مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

کارآفرینی چندملیتی

کارآفرینی چندملیتی

کارآفرینی چندملیتی – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه  مدیریت – بازرگانی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده مدیریت - بازرگانی - ایران ترجمه - irantarjomeh

کارآفرینی چندملیتی

شماره       
۳۱
کد مقاله
MNG31
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
کارآفرینی چندملیتی
نام انگلیسی
Entrepreneurship and Multinationals
تعداد صفحه به فارسی
۲۲
تعداد صفحه به انگلیسی
۱۳
کلمات کلیدی به فارسی
کارآفرینی چندملیتی
کلمات کلیدی به انگلیسی
Entrepreneurship , Multinationals
مرجع به فارسی
دانشگاه ریدینگ
انستیتو دیبولد کارآفرینی و خط‌مشیهای دولتی
آکسفورد، انگلستان
مرجع به انگلیسی
Diebold Institute Entrepreneurship and Public Policy Project
کشور
انگلستان
کارآفرینی چندملیتی
مقدمه   Introduction
یک نسل قبل دانشمندان از تاریخچه چند ملیتی بریتانیا به عنوان نمونه اولیه «بحران کارآفرینی» استفاده کردند. جاناپفورد در پژوهش اولیه خود در مورد مبدا شرکتهای تولیدی چند ملیتی بریتانیا اینگونه اذعان می‌دارد که میزان نامتناسب ۱۰ %، از سرمایه گذاری عظیم ماورای دریاهای انگلستان، بجای سرمایه گذاری گروهی یا سهامی، بصورت سرمایه گذاری مستقیم خارجی محقق شده است. بر این اساس، اینگونه به نظر می‌رسید که تولید شرکتهای چند ملیتی برتانیا در مقایسه با ایالات متحده دچار نوعی عقب ماندگی و رکود شده بود. شرکتهای بریتانیایی در نگرش خود به جهان دور دست، بنظر از دیدن و پذیرفتن واقعیتها پیرامون خود طفره می‌رفتند (استاپفورد، سال ۱۹۷۴). مورخان اقتصادی چون دابلیو.پی.کِنِدی مقالاتی را در مورد علت سرمایه گذاری خارجی انگلیس قبل از ۱۹۱۴، با خصیصه سرمایه گذاری گروهی و عدم ریسک پذیری، به رشته تحریر در آوردند. (کندی، سال ۱۹۸۷). در سال ۱۹۹۰ چاندلر خود به این موضوع اشاره دارد که ورود بریتانیا به کاپیتالیسم شخصی بدین معنا می‌باشد که شرکتهای بریتانیایی، در مقایسه با رقبای خارجی خود، با تعجیل بیشتر و در عین حال با موفقیت کمتری به سمت تجارت آنسوی دریاها روی می‌آورند (چاندلر، سال ۱۹۹۰ ).
هر چند از نظر مطالعات کارآفرینی اکنون تعبیر جالب‌تر و بهتری در این خصوص مد نظر می‌باشد. جدول ۱، جان‌اچ.دانینگ، حاکی از وجود مجموعه‌ای‌ پیشگام در خصوص برآوردهای تاریخی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی می‌باشد.

کارآفرینی چندملیتی

 

رویداد جدید که اکثراً به آن معتقدند، البته نه بصورت جهانی، (گسون ۱۹۹۴)، بریتانیای کبیر را قبل از جنگ جهانی دوم بعنوان بزرگترین سرمایه گذار مستقیم جهان، و برای مدتی دارنده عظیم‌ترین سهم در این زمینه معرفی می‌نمود. این نظریه را می‌توان فراتر از یک کنجکاوی ساده در نظر گرفت، چرا که برآوردهای مشابه با آن بیانگر این نکته است که در سال ۱۹۱۴ کل نسبت سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جهان، کم و بیش نظیر این میزان در دهه ۹۰ بوده است (جونز، سال ۱۹۹۶). به عبارت دیگر قبل از سال ۱۹۱۴ شرکتهای بریتانیایی سرمایه عظیمی را در کشورهای آنسوی دریاها در اختیار داشتند. به علت عدم وجود آمار موثقی در دوران پیش از جنگ، مطمئناً امکان نظریه‌ پردازیهای بیشمار در مورد ارقام اولیه وجود دارد، ولی قطعاً بعد از جنگ جهانی دوم، تمایل زیاد بریتانیای کبیر نسبت به ورود به عرصه سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و حفظ موقعیت آن کشور به عنوان دومین سرمایه گذار مستقیم بزرگ جهان حتمی می‌باشد.
این مقاله، به منظور تفسیر کارآفرینی بریتانیا، مضامین سرمایه‌گذاری چند ملیتی آن کشور، بین دهه ۷۰ و دهه های بعد از جنگ،‌  را  مورد بررسی قرار می‌دهد. شناسایی کارآفرینی خود بستگی به تعریف خاصی از آن دارد که مورد استفاده قرار گرفته است. در اینجا تعریف اصولی کارآفرینی برای کسی اطلاق می‌گردد که در اتخاذ تصمیمات مهم در مورد تخصیص منابع کمیاب تخصص دارد (کسون، سال ۱۹۸۲ ). به نظر می‌رسد سرمایه گذاری چند ملیتی نیازمند اتخاذ تصمیمات مهم دشوار و دائمی می‌باشد، چرا که سرمایه گذاری در کشورهای خارجی و مدیریت و کنترل سرمایه‌ها در آن کشورها عموماً پرمخاطره تر از سرمایه گذاری داخلی است. سرمایه گذاری چند ملیتی مستلزم درگیری با سیستم های مشروع و فرهنگهای خارجی می‌باشد و همچنین شامل تشخیص و دنبال کردن موقعیتهای جغرافیایی و فرهنگی دور دست می‌شود.

کارآفرینی چندملیتی

 

قبل از سال ۱۹۱۴ : عصر قهرمان  Pre-1914: The Heroic Age  
بر اساس مفاهیم معاصر، به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی  بریتانیا قبل از سال ۱۹۱۴ گسترش چندانی نیافته، ولی با این وجود، در حوزه منطقه‌ای و جغرافیایی گسترش قابل ملاحظه‌ای تحصیل شده بود. شرکتهای بریتانیایی تجارتهای بین المللی عظیمی ‌را در بانکداری و تجارت، منابع طبیعی و مواد غذایی و انواع مختلف صنایع تولیدی ایجاد کردند. گسترش جغرافیایی شرکتها نیز قابل ملاحظه بود. در حالیکه قسمت عمده‌ای از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی  بریتانیایی در امپراطوری بریتانیا قرار داشت (که اهمیت سرمایه‌گذاریهای را خاطر نشان می‌ساخت)، علاوه بر این، شرکتهای بریتانیایی در مناطق غیر استعماری، چون آمریکای لاتین و ایالات متحده، نیز بسیار فعال بودند (ویلکینز،‌  ۱۹۸۹)
تعیین نمونه‌های بیشماری از کارآفرینی فعال و قدرتمند در این عصر کار آسانی می‌باشد. در صورتی که کارآفرینان بریتانیایی هر گونه علامتی، مبنی بر کاهش قدرت خود در اقتصاد داخلی را بروز می‌دادند، این مسئله در محیط خارجی آشکار نمی‌گردید. در میان تولید کنندگان بریتانیایی می‌توانیم استراتژیهای ریسک ناپذیر و قهرمانی را مشاهده کنیم که با بهره‌گیری از روش سرمایه‌گذاری مستقیم نسبت به بهره برداری از تکنولوژیهای جدید یا تکنیک های خاص تجاری خود در کشورهای خارجی اقدام می‌نمودند. این نمونه از کارآفرینان عبارتند از: برادران لِوِر که بین سالهای ۱۸۹۰ و ۱۹۱۴ شبکه میان قاره‌ای کارخانه‌های صابون سازی را بنا نهادند؛ دانلوپ لاستیک سازی خود را به خاک اصلی اروپا، ایالات متحده و ژاپن برد؛ کورتولدز بعد از تأسیس کارخانه ای در سال ۱۹۱۱ در ایالات متحده از فرصت استفاده کرده و بازار ابریشم مصنوعی آنجا را در دست گرفت؛ و جِی و پی کوتز که بعنوان تولیدکنندگان جهانی نخ پنبه ای بشمار می‌آمدند.

کارآفرینی چندملیتی

از سال ۱۹۱۴ تا دهه ۶۰ : اغتشاش بقا      ۱۹۱۴-۱۹۶۰s: Surviving Turbulence
قبل از جنگ جهانی اول، می‌توان بدین نتیجه رسید که کارآفرینی، با وجود تعاریف آن، نقش برجسته‌ای در تجارت خارجی بریتانیا داشته است. البته این قضیه پس از آن بصورت پیچیده‌تری خود را نشان می‌دهد. به هنگامی که موجهای حاصل آمده از دوران جنگ و پس از آن سطح ارتباطات را به سطح آمریکایی آن و یا حتی بالاتر افزایش داد، شرکتهای بزرگ، بعنوان منابع اصلی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی  بریتانیا، جایگزین شرکتهای مستقل کارآفرینی شدند. با این وجود، اندازه مطلق سرمایه‌گذاری چند ملیتی بریتانیا و مقاومت آن علیرغم رکود اقتصادی شدید، علاوه بر جنگ جهانی دوم و استقلال مستعمرات، موجب شد تا روح کارآفرینی، در بعضی از مناطق، زنده شود.
قطعاً بدون اغراق شواهدی، در سطح متوسط، از کاهش توانایی کارآفرینی وجود دارد. احتمالاً این موضوع بوضوح، در مورد مقاصد جغرافیایی چند ملیتی بریتانیا مشاهده می‌شود.‌ از سالهای بین دو جنگ جهانی، اولویت خاصی برای سرمایه گذاری در امپراطوری/ کشورهای مشترک المنافع، حتی برای تولید چند ملیتی که بازارهای سرانه سطح بالایی را جستجو می‌کرد، وجود داشت. در سالهای بین دو جنگ جهانی دلایل منطقی برای سرمایه‌گذاری در کشورهای مشترک المنافع موجود بود.‌ بسیاری از موارد اقتصادی قاره اروپا و ایالات متحده شدیداً دچار رکود شدند.‌ درست برعکس این رکود، بین سالهای ۱۹۳۰ و ۱۹۳۷ تولید ناخالص ملی آفریقای جنوبی تا ۷۰ درصد رشد داشت. در محیط پر مخاطره بین المللی، شرکتهای بریتانیایی توانستند از طریق سرمایه گذاری در کشورهایی که دارای رژیم‌های سیاسی با ثبات و روابط نزدیک زبانی و فرهنگی می‌بودند خطر از دست رفتن سرمایه را کاهش دهند.
با این وجود، اولویت همیشگی شرکتهای بریتانیایی برای سرمایه گذاری در کشورهای مشترک المنافع متعاقباً می‌تواند بیانگر دیدگاه کارآفرینی ضعیف‌تری باشد. حدود ۸۰ درصد سرمایه گذاری مستقیم بریتانیا درخارج بین سالهای ۱۹۴۶ و۱۹۶۰ در کشورهای مشترک المنافع،‌ عمدتاً استرالیا،‌ کانادا و آفریقای جنوبی بوده است. در اوایل دهه ۶۰ حدود ۵۵ درصد سرمایه سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی  بریتانیا در کشورهای مشترک المنافع تحقق یافته است: میزان سرمایه شرکتهای بریتانیایی در کشورهای مالزی و نیجریه بیشتر از میزان سرمایه آنها در کشورهای فرانسه یا آلمان بود. اگرچه، کنترلهای اعمال شده توسط بازار بورس بریتانیا قطعاً عاملی در جهت‌گیری جغرافیایی بریتانیا بشمار می‌آید، این نکته را نیز باید در نظر گرفت که فشارهای رقابتی نیز کمتر از ایالات متحده و اروپای غربی بوده است، در این ضمن، ارتباطات احساسی قابل‌توجهی در خصوص کشورهای مشترک المنافع (ومحیط‌های انگلیسی زبان)  وجود داشت که بر فرآیند تصمیم گیری تأثیر می‌گذاشت. همچنین مسئله وتوی فرانسه در مورد درخواست بریتانیا برای الحاق به جامعه اروپایی در سال ۱۹۶۳، موجب شد تا سرمایه گذاری شرکتهای بریتانیایی بسمت مناطق دیگری از اروپا هدایت شود، در حالیکه تنها از دهه ۷۰ بود که سرمایه گذاریهای عمده‌ای در ایالات متحده انجام پذیرفت.

کارآفرینی چندملیتی

 

جستجوی کار آفرینان   Searching for Entrepreneurs
به راحتی می‌توان تصور کرد که عصر کارآفرینی در تجارت چند ملیتی بریتانیا حدود سال ۱۹۱۴ خاتمه یافت. در حقیقت بخش قبل ارائه دهنده تصویری از بازماندگان آن دوران می‌باشد تا موجهه‌ای از قهرمانان متصور شده از سوی ایده اسچامپتری. واقعیتها بسیار پیچیده‌تر می‌باشد.
در ابتدا باید خاطر نشان نمود که  روح کارآفرینی در خصوص تحقیقات بنیادین برای تحصیل فرصتهای جدید از بین نرفت، هر چند که اغلب بنظر می‌رسید که برای رانش آن بسمت جلو نیازمند وجود یک شوک یا ضربه می‌باشد. این فرضیه می‌تواند بدین صورت پیشرفت نماید که فرهنگ تجاری بریتانیا (به هر دلیلی) با هرگونه نوآوری و تغییر بنیادین مخالف می‌نمود و از اینرو لازمه برانگیختن روح کارآفرینی در حقیقت همان شوکهای محرک یاد شده می‌باشد، موردی که لازمه سرنوشت چالش‌برانگیز شرکتهای چند‌ ملیتی رو به اضمحلال در نواحی مختلف پس از جنگ جهانی دوم بشمار می‌آمد. در آمریکای لاتین و آسیای جنوبی، طی سه دهه بعد، این شرکتها بواسطه مالیاتهای فراوان، کنترلهای دولتی و محدودیتهای آن و همچنین رقابت پرخاشجویانه بتدریج از بین رفتند.‌ اغلب به نظر می‌رسید این شرکتها پذیرفته‌اند که سرنوشتشان بصورت ملایمی بسمت انحطاط در حرکت می‌باشد. این در حالی بود که دنیای بهتر و قدیمی‌تر تسلیم دنیای جدید و نامطلوب شده بود.‌ مورد متضاد این موضوع در خصوص شرکتهای بریتانیایی واقع شده در ساحل چین بویژه جاردین ماتسون و سویرز بود. جنگ پاسفیک و انقلاب کمونیست در چین این شرکتها را تقریباً از تمام موارد تجاری آنها محروم کرده و از این طریق این شرکتها از بین رفتند. این تاثیر بظاهر به منظور تجدید و احیای شرکتها و جستجوی فرصتهای جدید بوده است.   عکس العمل شرکت خانوادگی اسوایر در برابر از بین رفتن تجارت بزرگ کشتیرانی، ایجاد شرکت هواپیمایی ختا (چین) در سال ۱۹۴۸ بوده و پس از آن نیز آنها با به جان خریدن ریسکهای مربوطه، این شرکت را به شرکت هواپیمایی پیشرو منطقه تبدیل نمودند. آنها کشتیهایی که از تجارت چین خارج شده بود را برای شروع امور تجارت کشتیرانی استرالیا بکار گرفتند. بعداً آنها از زمین کارگاه کشتی سازی و منطقه تصفیه شکر خود در هونگ کنگ، که زمانی برای مسکن سازی انتخاب شده بود، استفاده نموده و بدین وسیله یکی از بزرگترین شرکتهای املاک چین را در اوایل دهه ۸۰ راه‌ اندازی نمودند (جونز، سال ۲۰۰۰).

کارآفرینی چندملیتی

 

نتیجه گیری   Conclusion
در اواخر قرن نوزدهم سرمایه‌گذاری چندملیتی بریتانیا در مقام مقایسه نسبتاً بیشتر از هر اقتصاد دیگری در جهان بوده و در ابتدای قرن بیست و یکم این موقعیت همچنان حفظ گردید. به عبارت دیگر، کارآفرینان بریتانیایی تمایل خاصی را برای اتخاذ تصمیمات منطقی، خارج از حوزه بریتانیا، از خود نشان دادند. آنها بر این اساس خود را به کشورهای مشترک المنافع نزدیک کرده و دست به تبانی‌های اقتصادی زدند. با این وجود، بقا، رشد و بازسازی اقتصادی در محیط مشوش بین المللی قرن بیستم، از نظر اقتصادی و سیاسی، نمی‌توانست بدون مهارتهای چشمگیر کارآفرینی تداوم یابد. این مهارتها همانند بی‌شماری از شرکتهای مستقل اواخر قرن نوزدهم در شرکتهای بزرگ نیز بارز و آشکار می‌بود.
 
واژه نامه Vocabulary
چندملیتی
Multinational
شرکت
Enterprise
سرمایه‌گذاری
Capitalism
سرمایه‌گذار
Investor
تصمیم
Decision
مشاغل بین‌المللی
International businesses
تولیدکننده
Manufacturer
ارتقا
Promotion
رکود
Depression
کشورهای مشترک‌المنافع
Commonwealth
آنسوی دریا
Oversea
محصول
Commodity
رقابت
Competition
استراتژی تجاری
Business Strategy
فرصت
Opportunity
 

کارآفرینی چندملیتی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.