تحلیل وضعیت حرارتی ترانسفورماتور قدرت نیروگاه های انحصاری برق
تحلیل وضعیت حرارتی ترانسفورماتور قدرت نیروگاه های انحصاری برق – ایران ترجمه – Irantarjomeh
مقالات ترجمه شده آماده گروه برق – الکترونیک
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی
مقالات
قیمت
قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)
توضیح
بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.
شماره | ۱۸۱ |
کد مقاله | ELC181 |
مترجم | گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh |
نام فارسی | تحلیل وضعیت حرارتی ترانسفورماتور قدرت نیروگاه های انحصاری برق |
نام انگلیسی | Analysis of thermal state of power transformer of captive power plant |
تعداد صفحه به فارسی | ۱۹ |
تعداد صفحه به انگلیسی | ۷ |
کلمات کلیدی به فارسی | ترانسفورماتور قدرت, وضعیت فنی, حالت گرمایی, گرم ترین نقطه, دما, عمر مفید, الگوریتم, برنامه نرم افزاری, تحلیل |
کلمات کلیدی به انگلیسی | Power transformer, technical state, thermal mode, the hottest spot, temperature, useful lifetime, algorithm, software program, analysis |
مرجع به فارسی | مقالات مهندسیدانشگاه فنی ایالت نوسوف مگنیتوگرز، روسیهالزویر |
مرجع به انگلیسی | Procedia Engineering; International Conference on Industrial Engineering; Nosov Magnitogorsk State Technical University, Lenina Av. 38, Magnitogorsk, Russia; Elsevier |
کشور | روسیه |
تحلیل وضعیت حرارتی ترانسفورماتور قدرت نیروگاه های انحصاری برق
چکیده
این موضوع اثبات شده است که ارائه و بهره گیری از سیستمها جهت کنترل پیوسته وضعیت فنی ترانسفورماتور قدرت مشخص کننده ضرورت توسعهی روشهای محاسبه حالتهای گرمایی، پوشش عایق بندی و عمر سرویس باقیمانده تجهیزات میباشد. معایب روشهای جاری که توسط مستندات و قوانین محلی و خارجی توصیه شده است ذکر میشوند. به نظر میرسد بایستی در عمل پارامترهای محیطی، حفظ حالت گرمایی و غیر خطی بودن مشخصههای گرمایی را در نظر گرفت. ساختار الگوریتم محاسبه نمودارهای دما نسبت به پارامترهای بار با توجه به تاثیر عوامل فوق ارائه میشود. بعلاوه، نرمافزار توسعه یافته نیز به صورت مختصر تشریح میگردد. هدف نهایی گسترش و مطالعه مدل توسعه یافته جهت محاسبه مشخصه گرمایی طراحی شده برای سیستمهای موجود نظارت برخط وضعیت فنی ترانسفورماتور است.
کلمات کلیدی: ترانسفورماتور قدرت، وضعیت فنی، حالت گرمایی، گرم ترین نقطه، دما، عمر مفید، الگوریتم، برنامه نرمافزاری، تحلیل
تحلیل وضعیت حرارتی ترانسفورماتور قدرت نیروگاه های انحصاری برق
۱- مقدمه
ارائه رویکردهای روش شناختی مقاوم برای محاسبه و پیش بینی عمر باقیمانده قطعات ترانسفورماتور بسیار ضروری است. این موضوع بخاطر مشکل ضرورت نوسازی تعداد بالایی از ترانسفورماتورها به دلیل عمر عملی آنها مطرح می باشد. به همین دلیل است که مشخص سازی و مستند سازی واقعی اولویت ها و توالی های زمانی در خصوص سازماندهی مجدد صنعت برق بعنوان یک امر مهم جلوه گر می شود. علاوه بر این، عیب یابی مهم مشخصهها در سیستمهای نظارت برخط که در ترانسفورماتورهای توان ولتاژ بالا معرفی شد شامل مقادیر دما، عمر باقیمانده و عمر سرویس دهی سیستم های عایق از جمله موارد مهم میباشند [۱]. در این خصوص، مشکلات محاسبه دقیق دمای گرم ترین نقطه بر اساس پارامترهای بار ترانسفورماتور نیز بعنوان یک خصیصه اساسی و حیاتی مطرح میگردد.
مستندات و دستورالعمل ها بخشهای اصلی روش و الگوریتم های محاسبه حالات گرمایی ترانسفورماتور را تعریف میکنند [۲]. به هر حال، الگوریتمهای پیشنهادی معایبی اساسی دارند که دقت محاسبه را کاهش میدهند. از این رو مدل گرمایی سیستم خنک ساز که در GOST 14209-97 پیشنهاد شد ویژگیهای فیزیکی زیر که برای حالتهای گرمایی ناپایدار تعیین شدهاند را در نظر نمیگیرد:
دمای قطعات ترانسفورماتور در حین فرایندهای ناپایدار براساس وابستگیهای غیرخطی تغییر میکند.
دمای سیمپیچی حفظ حرارت خود را داشته و بخاطر وابستگی غیرخطی تغییر میکند.
دمای دستگاه خنک کننده بر روی حالت گرمایی ترانسفورماتور قدرت با توجه به ثابت زمانی حرارتدهی آن تاثیر میگذارد.
تحلیل وضعیت حرارتی ترانسفورماتور قدرت نیروگاه های انحصاری برق
۲- بخش اصلی
در اجرای ترانسفورماتورهای قدرت روغنی به مشکلی برخورد میکنیم که با دمای گرمترین نقطهی عایقبندی سیمپیچی مرتبط است. این مشکل تاثیری عکس بر شرط عایقبندی داشته و ممکن است موجب خطای جدی آن شود. این همان موضوعی است که بخاطر آن دمای را بایستی در اجرای ترانسفورماتور بطور مداوم نظارت کرد. اندازهگیری مستقیم این دما فعالیتی متداول نیست. بنابراین با توجه به افزایش دما در لایههای بالاتر روغن تعیین میگردد.
برای محاسبهی دمای پیشنهاد میشود معادلهی حرارت بخشهای سیمپیچی مجاور را به گرمترین نقطهی عایقبندی اعمال کنیم. دادههای اولیه برای محاسبه عبارتند از: جریان سیمپیچی، دمای لایههای روغنی بالاتر ترانسفورماتور و نوع خنک سازی (طبیعی یا اجباری). در حالت بار ایستای ترانسفورماتور، فرمولهای اثبات شده در [۲] استفاده میشوند: برای خنک سازی طبیعی (ON):
۲٫۱ محاسبه دما در حالت گرمایی ناپایدار
از فرمولهای (۱) و (۲) نتیجه میشود که تغییر بار ترانسفورماتور موجب تغییر اختلاف بین دماهای گرمترین نقطه و لایههای بالاتر روغن میشود. این وابستگیها فرایندهای گذرایی که در زمان تغییر این دما روی میدهد را منعکس نمیکنند اما ممکن است با استفاده از مدل مشابه [۳] بدست آیند.
۲٫۲ شرح الگوریتم توسعه یافته
در الگوریتم برنامهی نرمافزاری توسعه یافته، تصحیحات زیر راجع به مدل گرمایی ترانسفورماتورهای قدرت معرفی میشود:
در روشهای تکراری محاسبهی حالت گرمایی، نرخ تغییر مقاومتهای اهمی سیمپیچ به مقدار دمای محاسبه شده بستگی دارد.
در محاسبهی حالت گرمایی با توجه به ثابت زمانی حرارتدهی، دمای محیط در نظر گرفته میشود.
بار برای هر حالت بار ترانسفورماتور محاسبه میشود.
ساختار الگوریتم توسعه یافته برای محاسبهی حالتهای گرمایی در شکل۱ نشان داده میشود. نسبتهای بار در نمودار مجموعه و با توجه به تغییرات دمای محیط وسیله، محدوده دمای تنظیمی گرمترین نقطه و پوشش با روشهای تکراری محاسبه میشوند [۲].
۲٫۳ مثالی از برنامه کاربردی
شکل۲ نمودارهای زمانبندی تغییر توان اکتیو P و توان راکتیو Q ترانسفورماتور TDMS 63000/100000110U1 را نشان میدهد. شکلها برای یک حالت ۲۴ ساعته زمستانی نمونه تحت شرایط اجرای ترانسفورماتور در یکی از ایستگاههای فرعی اجرایی تبدیل رسم میشود.
تحلیل وضعیت حرارتی ترانسفورماتور قدرت نیروگاه های انحصاری برق
۳- نتیجه گیری
برنامهی توسعه یافته گزینههای زیر را ارائه میکند:
محاسبه و پیشبینی حداکثر دماها با توجه به تغییرات دمای محیط و همچنین تغییر بار ترانسفورماتور در زمان تابستان و زمستان؛
در نظر گرفتن مشخصههای گرمایی ترانسفورماتورهای قدرت مختلف با سیستمهای خنکساز متفاوت؛
تصویر کردن دمای گرمترین نقطه و روغن در لایههای بالاتر در کنار رفتار پوشش ترانسفورماتور؛
محاسبهی سالیانهی پوشش عایق نسبی براساس تغییر دمای گرمترین نقطهی ترانسفورماتور در ۲۴ ساعت و یک سال؛
فراهم آوردن اطلاعات جریان برای کارکنان بخش کنترل.
الگوریتم توسعه یافته محاسبهی حالات گرمایی ترانسفورماتور و نیز تحلیل وضعیت گرمایی در حالت نظارت برخط را ممکن میسازد. بدین منظور به داخل الگوریتمهای نرمافزاری سیستمهای نظارتی معرفی شده در ترانسفورماتورها [۷,۸] گنجانده میشود. این کار موجب افزایش بازدهی کنترل فنی حالت میشود [۹,۱۰].
نرمافزار سیستم نظارتی ترانسفورماتور بایستی شامل مدلهای گرمایی نیز باشد. این موضوع برای فهم دقیق حالت عملکردی ترانسفورماتور جهت تشخیص سریع خطا شرطی لازم است. منطقی است سیستمهایی را توسعه دهیم که خطاها را به وسیلهی مقایسهی نتایج اندازهگیری با مقادیر “پیشبینیشده” از مدل مقایسه میکنند [۱۱-۱۳]. این روشی برای مشخص ساختن بارهای ترانسفورماتوری در شرایط محیطی ذهنی و کاهش تلفات توان الکتریکی ناشی از بهینه سازی بار است.
تحلیل وضعیت حرارتی ترانسفورماتور قدرت نیروگاه های انحصاری برق