منجمد نمودن مصنوعی زمین برای حفر تونل در خاک ماسه ای
منجمد نمودن مصنوعی زمین برای حفر تونل در خاک ماسه ای – ایران ترجمه – Irantarjomeh
مقالات ترجمه شده آماده گروه راه – ساختمان، معماری، عمران
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی
مقالات
قیمت
قیمت این مقاله: 68000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)
توضیح
بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.
شماره | ۸۵ |
کد مقاله | CVL85 |
مترجم | گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh |
نام فارسی | منجمد نمودن مصنوعی زمین برای حفر تونل در خاک ماسه ای. اندازه گیری و تحلیل برگشتی |
نام انگلیسی | Artificial Ground Freezing to excavate a tunnel in sandy soil. Measurements and back analysis |
تعداد صفحه به فارسی | ۵۸ |
تعداد صفحه به انگلیسی | ۱۳ |
کلمات کلیدی به فارسی | روش جدید تونلسازی اتریشی, تونل, انجماد مصنوعی زمین, تحلیل عددی, مدل سه بعدی |
کلمات کلیدی به انگلیسی | NATM, Tunnel, Artificial Ground Freezing, Numerical analysis, 3D model |
مرجع به فارسی | مجله فن آوری تونل سازی و فضاهای زیرزمینی، دانشگاه ناپولی فدریکو II – ناپل – ایتالیا، الزویر |
مرجع به انگلیسی | Tunnelling and Underground Space Technology; DICEA, University of Napoli Federico II, Naples, Italy Studio Cavuoto, Naples, Italy; Elsevier |
کشور | ایتالیا |
منجمد نمودن مصنوعی زمین برای حفر تونل در خاک ماسه ای. اندازه گیری و تحلیل برگشتی
چکیده
این مقاله به سوایق مرتبط با تونل خدماتی با ۱۳ متر عرض و ۱۷ متر ارتفاع و ۴۰ متر طول در ایستگاه «تولیدو» اختصاص دارد که قبلا در یک چاه عمیق روباز، ساخته شده و متعلق به خط ۱ شبکه زیرزمینی شهر ناپل می باشد. خط ۱ موجود اخیرا گسترش یافته و شامل پنج ایستگاه جدید می باشد که با تونل های ریلی دو قلو به طول ۵ کیلومتر به هم متصل شده اند. چاه اصلی ایستگاه تولیدو در کنار خط واقع شده و با تونل های خدماتی بزرگی که ذکر شد، به سکوهای عابرپیاده متصل می گردد. ایستگاه در مرکز تاریخی شهر ناپل، در عمق، در زیر یک منطقه شهری واقع شده است. در شکل ۱ مقطع طولی از چاه اصلی ایستگاه و تونل خدماتی اصلی همراه با ساختمان های بالایی و اطراف، ترسیم شده است. تمرکز این مقاله بر نشست ناشی از حفاری تونل و بکارگیری فن آوری انجماد مصنوعی زمین (AGF)[1] می باشد که امکان حفاری های ایمن را برای تاج های بزرگ تونل های خدماتی ارائه نموده در حالی که نصف آنها در لایه ماسه لای دار قرارگرفته و نصف دیگر در سنگ توف زردرنگ، در زیر سفره های آب زیرزمینی قرار گرفته است.
کلمات کلیدی: [۲]NATM، تونل، انجماد مصنوعی زمین، تحلیل عددی، مدل سه بعدی
منجمد نمودن مصنوعی زمین برای حفر تونل در خاک ماسه ای
مقدمه
این مقاله به سابقه تونل خدماتی با ۱۳ متر عرض و ۱۷ متر ارتفاع و ۴۰ متر طول در ایستگاه تولیدو اختصاص دارد که در یک چاه عمیق روباز، ساخته شده و متعلق به خط ۱ شبکه زیرزمینی ناپل می باشد. خط ۱ موجود اخیرا گسترش یافته و پنج ایستگاه جدید را شامل شده است که با تونل های ریلی دو قلو به طول ۵ کیلومتر به هم متصل شده اند. چاه اصلی ایستگاه تولیدو در کنار خط واقع شده و با تونل های خدماتی بزرگی که ذکر شد، به سکوهای عابرپیاده متصل می گردد. ایستگاه در مرکز تاریخی شهر ناپل، در عمق زیر یک منطقه شهری واقع شده است. در شکل ۱ یک مقطع طولی از چاه اصلی ایستگاه و تونل خدماتی اصلی همراه با ساختمان های بالایی و اطراف، ترسیم شده است.
[۱] – Artificial Ground Freezing
[۲] – روش جدید تونلسازی اتریشی (New Austrian Tunneling Method)
تمرکز این مقاله بر نشست ناشی از حفاری تونل و بکارگیری فن آوری انجماد مصنوعی زمین(AGF)[1] می باشد که امکان حفاری های ایمن را برای تاج های بزرگ تونل های خدماتی بوجود آورد است، در حای که نصف آنها در لایه ماسه لای دار قرارگرفته و نصف دیگر در سنگ توف زردرنگ، در زیر سفره های آب زیرزمینی قرار گرفته است.
تونل خدماتی
به گزارش اسناد طراحی، تونل به اصطلاح خدماتی، یک کارکرد موقت داشته و به عنوان نقطه ای برای شروع بزرگ شدگی مقاطع تونل های دوقلوی در حال اجرا بوده به منظور آنکه سکوهای عابر پیاده را شامل شوند. همچنین تونل خدماتی به جهت اتصال دائمی دو طرف سکوها طراحی شده که تونل های در حال اجرا را از طریق راهرو عابر پیاده از روگذر می کند. در آخر، این تونل همچنین به عنوان نقطه شروعی برای ساخت یک تونل ارتباطی عابر پیاده طولانی بوده که برای عابران امکان خروج اضطراری از خروجی دوم واقع در حدود ۱۵۰ متری پس از چاه اصلی ایستگاه را فراهم می کند. پس از پایان یافتن چاه اصلی، کار حفاری تونل خدماتی بزرگ، ابتدا با ساخت یک تونل کوچکتر که مسیر آن از بالای تونل خدماتی عبور می کند، آغاز می شود. این تونل آخر، در همان خاک ماسه لای دار آتشفشانی حفر شده اما مستقیما در بالای سفره آب زیرزمینی قرار دارد و به این دلیل، بسیار نزدیک به فونداسیون ساختمان ها می باشد. بسیاری از مقاطع تونل خدماتی بزرگ ، در سنگ نرم حفر شده در حالیکه فقط یک بخش کوچک از سقف باید در لایه ماسه ای حفر شود. در شکل ۲ یک مقطع طولی با جزئیات بیشتر در طول تونل خدماتی و مسیر بالای آن(تونل کوچک) ترسیم شده است.
خاک زیرین در محل قرارگیری تونل از دو ترکیب اصلی تشکیل شده است: ماسه آذرآواری با تراکم شل به متوسط(به محلی به آن پوزولانا گفته می شود) به عمق ۳۷ – ۴۰ متر از سطح زمین، قرار گرفته بر رویه یک لایه سنگ بستر متشکل از سنگ های آتشفشانی نرم (سنگ زرد توف ناپلی) می باشد. سفره آب زیرزمینی به صورت تقریبا افقی در تمام سطح و محل قرارگیری آن در حدود ۲۷ متری بالای کف تونل خدماتی می باشد. با توجه به اسناد طراحی، مسیر کوچک ابتدا برای تزریق شیمیایی سیمان در دو طرف، و در کف تونل خدماتی(در لایه توف ) و برای حفر یک مجرای انتهایی با تزریق جت(در لایه ماسه ای) استفاده شده است. سپس همان مسیر برای نصب سیستم لوله زیر عمودی مورد نیاز برای انجماد مصنوعی زمین، مورد استفاده قرار گرفته است.
[۱] – Artificial Ground Freezing
منجمد نمودن مصنوعی زمین برای حفر تونل در خاک ماسه ای
مطالعات ژئوتکنیکی
آزمون های محلی و آزمایشگاهی
در مرحله طراحی، تحقیقات ژئوتکنیکی برای چاه ایستگاه و تونل خدماتی بزرگ، انجام شده است. این تحقیقات به طور معمول شامل هر دو نوع آزمایش های انجام شده در محل و در آزمایشگاه می باشد. برای طراحی تونل خدماتی، تعداد ۴ گمانه در محدوده عمق های بین ۳۹ و ۴۱ متر از سطح زمین حفر شده است. در شکل ۵ یک نمای پلان و یک مقطع طولی به همراه موقعیت گمانه ها ترسیم شده اند. همانطور که درشکل های قبلی نشان داده شد، خاک زیرین را می توان به دو لایه اصلی تقسیم نمود؛ ماسه لای دار سست در بالا، به طور متناوب همراه با توده از پومیس و خاکستر آتشفشانی، که به عمق متوسط حدود ۴۰ متر گسترش یافته و در بالای سنگ زرد توف نرم که گاهی شکسته می باشد، قرار دارد. در مرحله اجرا، کندن مسیر کوچک و حفاری گمانه ها برای نصب نیزه های انجماد، اطلاعات کلی(Pellegrino ،۱۹۷۶ ؛ Pellegrino و Croce، ۱۹۶۷) از شرایط ژئوتکنیکی در محل را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. آزمایش های SPT[1] متعدد در گمانه های S1 – S4 صورت گرفته است و در پایان عملیات حفاری، تعدادی پیزومتر استوانه ای و جام های کازاگرانده نصب شده اند. همانطور که در مقطع شکل ۵ ترسیم شده است، نمونه ها در اعماق مختلفی گرفته شده اند. نمونه گیری پیستون آستربرگ برای خاک ماسه ای شل استفاده شده: نمونه ها از بالای جدول آب زیرزمینی برداشته شده اند، لذا رطوبت آنها به صورت نیمه اشباع شده، می باشد. اتخاذ قطر ۸۶ میلی متری نمونه گیری همراه با مکش موجود در نمونه های خاک، در به حداقل رساندن اختلال ناشی از فرآیند نمونه برداری، کمک نموده است. در بستر سنگی دو لوله با هسته تیوبی برای گرفتن نمونه های دست نخورد، زیر سفره آب زیرزمینی استفاده شده است، که بنابراین، این نمونه ها به طور کامل اشباع شده می باشند. در شکل ۶، در سمت چپ، تعداد SPT ها در مقابل عمق آنها، برای خاک شنی نسبتا سست، ترسیم شده است. آنها به طور معمول، برخی از پراکندگی ها را نشان می دهند اما همچنین روند افزایش آنها با عمق، با مقادیری در محدوده ای از ۱۵ در ۶ متر عمق تا ۴۵-۵۰ در عمق ۳۰ متر، به وضوح قابل مشاهده است. بر اساس روابط پیشنهاد شده توسط Kulhawy و Mayne (1990) چگالی نسبی خاک برای بالاترین لایه زمین ساخت، در حدود ۰٫۴۵ و برای ماسه لای دار موجود در عمیق پایینتر، ۰٫۶۵تخمین زده می شود. این مقادیر متناظر با زاویه اصطکاک ՜φ حدود ˚۳۲ برای لایه بالایی و ˚۳۶ – ˚۳۷ برای لایه پایینی می باشند که هردو با استفاده از رابطه همبستگی API(1987) تخمین زده شده اند. در همان شکل، وزن مخصوص خاک با آب طبیعی محتوای آن و توزیع اندازه دانه بندی برای نمونه های بازگیری شده، بدست آمده و برحسب عمق ترسیم شده است.
[۱] – آزماش نفوذ استاندارد ((Standard Penetration Test
منجمد نمودن مصنوعی زمین برای حفر تونل در خاک ماسه ای
خواص نمونه های خاک یخ زده و یخ گشایی شده
به منظور بررسی خواص خاک بهسازی شده، پیشتر، تست های آزمایشگاهی بر روی نمونه های یخ زده و پس از آن ذوب شده، انجام گرفته است تا خواص مکانیکی که در مرحله طراحی به خاک اختصاص داده می شود، به دست آید. دستور کار آزمایش با استفاده از نوعی سلول سه محوری مخصوص، سازگار با کارکردن تحت شرایط کنترل شده درجه حرارت و همچنین کنترل نرخ جابه جایی و فشار محدود، انجام شده است. در این دستگاه مخصوص ساخته شده برای کار در شرایط برودتی، مایع سلولی اتیلن گلیکول بوده و همچنین ماده سرماساز در گردش در استوانه درونی شامل همان مایع می باشد. برای ایزوله کردن نمونه خاک، در سیلندر بزرگتر و خارجی، خلاء تولید می شود. اسلاید های ذخیره سازی بارگذاری به صورت عمودی در غلاف های آببند، زمانی که به سنسور هایLVDT[1] متصل گردند، جابجایی ها را ضبط می کنند. در همان حال، سلول بارگذاری ثابت شده در زیر نوار متقاطع قاب بارگذاری، امکان اندازه گیری بار محوری اعمال شده را فراهم می کند. فشار سلول و فشار آب حفره ای از طریق سه خط مرزی مستقل کنترل می شوند در حالی که یک مبدل انرژی نزدیک به نمونه که قبلا حرارت آن ضبط شده است، قرار می گیرد(Cantone و همکاران ، ۲۰۰۶).
[۱] – ترانسفورمرهای تفاضلی متغییر خطی که نوعی سنسور می باشند و می توانند جابجایی های بسیار کوچک را اندازه گیری کنند.
(Linear Variable Differential Transformer)
منجمد نمودن مصنوعی زمین برای حفر تونل در خاک ماسه ای