |
نام فارسی | تحلیل کاربردی خرابی و عیوب: روغن و موتور |
نام انگلیسی | Applied Failure AnalysisOIL and your engine |
تعداد صفحه به فارسی | ۸۲ |
تعداد صفحه به انگلیسی | ۳۸ |
کلمات کلیدی به فارسی | خرابی، روغن، موتور |
کلمات کلیدی به انگلیسی | Failure, OIL,engine |
مرجع به فارسی | سیستم اطلاعات خدماتی، ژورنال مهندسی صنعتی و لوکوموتیو |
مرجع به انگلیسی | Service Information System |
کشور |
تحلیل کاربردی خرابی و عیوب: روغن و موتور
مقدمه
عیوب مربوط به یاتاقان، چسبیدگی رینگ پیستون و میزان زیاد مصرف روغن به عنوان نشانه های خرابی ماشین در ارتباط با استفاده از روغن و مشخصه های مربوط به آن می باشد. حال این سوال مطرح است که چگونه می توان از این مسائل اجتناب نمود. راه کارهای متعددی در این مبحث وجود دارند که سه نمونه از مولفه های مطرح شده نمونه برداری زمان بندی شده و برنامه ریزی شده روغن (S.O.S SM) و بررسی متوالی سیستم روغن کاری، و همچنین کاربرد مواد روان کننده / روان کاری مناسب می باشد. در پی این توصیه ها می توان به مشخصه های مختلف اشاره داشت که با توجه به تجارب مطرح شده در ارتباط با خرابی موتور، با توجه به استفاده از روغن و میزان بهره وری و طول عمر مطلوب موتور ارائه شده اند. این کتابچه سعی در بیان مشخصه های متناسب در خصوص روغن موتور و مولفه های مرتبط با آن می نماید: بر این مبنا، متن جاری در بردارنده مطالبی در خصوص ترکیبات و عملکرد روغن، چگونگی مشخص سازی آلایندگی یا مواد آلاینده و تجزیه آن، پیامدهای نوعی و برخی از راهکارهای پیشگیرانه جهت کمک به مصرف کنندگان به منظور محافظت از موتور در برابر تاثیرات نامطلوب روغن و خرابی موتور در این زمینه می باشد.
درک مناسب از روغن
عملکرد
روغن موتور عملکرد اصلی متعددی دارد تا از این طریق قابلیت حصول نوعی روانکاری متناسب فراهم شود. روغن غالبا سبب تمیز نگهداری موتور و دور ماندن آن از گرد و خاک و آلایندگی و همچنین خوردگی می شود. به علاوه روغن به عنوان یک ماده خنک کننده و درزگیر عمل می نماید و قابلیت فراهم آوری پرده ای از لایه روغنی را خواهد داشت که سبب ممانعت از تماس فلز به فلز یا تماس در یک سطح حداقلی شده و بنابراین موجب کاهش اصطکاک و فرسایش خواهد شد. این موارد مطرح شده تنها به عنوان عملکردهای اصلی روغن محسوب می شوند.
…
مواد پایه
روغن های روان کاری شامل روغن پایه یا مواد اصلی متشکله می باشند. این مواد پایه در حقیقت متشکل از مواد معدنی (نفتی) یا مواد سنتزی و ترکیبی می باشند، با این حال می توان از مواد گیاهی نیز در کاربردهای خاص استفاده نمود. مواد پایه یا اصلی ضروریات اصلی روان کاری موتور را تشکیل می دهند. با این حال، در صورتی که آنها با مواد اضافی پشتیبانی نشوند، به سرعت تحت شرایط کاری حاد تجزیه و تنزل رتبه می یابند. منوط به نوع مواد پایه، مواد نفتی، سنتزی و مواد دیگر، می توان از علم شیمی مواد و فرمول های افزودنی متفاوتی استفاده نمود.
…
مواد افزودنی
قابلیت مواد افزودنی یا اصلاح برخی از خواص خاص روغن های پایه. در نهایت، این موارد سبب می شوند تا روغن ضروریات خاصی فراتر از قابلیت های روغن پایه را به دست آورد.
شایع ترین مواد افزودنی متشکل از موارد ذیل هستند: دترجنت ها یا مواد شوینده / تمیز کننده، مواد بازدارنده اکسایش، مواد متورق کننده / پراکنده ساز، عامل های قلیایی، عامل های ضد سایش، مواد افزودنی کاهش دهنده نقطه ریزش و مواد ارتقا دهنده شاخص ویسکوزیته.
…
عدد بازی / قلیایی کل (TBN)
درک TBN نیازمند حاصل آوردن اطلاعاتی در خصوص محتوای سولفور سوخت می باشد. غالب سوخت دیزل حاوی مقداری سولفور است. در این خصوص می توان میزان مقدار سولفور در نفت خام تولیدی را در نظر داشته و یا قابلیت پالایشگاهی جهت حذف آن را مورد بحث قرار داد. یکی از عملکردهای روانکاری روغن خنثی سازی محصولات جانبی سولفور می باشد که عمدتا تحت عناوین سولفوریک و سولفوریک اسید خوانده شده و قابلیت به تاخیر اندازی صدمه مربوط به خورندگی ماشین یا موتور را ایجاد می نماید. مواد افزودنی (به طور ابتدا به ساکن مواد تمیز کننده) در روغن حاوی ترکیبات قلیایی می باشند که به گونه ای فرمول بندی شده اند تا قابلیت خنثی سازی این اسید ها را داشته باشند. برآورد این ویژگی قلیایی و تعیین میزان ذخیره آن در یک ماده روغنی تحت عنوان TBN خوانده می شود.
…
خاکستر یا خاکستر سولفاته
محتوای خاکستر روغن به عنوان باقیمانده غیر قابل احتراق یک روغن روانکاری به شمار می آید. مواد پاک کننده روغن روانکاری حاوی مشتقات فلزی نظیر باریم، کلسیم و منیزیم و ترکیبات آن ها می باشند که به عنوان منابع شایع خاکستر به شمار می آیند.
…
ویسکوزیته
ویسکوزیته به عنوان یکی از مهم ترین خواص روغن به شمار می آید. چنین مولفه ای به مقاومت در برابر جریان اشاره دارد. ویسکوزیته به طور مستقیم در ارتباط با میزان و قابلیت متناسب روانکاری جهت تفکیک سطوح دارای تماس با یکدیگر از طریق ایجاد یک لایه محافظتی می باشد.
…
دسته بندی های روغن موتور API
دسته بندی های مربوط به عملکرد روغن موتورهای دیزلی و بنزینی بر مبنای رده بندی خدمات موسسه نفت آمریکا (API) و با توجه به ویژگی های به اشتراک گذاشته شده به وسیله API، SAE و ASTM (جامعه تست مواد آمریکا) ارائه گردیده است.
…
توصیه های مربوط به روغن موتور دیزل
روغن موتور دیزل کاترپیلار
روغن های کاترپیلار به منظور فراهم آوردن عملکرد و چرخه عمر کامل طراحی شده اند و با توجه به این موارد در ماشین های کاترپیلار مورد استفاده قرار گرفته اند. روغن های کاترپیلار هم اکنون جهت پر نمودن موتورهای دیزلی در کارخانه مورد استفاده قرار می گیرد. این روغن ها بوسیله فروشندگان کاترپیلار برای کاربرد متوالی به هنگام تعویض روغن پیشنهاد می شوند. با توجه به این موضوع می توانید به فروشنده کاترپیلار خود جهت کسب اطلاعات بیشتر رجوع نمایید. به واسطه گوناگونی های مهم در کیفیت و عملکرد روغن های موجود تجاری، کاترپیلار موارد ذیل را توصیه می نماید:
روغن موتور دیزل کاترپیلار (۱۰W30)
روغن موتور دیزل کاترپیلار (۱۵W40)
روغن موتور دیزل چند رتبه ای کاترپیلار با توجه به مقدار صحیح مواد تمیزکننده، مواد پراکنده ساز و مواد قلیایی فرمول بندی شده تا قابلیت ارائه یک عملکرد ممتاز در موتورهای دیزلی کاترپیلار را داشته باشد.
…
روغن های تجاری
عملکرد روغن های موتور دیزل تجاری بر مبنای دسته بندی های موسسه نفت آمریکا (API) می باشد که به منظور فراهم آوردن ویژگی های متناسب روانکاری تجاری برای محدوده گسترده ای از موتورهای دیزلی که تحت شرایط مختلف کار می کنند عرضه شده است.
…
در صورتی که روغن موتور دیزل چند رتبه ای کاترپیلار استفاده نشود، صرفا آن دسته از روغن های تجاری مورد استفاده قرار گیرند که در تطابق با مشخصه های ذیل باشند:
روغن چند رتبه ای API CH-4 (روغن ترجیحی)
روغن چند رتبه ای API CG-4 (روغن ترجیحی)
روغن چند رتبه ای API CF-4 (روغن قابل قبول)