اعتماد و اعتبار وب سرویس تکی مرکب گروهی
اعتماد و اعتبار وب سرویس تکی مرکب گروهی – ایران ترجمه – Irantarjomeh
مقالات ترجمه شده آماده گروه کامپیوتر
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی
مقالات
قیمت
قیمت این مقاله: 68000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)
توضیح
بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.
شماره | ۲۰۸ |
کد مقاله | COM208 |
مترجم | گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh |
نام فارسی | بررسی مدل های اعتماد و اعتبار برای وب سرویس ها: بصورت تکی، مرکب و گروهی |
نام انگلیسی | A survey on trust and reputation models for Web services: Single, composite, and communities |
تعداد صفحه به فارسی | ۷۵ |
تعداد صفحه به انگلیسی | ۱۴ |
کلمات کلیدی به فارسی | وب سرویس, معماری, اعتماد, اعتبار, امنیت, تصمیم گیری |
کلمات کلیدی به انگلیسی | Web service, Architecture, Trust, Reputation, Security, Decision making |
مرجع به فارسی | سیستم ها و برنامه های کاربردی تخصصیانستیتو فدرال سیرا، دپارتمان تله- انفورماتیک، برزیل، الزویر |
مرجع به انگلیسی | xpert Systems With Applications; Federal Institute of Ceará, Department of Teleinformatics, Fortaleza, Ceará, Brazil; Elsevier |
کشور | کانادا |
بررسی مدلهای اعتماد و اعتبار برای وب سرویسها: بصورت تکی، مرکب و گروه
چکیده
امروزه انتخاب خدمات وب بعنوان چالش عمدهای به شمار می آید و بر این مبنا همچنان برای جامعه پژوهشی به منظور انجام تحقیق و بررسی از جذابیت برخوردار است. این چالشها و مشکلات ناشی از آن هستند که تصمیم گیرندگان، (۱) نمی توانند کورکورانه به خدمات و یا ارائه دهنده آن اعتماد کنند، و (۲) محیطی را که در آن خدمات در حال انجام است را نادیده بگیرند. این واقعیت که هیچ مکانیزم امنیتی قابلیت کاربرد در چنین محیط کاملاً بازی، که در آن کلیه شخصیت ها یا هویت های مرتبط را می توان به راحتی ایجاد یا از بین برد، نمی باشد باعث می شود که رویکردهای اجتماعی مانند مدلهای اعتماد و اعتبار در خدمات وب اعمال شوند. این مطالعه یافته های اصلی، که در حل مسائل مربوط به اعتماد و اعتبار در زمینه خدمات وب راهگشا می باشند، را طبقه بندی و مقایسه میکند. در ابتدا، یک طرح طبقه بندی سطح بالا خدمات وب را به سه معماری اصلی تقسیم میکند: تکی، مرکب، و گروهی. پس از آن، یک طبقه بندی سطح پایین در هر معماری، مدلهای اعتماد و اعتبار را با توجه به تکنیک مورد استفاده برای ایجاد مقدار اعتماد دستهبندی میکند. بر اساس این طبقه بندی، یک تجزیه و تحلیل عمیق توصیف مزایا و کاستی های هر طبقه از مدل ارائه میشود که منجر به کشف موضوعات می شود که به مطالعه بیشتر و بررسی نیاز دارند. به طور خاص، ما روی مشکل به چالش کشیدن وجود خدمات وب مخرب فعال در معماریهای مبتنی بر اجماع یا ترکیبی و گروهی تمرکز نموده و مباحثی را در این زمینه مطرح می نمائیم. بنابراین، محققان در آینده می توانند از مقاله جاری به عنوان یک نقشه راه برای اکتشاف مدل اعتماد و اعتبار جدید در زمینه خدمات وب با در نظر گرفتن کاستی های مدل های موجود استفاده نمایند.
کلمات کلیدی: وب سرویس، معماری، اعتماد، اعتبار، امنیت، تصمیم گیری
اعتماد و اعتبار وب سرویس تکی مرکب گروهی
۱- مقدمه
۱-۱- زمینه
امروزه توجه روز افزون معطوف به خدمات وب برای توانایی در کسب یکپارچگی فرآیندهای تجاری – به – تجاری کارآمد و با قابلیت همراهی آزادانه متقابل سازمانی گردیده است. با توجه به کنسرسیوم وب گسترده جهانی W3C، وب سرویس بعنوان یک “نرم افزار کاربردی مشخص شده توسط یک URIمیباشد، که رابطه ها و پیوندهای آن را می توان تحت عنوان تصنعات XML تعریف نموده و مورد اکتشاف قرار داد. یک وب سرویس از تعامل مستقیم با دیگر نرم افزارها با استفاده از پیامهای مبتنی بر XML تبادل شده از طریق پروتکلهای مبتنی بر اینترنت پشتیبانی میکند.” مفهوم سرویسهای وب بر اساس یک دستور سه بخشی هست: (۱) معماری سرویس گرا (SOA)، (۲) طراحی مجدد پروتکلهای میان افزار، و (۳) همگونی. خدمات وب به طور معمول روی سه معماری اصلی نشان داده و توصیف میشود: تکی، مرکب و گروهی. خدمات وب تکی به خدمات در حال کار فردی برای اجابت درخواست کاربران اشاره دارد. ترکیب شامل مونتاژ مجموعه ای از خدمات منحصر به فرد برای رسیدن به یک نیاز عملی و/ یا غیر عملی پیچیده است که نمی تواند توسط یک خدمات تکی انجام شود. گروه بندی خدمات ارائه قابلیتهای مشابه در جوامع، مفهوم خوشهبندی را که در بسیاری از حوزهها کارآمد نشان داده شده، را به ارث میبرد. ایده چنین معماری به منظور تسهیل کشف خدمات وب با بهبود دیدگاه آنها و برای افزایش کارایی کلی آنها برای حصول همکاری بین جوامع داخلی میباشد.
۱-۲- تعریف مسئله
با وجود آینده روشن وب سرویسها، این تکنولوژی در حال ظهور با برخی چالشها که امروزه موضوعات داغی را برای جامعه پژوهشی تشکیل داده، مواجه است. در میان آنها، می توان از انتخاب وب سرویسها با هدف ایجاد انتخاب بهینه در این زمینه نام برد. در این رابطه یکسری از مشکل زمانی بوجود میآید که کاربر باید، در میان گروهی از خدمات ارائه قابلیتهای مشابه، یکی را انتخاب کند که بهتراز همه بتواند درخواست او را برآورده سازد. مکانیسم های امنیتی معمولی مانند احراز هویت و کنترل دسترسی نمیتواند به مشکل انتخاب رسیدگی کند. این مکانیسمها در مرزهای تایید اعتبار و کنترل هویت متوقف میشوند، اما نمیتواند پیشگویی کند که چگونه خدمات بخوبی رفتار کرده و انجام خواهند شد. به تازگی، تمرکز به سمت رویکردهای اجتماعی است که به جای مکانیزمهای امنیتی معمول، مبتنی بر اعتماد و اعتبار هستند. با توجه به لغت نامه Oxford، “اعتبار چیزی است که به طور کلی در مورد شخصیت یک فرد یا چیزی گفته یا باور میشود. بطور رسمی، اعتبار نشان دهنده اندازه گیری ترکیبی از قابلیت اطمینان استنباط شده توسط بازخورد و یا رتبه بندی اعضا در یک جامعه خاص است. اعتماد را می توان به عنوان ” احتمال ذهنی که یک عامل در مورد رفتار آینده دیگری دارد” تعریف کرد. یعنی، درجه اعتماد یک عامل به عامل / گروه دیگری از عوامل در انجام یک عمل خاص اختصاص مییابد….
۱-۳- هم بخشیها
چندین بررسی با هدف اعتماد و اعتبار در وب سرویسها مطرح شده است. انگیزه این نظر سنجی از دو دلیل اصلی سرچشمه می گیرد. ابتدا، مقالات مروری موجود برای دید جامعی از معماری وب سرویس ناقصند. این اولین مقاله مروری است که طبقه بندی خدمات وب را با توجه به معماری آنها انجام داده و مجموعهای از معیارهای مهم را برای موفقیت مدلهای اعتماد و اعتبار در هر معماری فراهم می کند. دومین انگیزه فقدان یک بررسی عمیق و سیستماتیک اعتماد و اعتبار در حوزه خدمات وب است. در این مقاله یک طرح طبقه بندی سطح بالا برای خدمات وب با توجه به معماری آنها و یک زیر طبقه بندی در هر معماری بر اساس تکنیک اساسی مورد استفاده برای ساخت مقدار اعتماد ارائه میشود. علاوه بر این، برای هر معماری، مجموعه ای از معیارها که برای موفقیت و اثربخشی مدل اعتماد و اعتبار با هدف این معماری لازم است، را تعریف می کنیم. طرح طبقه بندی با هدف کمک به (۱) ارائه دهندگان برای بهبود کیفیت و عملکرد خدمات آنها، (۲) مشتریان برای افزایش کیفیت و اعتبار آراء آنها و (۳) جامعه پژوهشی برای مطالعه و بررسی برخی از چالش های باز که هنوز در این زمینه حل نشده است.
۱-۴- روش پژوهش
معیارهای پیشنهادی برای پاسخ به مجموعه ای از سوالات تحقیق برای هر معماری خدمات وب انتخاب میشوند. این پرسشها چالش های عمدهای را که هر معماری ممکن است در زمینه اعتماد و اعتبار با آن مواجه شود، هدف قرار میدهد. چالشها به عنوان آنهایی که بیشترین توجه را در مقالات مورد استفاده برای مرور دریافت کردند، شناسایی شده است. بسیاری از این چالشها، هچنین به صراحت به عنوان مسائل عمده در مقالات مورد بررسی مشخص شده اند. در معماری های تکی، اکثر پژوهشگران به مقابله با مسائل مربوط به راه اندازی، اعتبار رتبه بندی، پویایی اعتماد، و نمایش منابع اعتماد و اعتبار متمایل میشوند. برای معماری کامپوزیت، چالشهای بزرگ شناسایی شده، تعیین سهم هر یک از مؤلفهها در فرایند ترکیب و مسئله تخصیص وظیفه در میان اجزا میباشند. در معماری مبتنی بر اجتماع، پیوستگی جوامع و تأثیر پیوستن بر عملکرد و اعتبار جامعه، چالش های کلیدی بوده است.
ساختار مقاله به شرح زیر سازماندهی شده است. بخش ۲ نیاز به مدل اعتماد و اعتبار در زمینه خدمات وب را توضیح می دهد و پرسشهای پژوهش که هدف از مطالعه ما رسیدگی به آن است را مطرح میکند. بخش ۳ بررسی های ما را در برابر دیگر مقالات مروری در این مبحث مقایسه کرده و ویژگی های منحصر به فرد کارمان را برجسته میسازد. بخش ۴ مدل اعتماد و اعتبار اصلی پیشنهادی برای خدمات وب را طبقه بندی و مقایسه می کند. بخش ۵ بر روی محدودیتهای روشهای موجود بحث کرده و موضوعات پژوهشی ممکن در این زمینه را پیشنهاد میکند. در نهایت، بخش ۶ این مقاله را نتیجه گیری میکند.
اعتماد و اعتبار وب سرویس تکی مرکب گروهی
۲- بیان مسئله: یک سناریوی زندگی- واقعی
در این بخش، ما نیاز به یک مدل اعتماد و اعتبار در حوزه خدمات وب با توصیف یک سناریوی زندگی واقعی داریم. مورد برنامه رزرو پرواز را در نظر بگیرید. یک مشتری درخواستی حاوی تاریخ پرواز، مبدا و مقصد کشور، نوع بلیط و تعداد مهمانان برای سرویس وب رزرو پرواز ایجاد می کند و برای اطلاعات مربوط به چنین پروازی (به عنوان مثال، شرکتها، زمان، قیمت) سوال میکند. برای جمع آوری چنین اطلاعاتی، وب سرویس های پرواز باید یک سری از فراخوانیها را انجام دهند. در عمل، نام شرکتها، قیمت بلیط، و زمان مشخص شده مسیر از خدمات هواپیمایی رزرو تحقیق میشود. علاوه بر این، خدمات رزرو هتل برای دریافت قیمت و دسترسی به هتل در مقصد داده شده است. در این سناریو، دو نوع از تعاملات در محل هستند: (۱) مشتری برای سرویس تعامل آشکار و (۲) خدمات برای تعامل شفاف. نوع اول از فعل و انفعالات اشاره به معماری تکی خدمات وب دارد، در حالی که دومی معماری کامپوزیت را توصیف می کند. اگرچه نوع دوم از فعل و انفعالات به طور مستقیم روی مشتری مؤثر نیست، روی کیفیت کل معامله تأثیرگذار است. در واقع، کیفیت کلی وب سرویس کامپوزیت توسط کیفیت درک شده توسط هر سرویس تنها در این ترکیب تحت تأثیر قرار میگیرد. فرض کنید که وب سرویس رزرو هتل توسط تعداد زیادی از درخواستها، دارای بار اضافی میشود. این، زمان پاسخ معامله کلی را افزایش میدهد. بنابراین، به همان اندازه که مشتری علاقه مند به انتخاب سرویس مناسب برای به دست آوردن “بهترین” کیفیت ممکن است، خدمات رزرو پرواز علاقه مند به انتخاب خدمات وب مناسب به عنوان بخشی از ترکیب در روشی است که به او اجازه می دهد تا رکورد خوبی را در میان دیگر خدمات وب رزرو پرواز حفظ کند. بنابراین، هر دو مشتری و خدمات وب رزرو پرواز مجبور به تصمیم گیری مناسب در این زمینه هستند.
اعتماد و اعتبار وب سرویس تکی مرکب گروهی
۳- پیشینه تحقیق
چند بررسی را می توان در ادبیات تحقیق پیرامون اعتماد و اعتبار در وب سرویسها یافت. وانگ و همکاران یک طرح طبقه بندی برای سیستمهای اعتماد و اعتبار در وب سرویسها بر اساس سه شاخص: ۱) متمرکز یا غیر متمرکز، به عنوان مثال ، یک بخش مرکزی از مدیریت اعتبار برای تمام اعضاء وجود دارد یا نه؛ ۲) شخص یا منبع، به عنوان مثال، آنها افراد یا منابع را هدف قرار میدهند؛ و ۳) جهانی و یا شخصی، به عنوان مثال، بر اساس نظرات جمعیت عمومی که برای همه افراد قابل مشاهده است و یا بر اساس نظرات گروهی از اعضاء جمع آوری شده است. در [۱۴]، نویسندگان روی مدلهای مدیریت اعتماد و مسائل مربوط به خدمات وب معنایی متمرکز شدند. آنها مدلهای اعتماد را بر اساس روش مورد استفاده برای محاسبه مقدار اعتماد طبقه بندی کردند؛ در نتیجه سه دسته: ۱) محاسبه اعتماد مربوط به خدمات، که در آن خدمات برای یکدیگر اعتماد ایجاد میکنند؛ ۲) محاسبات اعتماد در دید مصرف کننده، که در آن مصرف کنندگان بر اساس تعاملات خود روی خدمات بازخوردی را فراهم میکنند؛ (۳) محاسبات اعتماد برای محتوا و زمینه، که از اطلاعات متا داده برای تجزیه و تحلیل دادههای معنایی منتشر شده در وب استفاده میکنند. در [۱۵]، نویسندگان خلاصه مقایسه بین روش های مبتنی بر اعتماد پیشنهادی در حوزه محاسبات سرویسگرا بر اساس چهار معیار: بلوغ، اکثریت، هزینه، و زیرساختها را فراهم میکنند. بلوغ بر نیاز برای رتبه بندی کاربران در هنگام ساختن اعتماد تأکید دارد. اکثریت، به مکانیسم اعتماد خاصی که باید مستقل از اعتبار اکثریت رتبههایی که ممکن است نادرست باشد، اشاره می کند. هزینه اشاره به پیچیدگی و توسعه مکانیزم اعتماد دارد، در حالی که زیرساخت اشاره به پشتیبانی از توانایی زیرساختهای توزیع مانند وب سرویس دارد. در کار ما، بلوغ و اکثریت به ترتیب در معیارهایC2 وC7 (جدول ۱) بیان شده است.
اعتماد و اعتبار وب سرویس تکی مرکب گروهی
۴- اعتماد و اعتبار در وب سرویسها
چندین مدل اعتماد و اعتبار برای خدمات وب با موضوعات مختلف پیشنهاد شده است. در این بخش، ما یک دستهبندی سطح –بالا را برای مدلهای اعتماد و اعتبار با توجه به معماری خدمات وب مورد هدف آنها و طبقه بندی سطح پایین در هر معماری بر اساس روش مورد استفاده برای ایجاد مقدار اعتماد، ارائه میدهیم. طرح طبقه بندی در شکل ۱ به تصویر کشیده شده است. همچنین ما مجموعه ای از معیارها را برای مدلهای اعتماد و اعتبار در هر معماری تعریف می کنیم؛ که بر اساس آن ما یک مقایسه سطح بالا را در میان طبقات مدلها اداره کرده و مقایسه سطح پایینی را در میان روشهای عمده در هر معماری انجام میدهیم.
۴-۱- وب سرویس تک
خدمات وب تکی به عنوان وب سرویسهای در حال کار به شیوه ای مستقل برای رسیدگی به درخواست کاربران میباشند. مدل اعتماد و اعتبار پیشنهاد شده برای این معماری به طور عمده برای کمک به انتخاب وب سرویس مناسب کاربران میباشد که به بهترین درخواست آنها نائل شود. معیارهای زیر برای مدلهای اعتماد و اعتبار دستیابی به این هدف مهم هستند:
۴-۱-۱- مدلهای مبتنی بر فیدبک
مدل های مبتنی بر فیدبک روی ایده جمع آوری بررسیهای پیرامون یک وب سرویس خاص تأکید دارند. این بررسیها برای ساخت یک مقدار اعتماد برای خدمات وب در سوال استفاده میشوند. منبع بررسیها ارائه دهنده و یا مصرف کننده است. اطلاعات تولید شده ارائه دهنده شامل شرح خدمات ثبت شده در رجیستری خدمات است. اطلاعات تولید شده مصرف کننده، از سوی دیگر، بررسیهای آنلاین ارائه شده توسط کاربرانی میباشند که با تعاملات گذشته خدمات سرو کار داشتند. به عنوان مثال، ماکسیمیلیان و سینگ [۱۷] یک چارچوب چند عاملی بر اساس هستی را پیشنهاد دادند که ارائه دهندگان را مجاز به اعلان خدمات خود، کاربران را مجاز به اظهار اولویتهایشان، و رتبه بندی خدمات برای ساخته شدن و اشتراک خواهد کرد.
۴-۱-۲- مدلهای مبتنی بر آمار
به طور کلی، مدلهای آماری برای توصیف روابط میان مجموعه ای از متغیرها با استفاده از معادلات ریاضی استفاده می شود. در زمینه خدمات وب تک، چند مدل آماری برای محاسبه مقادیر اعتماد برای خدمات وب استفاده می شود. این مدلها تلاش میکند تا بر مشکلات مدل های مبتنی بر بازخورد غلبه کنند، که صرفاً بر بررسی های ارائه شده توسط ارائه دهندگان و/ یا کاربران و آنهایی که ممکن است غیر قابل باور باشند، با توجه به منابع متعدد اعتماد و با استفاده از روش های آماری برای ترکیب آنها تأکید دارند، به عنوان مثال، نگوین و همکاران[۲۰] یک مدل اعتماد مبتنی بر شبکه بیزی(BN) را پیشنهاد دادند که هر دو منبع اعتماد ذهنی و عینی مانند: نظریه مستقیم (آراء کاربران)، توصیه (ترکیبی از معیارهای عمومی و شخصی)، و انطباق (بین مقادیر QoSواقعی و وعده داده شده) را ادغام میکند. بر اساس این منابع، ارزش اعتماد نهایی بعنوان مجموع وزندار سه معیار محاسبه می شود.
۴-۱-۳- مدلهای مبتنی بر منطق فازی
منطق فازی رویکرد استدلالی است که به جای ارزش های دقیق از تقریب پشتیبانی میکند. برای سرویس های وب، مدل فازی، جهت تجزیه و تحلیل معنایی و منطقی پشت بازخورد توسط کاربران استفاده می شود. انگیزه های پشت این برای (۱) تسهیل ساخت و ساز پیشنهاد شده توسط تجمیع بازخورد به جا مانده از کاربران با اولویتهای مشابه است، به عنوان مثال، یک کاربر علاقه مند به زمان پاسخ، بیشتر علاقه مند به دانستن بازخورد مربوط به زمان پاسخ نسبت به آنهایی که مربوط به قیمت هستند، میباشد؛ همچنین (۲) تشخیص رتبه بندی ساختگی ارائه شده توسط کاربران مخرب، به عنوان مثال، کاربرانی که همیشه در حال ارسال بازخورد مثبت روی یک وب سرویس خاص هستند، اگر چه عملکرد این سرویس در فراخوانی های متعدد، بد بود. در [۲۱]، نویسندگان یک مدل استدلال مبتنی بر منطق فازی که ترکیبی از هر دو منظر ذهنی ارائه شده توسط رتبه های کاربران و چشم انداز عینی اشاره شده به عنوان انطباق بین عملکرد وعده داده شده و واقعی، است را ارائه دادهاند.
۴-۱-۴- مدلهای مبتنی بر داده کاوی
داده کاوی، یک موضوع میان رشته ای است که فرایند استخراج الگوهای پنهان از مجموعه داده های بزرگ را توصیف می کند. داده کاوی بطور فزایندهای در بسیاری از حوزه هایی مانند پزشکی، مهندسی، علوم، کسب و کار، و غیره بکار میرود. با وجود اهمیت آن، این رشته نوظهور، به خوبی برای رسیدگی به مشکلات مربوط به اعتماد و اعتبار در خدمات وب مورد بهره برداری قرار گرفته است. رویکرد مبتنی بر داده کاوی پیشنهاد شده در [۲۲]، که برای تجزیه و تحلیل بررسیها از متن کاوی استفاده میکند، توسط کاربران به منظور ارزیابی خدمات وب و تسهیل انتخاب خود فراهم شده است. با این حال، این رویکرد بر این فرض استوار است که بررسیهای ارائه شده توسط کاربران همیشه معتبر است.
۴-۲- خدمات وب ترکیبی
ترکیب وب سرویسها شامل مجموعهای از خدمات یکپارچه و سازماندهی شده برای دستیابی به نیازهای غیر کارکردی/کارکردی پیچیده خاص است که نمی تواند توسط یک وب سرویس واحد انجام شود. در این معماری، هدف مدل اعتماد و اعتبار، کمک به طراحان ترکیب برای انتخاب خدمات وب مناسب است تا بخشی از فرایند ترکیب و در نتیجه سود برای هر دو طراح (اعتبار بهتر) و کاربران ( کیفیت بهتر) باشد. برای رسیدن به این هدف، چندین معیار باید در نظر گرفته شود. هنگامیکه خدمات کامپوزیت چیزی بیش از مجموعه ای از خدمات وب تکی همکار برای رسیدن به یک هدف خاص نیستند، الزامات پیشنهادی برای معماری تک (جدول ۱) برای معماری کامپوزیت علاوه بر سایر موارد مورد نیاز مهم اعمال می شود:
۴-۲-۱- مدلهای مبتنی بر آمار
در زمینه خدمات وب کامپوزیت، مدل های آماری به طور گستردهای برای مدلسازی روابط بین اجزاء فردی و یادگیری مسئولیت هر جزء در کل سرویس کامپوزیت استفاده شده است. هدف کمک کردن به ارائه دهندگان به منظور بهبود کیفیت ترکیبات موجود خود و انتخابات آینده است. چالش هایی که منجر به تصویب مدلهای آماری میشوند، ماهیت پویای معماری کامپوزیت و مشکل مشاهده کیفیت هر جزء هستند. در واقع، جنبه پویای فرآیند ترکیب، یادگیری اجزاء را مشکل میکند. علاوه بر این، کیفیت هر جزء را نمی توان همیشه مشاهده کرد. به عنوان مثال، هنگام رویارویی با یک سرویس رزرو هتل، کاربر ممکن است گاهی اوقات مشاهده کند که یک جزء خاص همیشه قبل از دیگران پاسخ می دهد. با این حال، این اطلاعات ممکن است همیشه قابل مشاهده نباشد. بنابراین، روش های آماری، برای پیش بینی کیفیت اجزاء اصلی از کیفیت سرویس کامپوزیت کلی، استفاده میشوند. در [۲۳]، نویسندگان از شبکه بیزی برای ارزیابی قابلیت اعتماد اجزاء اصلی از طریق یک مکانیزم اعتماد مبتنی بر اعتبار استفاده کردند. بنابراین، یک روش احتمالاتی که قادر به یادگیری ساختار ترکیبی خدمات ترکیب و محاسبه نمرات اعتماد برای اجزاءاست مطرح شده است.
۴-۲-۲- مدلهای مبتنی بر تئوری بازی
تئوری بازی یک مطالعه رسمی جنگ و همکاری است که هر زمان که اقدامات چند عامل وابسته باشند، بکار میرود. مدلهای مبتنی بر تئوری بازی برای رسیدگی به اعتماد و اعتبار در معماری کامپوزیت ارائه شده است. هدف از این مدلها مدلسازی رقابت در میان ترکیبات برای اختصاص دادن به وظایف در ترکیبات و انتخاب کاندیدای مناسب با هدف به حداکثر رساندن احتمال انجام کارهای اختصاص داده بطور موفقیت آمیز است. به عنوان مثال، Yahyaoui یک بازی مبتنی بر اعتماد را ارائه داد که هدف آن مدلسازی رقابت در میان خدمات جستجو برای اختصاص وظایف و انتخاب کاندیدای مناسب است. برای رسیدن به این، خدمات وب از یک مدل بیزی برای محاسبه یک مقدار اعتماد برای هر سرویس دیگری به منظور همکاری و بازی برای انتخاب کاندیدهای مناسب است. مدل های مبتنی بر نظریه بازی با یک موضوع مهم در زمینه خدمات وب کامپوزیت که مقررات تخصیص کار میباشد، سر و کار دارند.
۴-۳- جوامع خدمات وب
اجتماع وب سرویسها(CWS) می تواند به عنوان گروهی از خدمات به اشتراک گذاری کارکرد مشابه، اما متفاوت در خواص غیر کاربردی آنها مشاهده شود. ایجاد جوامع دارای یک هدف دو بخشی و در نتیجه سود برای هر دو خدمات وب و کاربران است. خدمات وب به گروه وسیع تری از کاربران نمایش داده خواهند شد و شانس کمک در تعداد بیشتری از ترکیبات را خواهند داشت. کاربران، به نوبه خود، درخواست های خود را با کیفیت بهتری به عنوان نتیجه همکاری در میان خدمات جوامع براورده میکنند. موضوع اعتماد و اعتبار به طور گسترده در جوامع خدمات وب، که در آن هدف فعال کردن خدمات وب برای کار و همکاری در یک محیط راست است، پرداخته شده است. برای رسیدن به این هدف، مجموعه ای از نیازمندیها باید ارضا شود. هنگامیکه جوامع خدمات وب تک f تشکیل شده و می تواند شامل برخی از انواع ترکیبات عملکرد- مشابه در میان اعضای جامعه باشد، الزامات پیشنهادی برای هر دو معماری تک و کامپوزیت (به ترتیب جدول ۱ و جدول ۳) برای معماری مبتنی بر اجتماع علاوه بر سایر موارد مهم مورد نیاز اعمال میشوند:
۴-۳-۱- مدلهای تحلیلی
مدل تحلیلی، مدلهای ریاضی هستند که از معادلات برای تجزیه و تحلیل روابط بین مجموعه ای از متغیرها استفاده میکنند. این مدل ها برای CWS به منظور تجزیه و تحلیل روابط میان پارامترهای اعتبار خدمات وب به منظور کمک به آنها در تصمیم گیری برای پیوستن به جوامع و یا کار تنها استفاده شده است. در [۲۸]، نویسندگان، تجزیه و تحلیل بر روی انگیزههایی که جامعه ای ( شامل یک یا چند عنصر) از خدمات وب را برای پیوستن به جامعه دیگر و یا تنها ماندن تحریک میکند،انجام میدهد. برای این منظور، آنها تابع عملکردی متشکل از دو عامل را تنظیم میکنند: استفاده از وب سرویسهای اختصاص داده شده و بازخورد بدست آمده همزمان. بر اساس تابع پیشنهادی، نویسندگان اظهار داشتند که یک جامعه برای پیوستن به جامعه دیگر تشویق خواهد شد اگر: (۱) توسط تعداد زیادی از درخواستها پر شود یا (۲) قادر به جذب خدمات کافی رضایت بخش خدمات وب خود نباشد.
۴-۳-۲- مدلهای مبتنی بر نظریه بازی
مدلهای نظریه بازی به طور گسترده در معماری مبتنی بر جامعه، جایی که آنها به طور عمده برای رفع کاستیهای مدلهای تحلیلی و مقابله با مفهوم اتصال جوامع به شیوهای سیستماتیکتر استفاده میشوند، بررسی شده است. یک مدل نظریه بازی تک مرحلهای در [۳۲] به منظور ارائه خدمات وب با یک چارچوب تصمیم گیری که کمک می کند که آنها با استراتژی های داخل و خارج جوامع منطبق شوند، توسعه داده شده است. با استفاده از این بازی ارائه شده، نویسندگان آستانهای را برای مقایسه با عملکرد مورد انتظار نتیجه میگیرند. اگر عملکرد مورد انتظار از سطح آستانه تجاوز کند، آنگاه، استراتژی در حال پیوند برای وب سرویس تنها و پذیرش دعوت برای پیوستن برای جامعه خواهد بود.
۴-۴- خلاصهای از یافتهها
جدول ۶ خلاصه مقایسه در میان طبقات مدل های تعریف شده در هر معماری را فراهم می کند. جدول، هدف استفاده از هر کلاس در معماری مورد بحث را نشان می دهد و محدودیتهای اصلی آن را برجسته میسازد. علاوه بر این، ما در جدول ۸ رویکردهای اعتماد و اعتبار مورد بحث برای کمک به درک و تجسم خوانندگان را مختصراً بیان میکنیم.
اعتماد و اعتبار وب سرویس تکی مرکب گروهی
۵- جهات بحث و تحقیقات
مجموعهای از مدلهای اعتماد و اعتبار در حوزه خدمات وب معرفی شده است. این مدلها در موضوعاتی به آن میپردازند، متفاوتند. آنها همچنین در شیوه استفاده برای ساخت مقدار اعتماد برای خدمات وب متفاوتند. بنابراین، ما طبقه بندی خود از مدل های اعتماد و اعتبار موجود در این دو دیدگاه را مبنا قرار میدهیم. در واقع، ما در حال حاضر یک طرح طبقه بندی دو سطحی را ارائه میکنیم که مدلهای اعتماد و اعتبار را بر اساس (۱) معماری هدف به عنوان یک طبقه بندی سطح بالا و (۲) روش مورد استفاده برای ساخت ارزش اعتماد به عنوان یک طبقه بندی سطح پایین دسته بندی میکند. تجزیه و تحلیل عمیق و مقایسات از این طبقه بندیها ؛ کشف موضوعات آینده نگر برای مطالعات و بررسی آینده مشتق میشود. در ادامه، ما نتایج به دست آمده از این مقایسه را مورد بحث قرار میدهیم، برخی از موضوعات تحقیقاتی ممکن در هر معماری را برجسته میسازیم، و چشم اندازهای آینده را که توسط کار ما دنبال میشوند را برجسته میسازیم.
۵-۱- معماری واحد
مکانیزم اعتماد و اعتبار به طور گسترده ای استفاده شده و در معماری واحد خدمات وب بررسی میشود. روش های مختلف با هدف قرار دادن موضوعات متعدد پیشنهاد شد. از آنجا که هر رویکرد روی چشم انداز خاصی متمرکز است، برخی از معیارهای مهم گم میشوند. در عمل، برخی روش ها روی دیدگاههای ذهنی متمرکزند و دیدگاه هدف را نادیده میگیرند. برخی از روشها برای پویایی اعتماد به حساب نمیآیند. علاوه بر این، برخی از روشها مسئله راه اندازی ، که به منزله یک چالش مهم برای هر مکانیزم اعتماد و اعتبار است، را نادیده میگیرند. برخی از پیشنهادات اعتبار رتبه بندی برای ایجاد مدل اعتماد و اعتبار را ارزیابی نمیکنند. علاوه بر این، برخی روش ها بر این فرض هستند که اکثریت آراء راست هستند، که همیشه واقع بینانه نیست. بنابراین، مدل اعتماد و اعتبار جامع تری با تمام معیارهای ذکر شده، مورد نیاز است.
۵-۲- معماری ترکیبی
روش های متعددی برای مقابله با اعتماد و اعتبار در معماری کامپوزیت ارائه شد. این روشها مبتنی بر آمار یا مبتنی بر تئوری بازی هستند. هدف از این مدلهای مبتنی بر آمار یاد گیری مسئولیت اجزای تشکیل دهنده سرویس ترکیبی به منظور بهبود ترکیبات فعلی و تسهیل انتخاب های آینده است. مشکل اصلی این مدل ها این است که آنها تغییر در عملکرد خدمات بر اساس عملکرد اخیر را، که نمی تواند پیش بینیهای دقیقی را بدست آورد، پیش بینی میکنند. این امر می تواند برای بررسی مکانیزم نظارت که قادر به ضبط تغییرات در پارامترهای QoS اجزاء است، توصیه شود. علاوه بر این، مدل های مبتنی بر آمار به تخصیص وظیفه در میان ترکیبات خدمات کامپوزیت میپردازند و سناریوهای تبانی که ممکن است جایی در میان این اجزا داشته باشند و ممکن است پیش بینیها را تحت تاثیر قرار دهد را در نظر نمیگیرند.
۵-۳- معماری مبتنی بر جامعه / گروهی
مدلهای اعتماد و اعتبار در معماری مبتنی بر جامعه یا گروهی به دو دسته ی اصلی تقسیم میشود: تحلیلی و مبتنی بر تئوری بازی. هدف از مدلهای تحلیلی، تجزیه و تحلیل روابط میان پارامترهای اعتبار وب سرویسها به منظور کمک به آنها در انتخاب استراتژیهایی است که جوامع را پیوند دهند و یا تنها بمانند. مشکل این مدلها این است که آنها به چند پارامتر اعتبار محدود میشوند. تجزیه و تحلیل بیشتر شامل مجموعه ای گسترده تری از پارامترهای مهم مورد نیاز برای ارائه چارچوب تصمیم گیری کارآمد است. از سوی دیگر، مدل های مبتنی بر تئوریهای بازی چارچوبهای تصمیم گیری کارآمد تری را برای خدمات وب ارائه میدهند و دارای مزیت توجه به وجود عوامل مخرب که یک چالش جدی را برای معماری مبتنی بر جامعه تشکیل می دهند، میباشد. این سرویسهای مخرب ممکن است، به صورت جداگانه و یا به عنوان نتیجهای از تبانی با برخی مشتریان و یا جوامع، جوامع را به منظور راه اندازی حملات منجر به ضرر پیوند دهند. علاوه بر آسیب پذیری معماری کامپوزیت ذکر شده در بخش ۵-۲ که قابل اجرا در معماری مبتنی بر جامعه نیز هستند، سرویسهای مخرب ممکن است آسیب پذیری اضافی را برای معماری مبتنی بر جامعه ایجاد کنند، مانند: توپولوژی پویا (آزادی برای اتصال و تفکیک جوامع)، مقیاس پذیری (بدون محدودیت در تعداد اعضای انجمن).
۵-۴- چشم اندازهای آینده
این کار مدلهای اعتماد و اعتبار پیشنهاد شده برای خدمات وب را بر اساس مجموعهای از معیارهای تعریف شده طبقه بندی و مقایسه می کند. نتایج حاصل از این کار ممکن است به نفع ارائه دهندگان، مصرف کنندگان، و جامعه پژوهشی خدمات وب استفاده شود. با توسعه یک طرح طبقه بندی و ارائه مجموعهای از معیارها برای هر کلاس، هدف ما کمک به ارائه دهندگان به منظور افزایش کیفیت خدمات خود با اجازه دادن به آنها برای یادگیری عواملی است که قضاوت کاربر در این سرویس را تحت تاثیر قرار میدهد. از معیارهای C1، C2 و C6 (جدول ۱)، ارائه دهندگان خواهند آموخت که کاربران علاقه مند به طیف گستردهای از معیارهای کیفیت سرویس در هنگام ایجاد اعتبار خود نسبت به خدمات هستند و آنها باید کیفیت خدمات را در سطح خوبی حفظ کنند زیرا اعتماد، موضوعی است که در طول زمان تغییر میکند. معیارهای C8 – C13 (جدول ۳) به ارائه دهندگان جهت بالا بردن کیفیت اشیاء با تأکید بر اهمیت مسائل مربوط به یادگیری عملکرد اجزای تشکیل دهنده سرویس ترکیبی و مدیریت تخصیص کار به شیوه ای متفکر، کمک میکند. معیارهای C14 –C18 (جدول ۵) به ارائه دهندگان درطراحی با کیفیت بالا و اجتماعات امن وب سرویسها کمک میکند. …
اعتماد و اعتبار وب سرویس تکی مرکب گروهی
۶- نتیجه گیری
در این بررسی، ما یک طرح طبقه بندی دو سطحی را ارائه نمودیم که مدل اعتماد و اعتبار پیشنهاد شده برای خدمات وب را با توجه به معماری آنها طبقه بندی نموده و روشی ساخت مقدار اعتماد ارائه شده را مورد بحث قرار می دهد. مجموعهای از معیارهایی که برای هر معماری بر اساس مدل کلاس و همچنین رویکرد عمده در هر معماری مقایسه گردیده اند نیز تعریف شده اند. این مقایسه برخی از مسائل مهم که نیاز به مطالعه بیشتر و بررسی دارد را نشان می دهد. یکی از چالش های مهم، وجود خدمات وب مخرب فعال در معماریهای کامپوزیت / ترکیبی و مبتنی بر جامعه / گروهی است که هدف آن آسیب زدن به ترکیبات/ جوامع با کاهش عملکرد و اعتبار آنهاست. در این زمینه، ما هشت حمله ممکن که اثرات عمده ای بر کارایی و اعتبار ترکیب / جوامع دارد را شرح دادیم. ما بر روی مجموعه داده های زندگی واقعی، به منظور نشان دادن اثرات منفی چنین خدمات مخربی با استفاده از معیارهایQoS ، یکسری از شبیه سازی ها را انجام دادیم. نتایج شبیه سازی نشان میدهد که وجود خدمات مخرب بطور قابل توجهی زمان پاسخ را افزایش و اعتبار، دسترس پذیری و توان را کاهش میدهد. این مطالعه دریچه ای را برای محققان آینده، به منظور بررسی مدلهای مبتنی بر امنیت با هدف حفاظت از معماریهای کامپوزیت / ترکیبی و مبتنی بر جامعه / گروهی در ارتباط با این نوع از حملات بالقوه، باز میکند.
اعتماد و اعتبار وب سرویس تکی مرکب گروهی