مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

استراتژی شرکتهای کوچک و متوسط بین المللی اروپایی

استراتژی شرکتهای کوچک و متوسط بین المللی اروپایی

استراتژی شرکتهای کوچک و متوسط بین المللی اروپایی – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه  مدیریت – بازرگانی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 48000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده مدیریت - بازرگانی - ایران ترجمه - irantarjomeh

استراتژی شرکتهای کوچک و متوسط بین المللی اروپایی

شماره      
۱۴۹
کد مقاله
MNG149
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
استراتژی در شرکت های کوچک و متوسط بین المللی اروپایی
نام انگلیسی
Strategy in internationally oriented European SMEs
تعداد صفحه به فارسی
۴۵
تعداد صفحه به انگلیسی
۱۴
کلمات کلیدی به فارسی
انواع استراتژیک SMEs، استراتژی های بین المللی، جهت گیری استراتژیک، بین المللی سازی شرکت های کوچک و متوسط (SMEs)
کلمات کلیدی به انگلیسی
SME strategic types, international strategy, SME internationalisation, strategic orientation
مرجع به فارسی
دپارتمان مطالعات تجاری، دانشگاه پاویا، ایتالیا
دپارتمان بازاریابی، دانشگاه واسا، فنلاند
مجله اقتصادی آنلاین Aziendale
مرجع به انگلیسی
Economia Aziendale Online; Department of Business Studies, University of Pavia,Italy ; Department of Marketing, University of Vaasa, Finland
کشور        
ایتالیا – فنلاند

استراتژی شرکتهای کوچک و متوسط بین المللی اروپایی

 

استراتژی در شرکت های کوچک و متوسط بین المللی اروپایی
چکیده
این مقاله به بررسی انواع استراتژیک شرکت های دارای اندازه کوچک و متوسط (SMEs)​​ بین المللی شده در سراسر چهار کشور اروپایی، که تمایل نشان دادند در تحقیقات استراتژی های بین المللی “عمومی” در حوزه تجارت بین المللی شرکت کنند، می پردازد. این تحقیق در دو زمینه انجام می گیرد: اول، با استفاده از تحلیل خوشه ای گروه های استراتژیک را از داده ها شناسایی کرده و دوم، این خوشه های راهبردی نوظهور را به رفتار و الگوهای بین المللی سازی خود مرتبط می سازیم.
نتایج نشان می دهند برخی از انواع استراتژیک تا حدودی در بین این ۴ کشور مختلف مشترک اند. به طور کلی، شرکت های کوچک و متوسط ​​بین المللی از نظر جهت گیری استراتژیک، نه هم شکل، و نه لزوما “واکنشی” و “فرصت طلب ” هستند.

کلمات کلیدی: انواع استراتژیک SMEs، استراتژی های بین المللی، جهت گیری استراتژیک، بین المللی سازی شرکت های کوچک و متوسط (SMEs)

استراتژی شرکتهای کوچک و متوسط بین المللی اروپایی

 

۱- مقدمه
ساختارهای استراتژی بین المللی توجه محدودی در زمینه مطالعات تجارت بین المللی، که در طول تاریخ متمرکز بر روی موضوعات خاص مثل انتخاب های استاندارد سازی / انطباق، گزینه های ادغام / پاسخ گویی، انتخاب مکان های خارجی و حالت های ورودی بوده، دریافت نموده است. بررسی های صورت گرفته در این زمینه (Ricart و همکاران، ۲۰۰۴؛ Melin، ۱۹۹۲) به کمبود تحقیقات حول مبانی راهبردی هم از نظر مفهومی و هم تجربی تاکید می ورزند. علاوه بر این، در تقریبا تمام این تحقیقات، شرکت های بزرگ چند ملیتی در راس توجه قرار داشتند، در حالی که استراتژی های بین المللی شرکت های کوچک و متوسط ​حتی در زمینه پژوهش بیشتر نادیده گرفته شده اند.
فقدان پژوهش های حول استراتژی “عمومی” شرکت های کوچک و متوسط تا حدی با این واقعیت همراه است که در اصل رفتار این شرکت ها(SMEs) برنامه ریزی نشده، واکنشی (Bilkey و Tesar، ۱۹۷۷) و یا فرصت طلب می باشد(Westhead و همکاران، ۲۰۰۲). با این حال، بل و همکاران. (۲۰۰۴) اشاره دارند که “نداشتن یک استراتژی صریح و رسمی با نداشتن یک دیدگاه استراتژیک (راهبردی) برابر نیست، به هرحال این یک موضوع جهانی است.” در موردی مشابه، Welch and Welch (1996) بر”مبانی راهبردی” شرکت ها (از جمله دانش، مهارت و تجربه و غیره) تاکید ورزیده و مسیرهای برنامه ریزی شده و نشده به سوی بین المللی سازی را شناسایی کردند. همچنین ادبیات کارآفرینی بین المللی در این مسیر است: نگرش فعالانه، نوآورانه و ریسک پذیر شرکت های کوچک را به سمت فرصت های بازار خارجی هدایت کرده و شواهد تجربی از توانایی شان برای شرح دقیق و پیاده سازی انتخاب های استراتژیک بین المللی گرا، ارائه می دهند. هر چند تغییر در رفتار بین المللی سازی شرکت های کوچک و متوسط،​​ به طور گسترده در هر دو بخش دانشگاهی و سیاسی به رسمیت شناخته شده است، تحلیل ها بر روی جهت گیری های استراتژیک متفاوت SMEs در بازارهای بین المللی وجود ندارند.
تحقیق ما تلاش برای پر کردن این شکاف است: هدف تنظیم انواع استراتژیک های شرکت های کوچک و متوسط بین المللی گرا، با قرار دادن تمرکز اصلی بر روی جهت گیری های راهبردی عمومی و عوامل آن، که می توان در ریشه تصمیم گیری در خصوص انتخاب کشور / سبک، استانداردسازی / انطباق و غیره یافت، در نظر گرفت. این نمونه از ۴ کشور اروپایی (ایتالیا، فنلاند، یونان و سوئیس) اطلاعاتی حول تفاوت های بالقوه در بین المللی سازی کشور ها، را ارائه می دهند و نیز به تحقیقات بین المللی سازی شرکت های کوچک و متوسط  کمک می کنند.

استراتژی شرکتهای کوچک و متوسط بین المللی اروپایی

 

۲- جهت گیری استراتژیک (راهبردی) و رفتار راهبردی:
  به طورکلی، جهت گیری راهبردی به مسیرهای راهبردی اجرا شده توسط شرکت ها برای خلق رفتاری مناسب برای عملکرد برتر و دائمی در این تجارت گفته می شود( Gatignon and Xuereb, 1997).
  در جستجوی ساختارها و ابعاد مشخص، انواع بسیار زیاد اما مشترکی از ساختارها با جهت گیری راهبردی، در مدیریت راهبردی، بازاریابی راهبردی، کارآفرینی ( بین المللی) و پژوهش های عملکرد صادراتی، پیشنهاد می شوند.
پژوهش های مدیریت راهبردی، عمدتا دنباله رو تایپولوژی مایلز و اسنو (۱۹۷۸) می باشند. این دو محقق جهت گیری راهبردی را با منفعلان، مدافعان، تحلیلگران، و آینده نگران (یا مهاجمان یا پیشگامان) مفهوم سازی می کنند. در حالی که منفعلان فاقد یک استراتژی منسجم اند، مدافعان یک دیدگاه محافظه کارانه از استراتژی را پذیرفته و جایگاه امن خود را در بازار، اغلب با محصولات پایدار و باریک حفظ نموده اند و هم چنین قلمرو بازار را به گروه های مصرف کننده خاص اختصاص داده و ساختارهایی را ایجاد می کنند. در مقابل، مهاجمان بر نوآوری و تغییر تاکید می کنند و عمدتا در تلاشند با ایجاد فرصت های جدید در بازار، روندهای نوظهور، و فن آوری به رقابت بپردازند. معمولا آن ها یک موقعیت رقابتی را با چنگ و دندان حفظ کرده و تمایل دارند از پیشگامان صنعت باشند. به این ترتیب، مدافعان و مهاجمان در دو سر این طیف راهبردی قرار می گیرند. تحلیلگران، در جایی میان مدافعان و مهاجمان قرار می گیرند در واقع بخشی از خصوصیات هر یک از این دو گونه را دارند. آنها خصوصیات مدافعان و مهاجمان را در هر دو مورد، یعنی حفظ موقعیت هسته ای در بازار و تلاش برای خلق موقعیت جدید حفظ می کنند.

استراتژی شرکتهای کوچک و متوسط بین المللی اروپایی

 

۳- ارتباط بین جهت گیری های راهبردی و رفتار راهبردی
  با وجود این واقعیت که جهت گیری های راهبردی در تمام تحقیقات به عنوان یک ساختار نظری مهم تلقی می شوند، اما کار های پژوهشی محدودی بر روی رابطه بین رقابت عمومی و استراتژی های وظیفه ای که توسط شرکت ها دنبال می شود، صورت گرفته است. برای مثال از نظر اسلاتر و نارور Slater و Narver (1996: 59) “درک ارتباط بین بازارگرایی و استراتژی ها… به درک جامع ما نسبت به سهم بازارگرایی برای اثر بخشی سازمانی کمک می کند”. Hurley و Hult (1998) استدلال می کنند که گرایش ها می تواند در سطوح مختلف سازمان، یعنی استراتژی، فرآیند، و رفتارهای سازمانی آشکار گردد. چنانچه فرض کنیم که جهت گیری راهبردی بر رفتار سازمانی تاثیر می گذارند، این رفتارها ممکن است در استراتژی ها آشکار شده و منجر به مزیت رقابتی شوند که در نهایت بر روی عملکرد نیز اثر می گذارند.

استراتژی شرکتهای کوچک و متوسط بین المللی اروپایی

 

۴- طراحی تحقیق
مدل ادارکی  برای سازمان های کوچک و متوسط ​​بین المللی نماینده در ایتالیا، فنلاند، یونان و سوئیس به منظور شناسایی انواع استراتژیک و بررسی انجمن های بالقوه با الگوها و عملکرد های بین المللی به کار گرفته شد. نظر سنجی با ایمیل به همراه پرسشنامه های ساختارمند، از اواخر سال ۲۰۰۶ و اوایل ۲۰۰۷ برای مدیر عامل شرکت و یا آگاه ترین فرد در خصوص فعالیت های بین المللی فرستاده می شد. نسبت پاسخ ها بین ۱۸ تا ۳۳ درصد در سراسر کشورها بود که قابل قبول بودند(Harzing، ۲۰۰۰).
   از مقیاس ۵ نقطه ای لیکرت, چند گزینه ای، ( از مجموع ۷۲ متغیر) برای عملیاتی کردن ساختار های دارای جهت گیری راهبردی، استراتژی رقابتی / وظیفه ای، و مزیت رقابتی مورد استفاده قرار دادیم. تفاوت معنی داری بین مخالفان و موافقان بر اساس شاخص اندازه و فعالیت های بین المللی سازمان ها یافت نشد.

استراتژی شرکتهای کوچک و متوسط بین المللی اروپایی

 

۵– تحلیل تجربی
ذیلا به طور خلاصه، تحلیل خوشه ای ۴ کشور و مزیت های استراتژیک سازمان های کوچک و متوسط شناخته شده تشریح می شوند. انواع موارد استراتژیک با داده ها و با توجه به خصوصیات بین المللی سازی هر خوشه، برای شناسایی تفاوت های بالقوه هر خوشه، مشخص شده اند. در نهایت مقایسه کلی از این ۴ کشور ارائه شده است.
۵٫۱ ایتالیا:
 خوشه اول، گروه مشتری مدار(مشتری گرا ) قرار دارد که بر اساس استراتژی تمرکز بوده و نسبتا بین المللی است. استراتژی تمرکز،  بین المللی سازی سازمان های کوچک را برای تعداد بزرگی از بازار های هدف قادر می سازد (Zucchella و Palamara، ۲۰۰۷؛ Calori و همکاران، ۲۰۰۰؛ Dalgic و Leeuw، ۱۹۹۴) این خوشه بر روی آیتم هایی که استراتژی تمرکز دارند نظیر (محصولات ما  نیازهای خاص را رفع می کنند ) یا ( مشتریان محصولات ما را به عنوان محصول بسیار خاص می پندارند )، (بازارهای ما کوچک اند اما ما بازار های هدف بسیار زیادی را داریم.)، بالاترین رتبه را می دهد.
 ۵٫۲ فنلاند:
 بسیاری از شاخص های متنوع این سه خوشه با تمام سه خوشه دیگر مشترک اند. بنابراین ما یک “جهت گیری کشوری”  کلی را پیشنهاد می کنیم که پایه ای برای تفسیرهای بعدی خوشه ایجاد می کند. این “جهت گیری کشوری” را می توان با تاکید کلی بر روی توسعه بین المللی به بهترین گونه توصیف نمود. اهمیت کسب و کار فنلاندی در بین الملی سازی را می توان در ۱۰ آیتم از ۱۵ آیتم کلی که توسعه بین المللی، عملکرد و رشد را در رتبه بالا قرار داده اند، مشاهده نمود. بنابراین، به نظر می رسد که بسیاری از شرکت های فنلاندی بین المللی سازی را به عنوان یک فرصت و یک ضرروت برای رشد شرکت می پندارند.
۵٫۳ یونان
   شرکت های خوشه ۱ با ویژگی “فروش (قیمت) گرایی” شناخته می شوند. به نظر آنها به “استراتژی قیمت گذاری”، “شرایط پرداخت”، “قیمت های ویژه و تخفیف” و ” سود هدف ” بالاترین رتبه را می دهند. ارزش های درون خوشه ای این تفاسیر را تایید می کنند: همه ابزارهای بازاریابی به جز مسائل مربوط به قیمت گذاری کاملا استاندارد شده، در حالی که همه مسائل مربوط به قیمت سطح بالایی از انطباق و اهمیت را نشان می دهند. به علاوه، مزیت پایین این خوشه مربوط به مهارت های مدیریتی، شایستگی ها و تعهدات به بین المللی سازی نمی باشد (سطح آموزش مدیریت”، “میل قوی به بین المللی سازی از طرف نیمی از مدیریت”، “سطح از تعهدات مدیریت” مهم هستند).
 ۵٫۴٫ سوئیس
شرکت های خوشه ۲، یک مزیت فن آوری را به اشتراک می گذارند: آنها  محصول / خدمات را ارائه می دهند که به دلیل فنی آوری و رفع نیاز خاص مشتریان، منحصر به فرد است. علاوه بر این، این منحصر به فرد بودن و همچنین یک طبقه ناخواسته، نشان دهنده انگیزه اصلی برای بین المللی سازی است. در واقع، مدیریت به نظر نمی رسد فعالانه به دنبال بین المللی سازی باشد همانطور که همه آیتم های مربوط به بین المللی گرائی مدیریت، تجربه و تعهدات در رتبه پایین در این گروه قرار می گیرند. همچنین، همه متغیرها مربوط به اهمیت عملکرد بین المللی و رشد، نسبتا کم هستند. در حالی که تمام شایستگی های مدیریتی مربوط به بین المللی سازی پایین هستند، در عوض سطح آموزش بسیار بالا است.

استراتژی شرکتهای کوچک و متوسط بین المللی اروپایی

 

۶- بحث و گفتگو
 تحلیل کلی این کشورها، مزیت های راهبردی مشترک و همچنین برخی خصوصیات خاص یک کشور را همانطور که در جدول ۵ نمایش داده نشان می دهد. به طور خاص، دو نوع استراتژیک در تمام کشورهای مورد تحقیق وجود داشتند، یعنی نوع اول، شرکت های کارآفرین / رشدگرا و نوع دوم، شرکت های بدون رفتار و جهت گیری راهبردی. جای تعجب نیست که این دو نوع جهت گیری دو مزیت راهبردی را نمایش می دهند: نوع اول جهت گیری بسیار مشخص و فعالی نسبت به حصول فرصت های بازار و  مالکیت / توسعه منابع برای دست یابی به نتایج مربوطه دارند در حالی که نوع دوم شرکت های کوچک و متوسط​​ “با کیفیت پایین” در جهان، دارای نگرش واکنشی / انفعالی و عدم آگاهی راهبردی هستند. با توجه به دیگر انواع استراتژیک، با مواردی از شرکت های محصول / داخلی گرا در ایتالیا و سوئیس برخوردیم. مشتری مداری در تمام کشورها به جز یونان وجود داشت، اما از سوی دیگر “فروش گرایی” تنها در شرکت های یونانی وجود داشت.

استراتژی شرکتهای کوچک و متوسط بین المللی اروپایی

 

۷- نتیجه گیری
هدف از تحقیقات ما عمقی نمودن دانش مزیت های استراتژیک و رفتار شرکت های کوچک و متوسط ​​بود. ما از تحلیل خوشه ای، یک تکنیک آماری، برای شناسایی انواع استراتژیک در ۴ نمونه از شرکت های کوچک و متوسط ​​بین المللی در سراسر اروپای استفاده نمودیم. یافته ها حاکی از آنند که شرکت های کوچک و متوسط بین المللی با توجه به مزیت های استراتژیک شان هم شکل نیستند: در همه کشورها، برخی از انواع استراتژیک ظهور کرده و به خوبی قابل تشخیص اند. هم چنین این یافته ها نشان می دهند که در یک منطقه که از نظر اقتصادی و تجاری یکپارچه اند مانند قاره اروپا، ممکن است شباهت ها و تفاوت های قابل توجهی در انواع استراتژیک شرکت های کوچک و متوسط بین المللی را یافت. با استفاده از تحلیل خوشه ای؛ پنج نوع استراتژیک مشخص شد: دو تا از این انواع در همه کشورهای مورد بررسی، وجود داشتند اما سه نوع دیگر در این کشورها پراکنده بودند. خوشه اول، شرکت های کارآفرین/ رشدگرا را نشان می دهد، که تعهدات شدید بین المللی و اهمیت به توسعه بین المللی و عملکرد را با مدیریت متعهد و ماهر ترکیب می کند. خوشه دوم، آن دسته از شرکت های کوچک و متوسط اند ​​که فاقد جهت گیری استراتژیک مشخص و تعهدات نسبت به بازارهای خارجی می باشند. در سوئیس و ایتالیا این گروه ها به نظر می رسد عمدتا در داخل کشور فعالیت دارند که اهمیت کمی به بین المللی سازی می دهند. همچنین، در تمام این چهار کشور، این گروه به نظر می رسد به وسیله شایستگی ها و نیروی مدیریتی محدود می شوند. به طور کلی، این گروه پایین ترین مزیت عملکردی با توجه به همه ابعاد بین المللی سازی، یعنی میزان صادرات، محدوده و سرعت را داراست.
شرکت های مشتری گرا به خوبی نشان داده شده(در همه کشورها به جز یونان)، و مزیت های رقابتی خود را بر روی مشتری گرایی، رضایت و دانش قرار داده اند. هر دو مزیت راهبردی کارآفرینی گرا ئی و مشتری گرائی با نسبت صادرات برتر، نرخ رشد و توسعه بازار همراه اند. این در واقع تا حدی تایید می کند که مشتری / بازارگرایی بخشی از (یا بسیار نزدیک) کارآفرینانه گرایی است (Atuahene-Gima و KO، ۲۰۰۱؛ Luo و همکاران، ۲۰۰۵؛ Milesو Arnold،  ۱۹۹۱). انواع استراتژیک باقی مانده، “فروش گرائی” در یونان و “محصول / داخلی گرا” با بهره برداری از مزیت های رقابتی خاص و یا ذاتی، بر اساس میزان توانایی برای ترکیب قدرت های داخلی با مدیریت مجرب که تاکید بر توسعه بین المللی دارد، شناخته می شوند. در هر خوشه راهبردی می توان نقاط قوت و ضعف آنها که توسط شرکت ها اجرا می گردند را شناسایی نمود. نتایج بدست آمده از این تحلیل در ارتباط با مدیران و کارآفرینان می باشد چرا که آنها اجازه می دهند که شرکت آنها در یکی از این گروه ها برای مقایسه چشم انداز و جهت گیری شان با دیگر شرکت ها، قرار گیرند. این تحقیق نیز به سیاست گذاران نیز مربوط می شود به دلیل اینکه شرکت های کوچک از نظر جهت گیری استراتژیک و رفتار هم شکل نیستند و باید با سیاست های متمایز با توجه به نقاط ضعف و خطرات بالقوه موجود در هر خوشه، به هم نزدیک شوند.

استراتژی شرکتهای کوچک و متوسط بین المللی اروپایی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.