آنالیز دینامیکی اجزای محدود – میخ کوبی دیوار کالیفرنیا
آنالیز دینامیکی اجزای محدود – میخ کوبی دیوار کالیفرنیا – ایران ترجمه – Irantarjomeh
مقالات ترجمه شده آماده گروه زمین شناسی – منابع طبیعی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی
مقالات
قیمت
قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)
توضیح
بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.
شماره | ۲ |
کد مقاله | GEO02 |
مترجم | گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh |
نام فارسی | تاریخچه آنالیز دینامیکی اجزای محدود – میخ کوبی دیوار کازینوی سن منوئل هایلند، کالیفرنیا |
نام انگلیسی | TIMES-HISTORY FINITE ELEMENT DYNAMIC ANALYSIS – SOIL NAIL WALL – SAN MANUEL CASINO – HIGHLAND, CALIFORNIA |
تعداد صفحه به فارسی | ۲۰ |
تعداد صفحه به انگلیسی | ۱۰ |
کلمات کلیدی به فارسی | آنالیز دینامیکی اجزای محدود – میخ کوبی ،ژئوتکنیک، زمین لرزه، دینامیک خاک |
کلمات کلیدی به انگلیسی | Finnite element analysis, Soil nail, Geotechnic, Earthquake, Soil dynamics |
مرجع به فارسی | کنفرانس بین المللی ژئوتکنیک مهندسی زمین لرزه و دینامیک خاک، ایالات متحده |
مرجع به انگلیسی | Int. Conference on Recent Advantages in Geotechnical Earthquake Engieering and Soil Dynamics |
کشور | ایالات متحده |
تاریخچه آنالیز دینامیکی اجزای محدود – میخ کوبی دیوار کازینوی سن منوئل هایلند، کالیفرنیا
خلاصه
محل مورد بررسی در این مطالعه فاز دو تاسیسات پارکینگ در کازینوی San Manuel هایلند کالیفرنیا روی یک زمین شیب دار قرار می باشد که ساختمان طراحی شده آن از شمال به جنوب ۳۵ فوت اختلاف شیب دارد. شرکت PB & A برای طراحی دیوار به مساحت ۱۲۰۰ فوت مربع با حداکثر بلندی ۳۷ فوت برای محافظت از ساختمان پارکینگ از فشار خاک که از شرایط شیب دار در محل حاصل می شود انتخاب شد. محل پروژه در ۱۰۰ فوتی خط زلزله سن منوئل (San Manuel) در منطقه زلزله خیز شدید ناحیه جنوب کالیفرنیا واقع شده است که فعالیت های لرزشی زیادی و خطوط زلزله ای بسیار دارد.
دیوار میخ کوبی شده خاکی (SNW)، در کنار لبه منطقه زلزله خیز Alquist-Priolo واقع شده است. مجاورت این دیوار میخ کوبی شده با خط زلزله خیز بزرگ لزوم تهیه، آنالیز و تحلیلات دینامیکی برای بهتر ارزیابی کردن رفتار دیوار در حین لرزش را خاطر نشان می سازد.
هدف اصلی این تجزیه و تحلیلات معین کردن حداکثر میزان تغییر شکل بود که بر دیوار میخ کوبی شده در حین یک زلزله وارد می شود تا بتوان یک فاصله مکفی بین ساختمان پارکینگ و این دیوار را تعریف نمود. بعلاوه میخ های عمودی (میخ V شکل) خاکی باید مستقیما در پشت دیوار بتنی (بتن پاشیده) نصب شوند تا ثبات رویه محلی در حین ساختمان سازی بدست آید. (میخ V شکل) باید برای رابطه خود در کارایی کل دیوار تحت مطالعه قرار گیرد.
شرکت مهندس ژئوتکنیکی Kleinfelder سه مجموعه شاخص از تاریخچه بیرون زدگی سنگهای زیر خاک با توجه به طیف – انطباقی (spectra-matched) از سه زلزله قبلی را ارائه داد. این زلزله ها: زلزله Duzce در ترکیه (۱۱ دسامبر ۱۹۹۹)، زلزله Landers در آمریکا (۲۸ ژوئن ۱۹۹۲) و زلزله Chi-Chi در تایوان (۲۰ سپتامبر ۱۹۹۹) بودند.
با استفاده از اطلاعات خوشه چینی شده از این تاریخچه های زمانی، PB&A یک مدل نیمه فضایی در PLAXIS – نرم افزار FEA، که کاربرد گسترده ای در این زمینه دارد، ساخت. برای ساختن این مدل مهندسین از مدل خاک “Mohr-Columb” که به لایه های خاک در محل پروژه اعمال شد استفاده کردند. مقاومت خاک و پارامترهای سختی بر پایه مقادیر پیشنهاد شده در گزارش ژئوتکنیکال مشخص شده و دیوار بتی پاشیده و میخ های خاک توسط تخت (تیر) و عنصر لنگری زمین مدل سازی شدند. این امر ضروری بود که سوابق زمان شتاب در عمق مناسب در انتهای مدل PLAXIS منتقل شود چرا که این سوابق بعنوان لرزش های سنگهای پدیدار شده در سطح زمین ثبت شده بودند. برای رسیدن به این هدف پروسه پیچش زدایی (پروسه الگوریتمی که برای معکوس کردن اثرات پیچیدگی روی دیتای ثبت شده استفاده می شود) در برنامه SHAKE91 انجام شد. در محاسبات ساختمانی صفحه سازی شده، جابجایی های افقی و عمودی، سرعت و شتاب در بالا و پایین دیوار در هر مرحله ثبت شد.
آنالیز دینامیکی اجزای محدود – میخ کوبی دیوار کالیفرنیا
مقدمه
در اواسط سالهای ۱۹۸۰ قوم سن منوئل شاخه ای از سرخپوستان هیئتی (SMBMI) اقدام به سرمایه گذاری در کازینو در هایلند کالیفرنیا نمودند. فعالیت این کازینو بطور فوق العاده ای موفقیت آمیز بوده و بخاطر تقاضای بالا برای پارکینگ اضافی یک ساختار پارکینگ در فاز دو با گنجایش ۱۱۹۰ ماشین در هفت طبقه پیشنهاد شد. هدف اولیه ایجاد راحتی و لذت بیشتر برای مشتریان و بهبود ایمنی پیاده روها بود.
محل فاز دو تاسیسات پارکینگ در شرق خیابان ویکتوریا جنب پارکینگ فاز یک در منطقه سرخپوستی SMBMI واقع شده است. شیب نهایی از شمال به جنوب تقریبا ۳۰ فوت است، از اینرو لازم است که یک سیستم مقاومت کننده و نگهدارنده در پشت پارکینگ ایجاد شود تا قابلیت مقاومت وزن افقی ساختار در برابر فشار افقی زمین، که شامل فشارهای خاک در اثر لرزش نیز هست، را داشته باشد.
تاسیسات پارکینگ فاز دو هفت طبقه پارکینگ دارد که در طبقه زیر زمین در انتهای شمالی ساختمان است. به منظور نگهداری هم ترازی لوله آب آتشنشانی ارائه شده و خطوط آب و برق در حوالی شمالی و غربی، لازم بود که مواد مهندسی برای پر کردن زمین تا ۱۶ فوت ریخته شود تا ارتفاع مطلوب در قسمت شمالی ساختمان پارکینگ بدست بیاید. این مواد پر کردنی توسط یک سطح کار با پهنای ۲۰ فوت از دیوار با یک شیب ۱:۱ تا سطح زمین ریخته شد. منظور از محیط کار مهیا کردن فضا برای قابلیت حرکت داشتن تجهیزات و ماشین آلات ساختمانی و آسان ساختن ساخت و ساز دیوار میخ کوبی شده بوده است.
یک سیستم دیواره میخ کوبی شده دائمی که توسط PB&A طراحی شده بود ساخته شد تا فاصله لازم بین مواد خاکی و ساختمان پارکینگ را فراهم کند. به این نحو فشارهای افقی لرزشی و استاتیک روی ساختار حذف شد. لرزش بالا در منطقه جنوب کالیفرنیا و مجاورت نزدیک به خط زلزله Andreas ترکیب شده با خاک مرکب در محل، مستلزم این بود که یک تجزیه و تحلیل عالی روی سیستم دیواره میخ کوبی شده آماده شود.
آنالیز دینامیکی اجزای محدود – میخ کوبی دیوار کالیفرنیا
ملاحظات ژئوتکنیکی
محل پروژه در داخل منطقه نفوذ چندین خط زلزله واقع شده است که یا فعال هستند یا احتمال فعالیت دارند. نزدیک ترین این خطوط San Andreas است که خط لرزشی افقی راست است و میزان لغزشی ۲۴+/-۶ میلیمتر در سال و مقدار حداکثر ۵/۷ در سال دارد که بر اساس آمار ژئوتکنیکی آپدیت شده ۰۰۲ کالیفرنیا از بانک اطلاعات خط زلزله (CGS) می باشد. قسمتی که نزدیکترین بخش به دیواره میخ کوبی شده در قسمت شمالی محل است ۱۰۰ فوت تا این خط فاصله دارد که منطقه زلزله خیز Alquist-Priolo نام دارد. یک مطالعه بخصوص توسط ایالت کالیفرنیا برای مخاطب قرار دادن احتمال بروز شکاف سطحی ضروری است.
مطابق با تحقیقات ژئوتکنیکی انجام شده توسط شرکت مهندس ژئوتکنیکی Kleinfelder ده سوراخ از ۵۱ تا ۱۰۱ فوت زیر سطح کنونی زمین حفاری شد. تعداد دفعات و ضربه های لازم برای رانش نمونه گیر معمولا در فاصله های ۵ فوتی ثبت می شوند. عمق های گوناگونی از خاک خاکریزی ثبت نشده از ۳ تا ۱۰ فوت در همه چاله ها مشخص شد. در زیر این خاک پر شده رسوبات شامل لایه های تو در توی ماسه لایدار (SM)، شن (SP و SW)، ماسع همراه با لای (SP-SM و SW-SM) و سنگریزه شنی (GP) و قلوه سنگ می باشند. هر از گاهی به لایه های گل شنی و شن گلی برخورد می شد. آب های زیر زمینی فقط در یکی از حفاری ها در عمق ۷۱ فوتی زیر سطح موجود دیده شد که از اثر آن روی خاک برداری و (دیواره میخ کوبی شده ) می توان چشم پوشی نمود.
آنالیز دینامیکی اجزای محدود – میخ کوبی دیوار کالیفرنیا
سیستم دیواره میخ کوبی شده دائمی
مفهوم میخ کوبی در خاک که بعنوان «مستحکم سازی زمین در جای اولیه خود» نیز بدان اشاره می شود، مستحکم سازی یک شیب یا دیوار خاک برداری شده است که می تواند شامل زمین موجود نیز باشد که با استفاده از نصب میله های فولادی (میخ های مخصوص زمین/ خاک) در سوراخهایی که دوغاب در آنها ریخته شده است عملی می گردد.
اولین دیوار با میخ های نصب شده در آن دیوار شمع بندی شده موقت در بیمارستان خیریه پرتلند ارگان در سال ۱۹۷۸ در در آمریکا بود. دومین دیوار یک دیوار شمع بندی شده موقتی در وال نات کریک کالیفرنیا در سال ۱۹۸۳ بود که توسط PB&A طراحی و توسط شرکت Kulchin ساخته شد.
میخ ها در یک طرح ماتریسی در فاصله ای که نباید بیش از شش فوت در شش فوت باشد نصب می شوند. طول میخ معمولا بین تقریبا ۸۰% تا ۱۲۰% بلندی خاک برداری است.
آنالیز دینامیکی اجزای محدود – میخ کوبی دیوار کالیفرنیا