در این قسمت لغات مکانیک بخش 9 عرضه شده است.
لغات مکانیک صفحه اصلی – کلیک کنید
خرید لغات مکانیک / مجموع لغات در کل رشته ها / لغات بر حسب گروه بندی چند رشته
لغات مکانیک بخش 9
پیركرنش – نفوذ عناصر C , N بر روی تغییرات خواص مكانیكی فولاد نابجایی را با تغییر شكل مومسان ایجاد می كنند. | Strain Aging |
تابكاری فرآیندی – بازپخت فرآیندی- گرم كردن و نگهداشتن در درجه حرارتی كمتر از دامنه دگرگونی و متعاقباً سردكردن با سرعتی مناسب تابكاری یا بازپخت فولاد است . | Subcritical Annealing |
عملیات سرمایی- منجمدكردن فولاد خاص برای تسریع در دگرگونی استنیتی است . | Sub-Zero Treatment |
سخت گردانی سطحی – ایجاد سطحی سخت بر روی فولادها است كه با گرم و سردكردن موضعی سطح آنها | Surface Hardening |
زبری سطح – ناهمواریهایی هستند كه به صورت پستی و بلندی های ریز بر روی سطح فولاد به وجود می آیند. | Surface Roughness |
گرماشویی، اكسید شویی- حرارت دادن زیاد شمش در فضای اكسیدكننده و تبدیل قشر یا لایه ای از آن به اكسید مذاب و جریان پیدا كردن و شسته شدن آن از روی شمش است بطوری كه عیوب سطحی آن از بین برود. | Swealing |
حمام بازپخت – حمامی است برای بازپخت بعضی از فولادهای نیكل و كرم دار كه سردكردن آنها باید به آهستگی انجام گیرد. | Tempering Bath |
كربن زدایی اكسیژنی در خلاء – فرآیندی است برای تصفیه بیشتر فولاد زنگ نزن كه از طریق كاهش میزان كربن انجام می شود. میزان كربن در فولاد زنگ نزن بایستی كمتر از فولاد كربن دار یا كمتر از فولاد آلیاژی باشد ( برای مثال فولاد با محتوی عنصر آلیاژی كمتراز 5 درصد است). در حالیكه كوره های قوس الكتریكی (EAF) ابزارهای متداول برای ذوب و تصفیه فولاد زنگ نزن هستند، كربن زدایی اكسیژنی در خلاء یك مكمل اقتصادی است بطوری كه مدت عملیات را كاهش می دهد و درجه حرارت ها در فولادسازی به روش EAF كمتر هستند. علاوه بر این، استفاده از كربن زدایی اكسیژن در خلاء برای تصفیه فولاد زنگ نزن استفاده بهتر از كوره های قوس الكتریكی را برای اهداف ذوب افزایش می دهد. نحوه كار بدین صورت است كه فولاد مذاب و تصفیه نشده از كوره قوس الكتریكی به داخل ظرف جداگانه ای منتقل می شود و سپس حرارت داده می شود و پس از به هم زدن با یك جریان الكتریكی، اكسیژن از بالای ظرف مذكور وارد می شود. مقادیر قابل توجهی از گازهای نامطلوب از فولاد دفع می شوند و توسط یك پمپ خلاء كشیده می شوند. آلیاژها و سایر افزودنیها برای تصفیه بیشتر فولاد مذاب با آن مخلوط می شوند. | Vacuum Oxygen Decarburization (VOD) |
ریخته گری مكشی، ریخته گری در خلاء | Vacuum Casting |
اندودكاری در خلاء- ملكولها هنگام تبخیر در خلاء زیاد، در یك مسیر خطی به جسم برخورد می كنند و روی آن نشسته و تشكیل اندود فلزی با ضخامت بسیار كم می دهند. | Vacuum Coating |
گاززدایی در خلاء- دفع گازهای محلول از قبیل اكسیژن، هیدورژن و نیتروژن با یك وسیله پیشرفته تصفیه فولاد در فشارهای پایین یا كمتر از فشار متعارف جوی ( در خلاء) است كه تولید فولاد فوق العاده كم كربن را میسر می سازد و مصرف آن در كاربردهای اتومبیل سازی و صنایع الكتریكی است. معمولاً این كار در پاتیل انجام می شود و گازهای محلول دفع می شودو فولاد خالص تر با كیفیت عالی تر و تمیزتر حاصل می شود. | Vacuum Degassing |
والتریزاسیون- فرآیند پوشش جانشینی بر روی فولاد و روی است . | Walterization |
گرماشویی – اكسیدشویی | Wash Heating |
سخت گردانی با آب – فرآیندی است برای بالابردن سختی فولادهای با آلیاژ كم كه ابتدا فولاد را تا درجه حرارت دگرگونی یا بیش از آن گرم نموده و سپس با فروبردن در آب سریعاً خنك می كنند. | Water Hardening |
عملیات روی كاری – ایجاد لایه ای از اكسید روی بر روی جسم فولادی است. | Zincate Treatment |
سیستم چهار چرخ متحرك | 4Wd – 4 Wheel Drive |
شیشه جلوی كم ارتفاع و یا بر آمدگی باد شكن در اتومبیلهای | ABAT-VENT Speedster |
ساختمان خارج محور | ABAXIAL |
كنترل فعال حركت بدنه | Active Body Control. ABC |
سیستم الكترونیكی ضد قفل چرخها | Anti Blocker System. ABS |
ایركاندیش، كولر | air condition |
سیستم كه در ترافیك فاصله و سرعت اتومبیل را با اتومبیلهای دیگر تنظیم میكند. | Adaptive Cruise Control DaimlerChrysler |
اتحادیه تولید كنندگان اتومبیل اروپا | ACEA |
نیروئی كه باعث به هم چسبیدن مایعات و یا مواد به هم دیگر میشود. | ADEZYON |
علم جریان هوا یا همان علم باد كه برای اتومبیلها خیلی مهم است چون با مقاومت كم در برابر هوا مصرف بنزین هم كاهش میابد. | AERODINAMIK |
كیسه هوا | AIRBAG |
فیلتر هوا | Air Filter |
در داخل هواكش دریچه ای وجود دارد كه به نسبت شدت جریان هوا باز و بسته میشود و ECU نیز متناسب با این میزان پاشش سوخت را مشخص میكند. | Air Flow Meter |
عبور اتومبیل از آب بطوری كه لاستیكها با زمین تماس نداشته باشند و آب از زیر پروفیل لاستیك خارج نشده بلكه به اطراف پخش شود. | AQUA PLANNING |
شتاب | Acceleration |
تمام اجزایی كه ایمنی اتومبیل را بالا میبرند. مانند ABS، ESP، لاستیكها، ترمزها، شكل آیرودینامیك اتومبیل و | Active Safety |
نوع ساده و اولیه سیستم ABS. سیستم ترمزی كه در هنگام كشیده شدن لاستیكها بر روی زمین با ریتم مشخصی ترمزها را گرفته و ول میكند. | Anti Lock Brakes ALB |
ابزار اندازه گیری و نشان دهنده میزان جریان ورودی و خروجی باطری | AMPERMETR |
ضد یخ | Anti Freeze |
نام مخفف اتومبیلهای چهار چرخ محرك | AWD – All Wheel Drive |
سیستمی كه فرمان میتواند هر 4 چرخ را یك جا كنترل كند. | AWS – All Wheel Steering |
شكست نور توسط آینه داخل اتومبیل. كه با سیاهتر شدن آینه و پخش نور، نور بالای ماشین عقب باعث ناراحتی و كاهش دید و مزاحمت راننده اتومبیل جلویی نمیشود. | AUTODIMMING |
سیستمی كه در ترمزهای آنی فشار داخل هیدرولیك ترمز را زیاد كرده و باعث پخش یكسان قدرت ترمز به چرخها میشود | BAS |
بنزین | benzene |
امروزه چراغهای BI-XENON پیشرفته ترین و قویترین نوع چراغ هستند.در این چراغها برای نور پائین و بالا 2 چراغ جدا استفاده میشود.چون طول موج و به عبارتی رنگ این چراغها شبیه نور خورشید است در شب باعث نارحتی چشم سایر رانندگان نمیشود و بازتاب را به حداقل میرساند. | BI-XENON |
نام گازهایی كه در زمان احتراق به پیستونها میروند | BLOW-BY |
پاك كننده دیسك ترمز. در هنگام بارش شدید باران روی دیسك را یك لایه نازك آب میگیرد، این سیستم با ایجاد تماس بسیار خفیف لنت ترمز با دیسك با فواصل مشخص سطح دیسك را تمیز میكند. | Brake Disk Wiping |
موتور باكسر. موتوری كه سیلندرهای آن در یك راستا یعنی با زاویه 180 درجه باشند. | BOXER MOTOR |
شبكه رابط بین سیستم مركزی كنترل اتومبیل (ECU) و سیستم كنترل محیطی اتومبیل (ABS، AIRBAG، كولر….) | CAN – Controller Area Network |
اتومبیلهایی كه 2+2 نفر گنجایش سرنشین داشته و روی اتومبیل باز شونده باشد. | CABRIO |
یكی از قطعات اگزوز كه میزان گازهای آلوده كننده محیط زیست را كاهش میدهد. | Catalyzer |
سیستمی كه همراه ESP كار میكند و در بسیاری از اتومبیلهای BMW مورد استفاده است و جزو سیستمهای ایمنی فعال محسوب میشود. وظیفه CBC حفظ پایداری اتومبیل در هنگام ترمز در پیچ است. | CBC – Cornering Brake Control |
سانتیمتر مكعب. حجم موتور اتومبیلها با این واحد بیان میشود. حجم موتور مساحت بین بالاترین نقطه حركت پیستون (محل قرار گیری سوپاپها) و پایینترین نقطه حركت پیستون ( پایین سیلندر) در داخل سیلندر است. 1CC برابر 16 Cubic Inch است. | CC – Cubic Centimeter |
كمپانی Daimler-Chrysler اتومبیلهای دیزل مرسدس بنز را به این نام میخواند.CDI محفف Common Rail Diesel Injection System است. | CDI |
سرامیک | Ceramic |
کلاچ | clutch |
کمپرسور، پمپی كه فشرده كننده هوا یا مایع كولر است | compressor |
اتومبیلهایی كه بین ستون A و C سقف فلزی دارند و فضایی برای 2+2 نفر و در بعضی موارد تعداد بیشتری سرنشین دارند. | COUPE |
گاز كربن مونو اكسید كه در هنگام احتراق ناقص سوخت ایجاد شده و گازی مضرر است. | CO |
سیستم ثابت كننده سرعت | CRUISE CONTROL |
اینچ مكعب | Cubic Inch |
گیرباكس با نسبت متغییر | CVT – Constantly Variable Transmission |
تكنولوژی زمان متغییر سوپاپ | CVVT – Continuously Variable Valve Timing |
ضریب اصطكاك(مقاومت) در برابر هوا. میزان مقاومت اتومبیل در برابر هوا. | CW |
سیلندر | cylinder |
نام اختصاری موتورهای 4 سیلندر بنزینی تویوتا | D4 |
نام اختصاری موتورهای 4 سیلندر دیزل تویوتا | D4D |
تمام قسمتهای الكترونیك به هم وصل شده و از یك مركز دستور بگیرند.از این فن آوری در مرسدس بنز CL نیز استفاده شده. | DATENBUS |
در سیستم DE DION آكس ثابت و كمك فنر مستقل به صورت پیچیده ای به هم وصل میشوند. | DE DION SYSTEM |
به نامنظم كار كردن موتور (نامنظم شدن احتراق) بعد از احتراق تركیب سوختی توسط جرقه شمع گفته میشود. | Detention |
به قطعات پلاستیكی یا فلزی گفته میشود كه در اتومبیلهای سواری دور چرخها و در وسایل نقلیه تناژ بالا روی كابین راننده و روی قسمت بالای درها برای بهبود آیرودینامیك و سهولت عبور جریان هوا قرار داده شده اند. | deflector |
تزریق مستقیم سوخت در موتورهای دیزل و بنزینی كه بدین شكل احتراق بهتر میشود.یكی از مشكلات موتورهای دیزل صدایی است كه در زمان احتراق ایجاد میشود | DI – Direct Injection |
دیفرانسیل | differential |
قفل دیفرانسیل | differential lock |
استاندارد اندازه گیری آلمان. 1DIN= 1.12 SAE | DIN – Deutsches Institut für normung |
نیروسنج، داینامومتر، وسیله ای كه قدرت موتور را اندازه میگیرد. | Dynamometer |
دلكو، یكی از قطعات سیستم برقی كه جریان برق ولتاژ بالا را به صورت تنظیم شده به شمعها میفرستد. | Distributor |
به آن به صورت مخفف DTR نیز گفته میشود.سیستم رادار هوشمند كنترل كننده فاصله كه توسط مرسدس بنز ساخته شده. این سیستم الكترونیك توسط رادار خود فاصله را تا اتومبیل جلوی محاسبه میكند و چنانچه این فاصله تا حد خطرناكی كم شود با كاهش نیروی موتور و یا حتی ترمز كردن سرعت را كم كرده و فاصله را افزایش میدهد. | DISTRONIC |
كد استانداردی كه از سوی اداره حمل و نقل آمریكا (US Departmant of Tarnsportation) برای روغن ترمزهای هیدرولیك تعیین شده است.در بازار سه نوع روغن ترمز DOT3، DOT4، DOT5 وجود دارد. شماره DOT بزرگتر نشان دهنده بیشتر بودن دمای جوش روغن ترمز و در نتیجه كیفیت بهتر آن است. | DOT |
موتوری كه در بالا دو میل بادامك داشته باشد (و احتمالا 16 سوپاپ و 4 سیلند داشته باشد) | DOHC – Double Over Head Camshaft |
نام سیستم ESP ( سیستم پایداری الكترونیكی) در BMW. | DSC |
گیرباكس اتوماتیك هوشمندی كه متناسب با نحوه رانندگی دنده تعویض میكند (یا سریع و یا راحتی) | DSP – Dynamic Shift program |
این سیستم همراه با سیستمهای ESP (پایداری الكترونیكی) و ASR ( آنتی پاتیناژ) كار میكند و ولوو آنرا DSTC نامیده است. | DSTC – Dynamic Stability and Traction Control |
ماكتهای انسانی از جنس پلاستیك كه در تستهای تصادف مورد استفاده هستند. بر روی این ماكتها سنسورهای متعددی قرار گرفته و بدین ترتیب میزان و نقاط آسیب احتمالی انسانها در تصادفات واقعی محاسبه میشود. | DUMMY |
سیستم الكترونیكی تقسیم نیروی ترمز | EBD-EBV |
موتور ساخته شده توسط OPEL كه به معنی اقتصادی، اكولوژی و تكنولوژی است | Economic Commission for Europe- ECOTEC |
سیستم كنترل موتورهای دیزل انژكتوری. | EDC – Electronic Diesel Control |
قفل الكترونیكی دیفرانسیل. | EDLS |
ارتباط الكتریكی بین موتور و پدال گاز | E-gaz |
سیستم ترمز الكتونیكی كه در حال حاضر روی این سیستم تحقیق می شود. | EHB |
چگونگی عملكرد سیستم برق خودرو در محیط های الكترو ماگنتیك. عملكرد واقعی سیستم برق خودرو در محیطهای برق فشار قوی تست میشود. | EMV |
سیستم فرمان هیدرولیك با موتور الكتریكی. | EPS – Elektro Power Steering |
تبادل اطلاعات ترافیك | EON – Enhanced Other Network |
سیستم پایداری الكترونیكی (و یا بهتر از آن سیستم ضد ناپایداری كه جلوی از كنترل خارج شدن اتومبیل را میگیرد) | ESP – Electronic Stability Program |
زیبا سازی ظاهر بیرونی اتومبیل (بزك اتومبیل) | FACE LIFT |
تضعیف عملكرد ترمز اتومبیل در نتیجه داغ شدن لنتهای ترمز. مشكلاتی مانند، ضرورت محكم تر فشار دادن پدال ترمز و طولانی شدن نقطه ترمز گیری پدال نیز در این وضعیت به وجود می آید. | FADING |
فن، به طور متوسط 70% سوخت مورد استفاده موتور تبدیل به گرما میشود. وظیفه خنك كردن موتور نیز همراه سیستم خنك كننده آبی با FAN (پروانه) است. آب حرارت موتور را جذب كرده و حرارت خود آب بالا میرود. این آب وقتی از داخل رادیاتوری كه در جلوی اتومبیل است عبور میكند خنك میشود. اگر حرارت آب بیش از حد مجاز بالا رود ترموستات FAN را كه روی رادیاتور نصب شده به كار می اندازد تا حرارت پائین آید. | FAN |
نمایشگر اطلاعات كه اطلاعاتی مانند مسافت پیموده شده، متوسط سرعت، میزان مصرف سوخت و دمای بیرونی را نمایش میدهد. | FIS |
اطلاعاتی كه از اتومبیل در حال حركت فرستاده میشود. | FLOATING CAR DATA |
سیستم جلوگیری از آتش سوزی در اتومبیل. | FPS |
موتورهای direct injection (پاشش مستقیم سوخت) تولیدی توسط گروه Volkswagen. بزرگترین آوانتاژ این موتورها اینست كه در مقایسه با موتورهای با حجم یكسان مصرف سوخت كمتر و قدرت بیشتری دارند. | FSI |
مولد برق و شارژ كننده باطری اتومبیل.استفاده از باطری های 12 ولت در اتومبیلها مرسوم است و با افزایش احتیاجات در برخی از اتومبیلهای تولید سری از باطری های 42 ولتی اتسفاده میشود. | generator |
موتورهای Direct Injection میتسوبیشی. | GDI |
سیستم موقعیت یابی جهانی.كامپیوتری كه در داخل اتومبیل است موقعیت و محل اتومبیل را با برقراری ارتباط با ماهواره تعیین میكند و توسط نقشه موجود در حافظه خود راننده را به محل مورد نظر هدایت میكند. | GPS – Global Positioning System |
چسبندگی و یا گیرش جاده. | GRIP |
مخفف لغات ایتالیایی Gran Turismo (تور بزرگ) میباشد.در اصل این اصطلاح برای اتومبیلهای سدان با خصوصیات اسپورتی بكار میرود. | GT |
موسسه ای كه با تولیدات سیستمهای ترمز و كمك فنر های خود كسب شهرت كرده و ریشه سوئدی دارد. | HALDEX |
اتومبیلهایی كه سقف فلزی داشته و ستون B ندارند به این نام خوانده میشوند.چنانچه یك اتومبیل HARDTOP سقفی قابل جدا كردن و یا تا شونده داشته باشد شكلی مانند cabrio بدست می آورد. | HARDTOP |
اتومبیلی كه صندوق با شیشه عقب یكپارچه باشد و روی آن چراغهای Stop قرار گیرفته باشد. | HATCHBACK |
مخفف هیدرو كربن ها. برای جلوگیری از تولید گازهای مضر در كاتالیزاتور تمیز میشوند. | HC |
كنترل حركت در سرازیری. HDC معمولا از تجهیزات اتومبیلهای 4WD است. در پائین آمدن از سرازیری ها سرعت را ثابت میكند و بدین ترتیب بدون احتیاج به ترمز میتوان سرازیری های طولانی را طی كرد. | HDC – Hill Descent Control |
( پاشش مستقیم با فشار بالا) نوعی موتور دیزلی كه از سوی پژو و سیتروئن با همكاری فورد ساخته شده. این موتورها از تكنولوژی common rail استفاده میكنند و مصرف سوخت و آلودگی كمتری دارند. | HDI -High Pressure Direct Injection |
اسب بخار. واحد اندازه گیری قدرت تولیدی توسط موتور. هر اسب بخار برابر 0.7457 كیلو وات است. | Horse Power |
اتومبیلهایی كه دو پیشرانه داشته باشند و این نام بیشتر برای اتومبیلهایی كه یك موتور درون سوز (بنزینی یا دیزلی) و یك موتور برقی(كه انرژی خود را از باطری ها یش میگیرد) دارند استفاده میشود. تا سرعت مشخصی فقط موتور برقی كار میكند و بعد از یك سرعت مشخص برای افزایش قدرت موتور درون سوز نیز شروع به كار میكند.هدف از تولید این نوع اتومبیلها مصرف سوخت كم و حداقل آلودگی محیط زیست است. | HYBRID |
استفاده از بازوهای عیدرولیكی كمك فنر یه جای بازوهای فلزی كه تنها از سوی سیتروئن استفاده میشود. | HYDROPNOMATIK |
این سیستم در هنگام حركت در سربالایی جلوی حركت اتومبیل به عقب را میگیرد.در این سیستم ترمزها بصورت اتوماتیك عمل كرده و با فشار ثابتی ترمز گرفته میشود.بدین ترتیب تا زمان فشردن پدال گاز توسط راننده و حركت اتومبیل جلوی حركت اتومبیل به عقب گرفته میشود. | HILL HOLD CONTROL |
این سیستم برای اولین بار در هواپیماهای جنگنده استفاده شد و به راننده امكان میدهد از ویوی شیشه جلوی اتومبیل اطلاعات اتومبیل را ببیند. این سیستم توسط یك پروژكتور اطلاعات را روی شیشه جلو منعكس میكند. | HUD – Heads-up Display |
این سیستم توسط BMW ساخته شده. در این سیستم كامپیوتری میتوان المانهای كنترلی زیادی را كه در اتومبیل موجود است را توسط یك Joystick كه در كنسول میانی قرار دارد كنترل كرد. | I-DRIVE |
سیستمی كه جلوی كار كردن اتومبیل با كلید كپی شده و یا بدون كلید را میگیرد.در اتومبیلهای مجهز به IMMOBILIZER با دریافت اطلاعات میكرو الكترونیكی داخل كلید توسط ECU اتومبیل روشن خواهد شد. | IMMOBILIZER |
اینتر كولر وسیله ای است كه در موتورهای مجهز به توربو استفاده میشود.چون توربو شارژر همراه با فشردن هوا را گرم میكند و هوای گرم حجم بیشتر دارد بنابرین و شارژ سیلندر به صورت منفی تحت تاثیر قرار میگیرد.با نصب اینتر كولر بین موتور و توربوشارژر هوا سرد میشود و بدین ترتیب با كاهش حجم هوا موارد بالا پیش نمی آید و گشتاور و قدرت موتور بیشتر از پیش افزایش پیدا میكند. | INTERCOOLER |
نوعی صندلی مخصوص كوچولو ها كه بر روی صندلی عقب بسته میشود و ایمنی آنها را تامین میكند. | ISOFIX |
نشان دهنده میزان تمایل سوخت دیزل به احتراق است.برای سوختهای دیزل امروزی این عدد 50 میباشد. | Jet Number |
در اتومبیلهای مجهز به دنده اتوماتیك هنگامی كه راننده پدال گاز را بصورت ناگهانی تا ته فشار دهد این سیستم برای افزایش شتاب و یا افزایش سرعت در سر بالایی دنده معكوس میكند. | Kickdown / kick-down |
یك اسب بخار (DIN) برابر 0.735499 كیلو وات است و یك اسب بخار (SAE) برابر 0.7496999 كیلووات است. | KW – Kilowatt |
دیودی كه با دریافت جریان برق نور میدهد.امروزه در اتومبیلهای مدرن از LED در چراغهای خطر و ترمز استفاده می شود. چون LED سریعتر از چراغهای معمولی روشن میشود. | LED – Light Emitting Diode |
استانداردی آلایندگی اتومبیلهای تولید شده در ایالت كالیفرنیای امریكا.در بعضی ایالتهای دیگر امریكا نیز اجرا میشود و در سال 2004 جای خود را به استاندارد LEV II داد. | LEV – Low Emission Vehicle Standards. |
سوخت گاز كه تحت فشار یا دمای پایین تبدیل به مایع شده و در مخزن نگه داری میشود.قیمت آن نسبت به بنزین ارزان بوده و آلودگی بسیار كمتری ایجاد میكند و اكتان بالایی دارد.مصرف ان نسبت به بنزین بیشتر است.امروزه موتورهای بنزینی را میتوان به گاز سوز تبدیل كرد. | LPG -Liquefied Petroleum Gas |
دیفرانسیل محدود كننده لغزندگی.به خصوص در پیچها و زمینهای لغزنده جلوی سر خوردن اتومبیل را میگیرد. تفاوت این نوع دیفرانسیل پیشرفته با دیفرانسیلهای استاندارد در اینست كه در مواقع شتاب گیری و كاهش سرعت نیز اتومبیل را كنترل میكند. | LSD – Limited Slip Differential |
سیستم كمك فنری كه چیز زیادی راجع بهش نمیدونم…احتمالا یك اتصال زیری بین فنر لول كمك فنر و ضربه گیر است. | MACPHERSON – Macpherson |
میکروفیلتر | Micro Filter |
اتومبیل چند منظوره (مانند Opel Zafira ) | MPV |
انژكتور چند نقطه ای. بهترین حالت احتراق سوخت را به وجود می آورد. | MPI |
این سیستم الكترونیكی میزان تركیب سوختی (هوا و سوخت) و احتراق را طبق خواست راننده تنظیم میكند. این سیستم نسبت به سیستم مكانیكی كه مصرف سوخت و آلودگی بیشتری داشت آوانتاژهای زیادی دارد و توسط یك مغز الكترونیكی و سنسورهای متعدد كنترل كاركرد موتور را به بهترین شكل كنترل میكند. | MOTRONIC |
عدد اكتان موتور. با روشی متفاوت نیز ROZ محاسبه میشود كه بزرگتری از MOZ حاصل میشود. | MOZ |
سیستمی كه توسط سیستم كنترل پایداری اتوماتیك(ASC) كنترل میشود. و جلوی لغزندگی و كشیده شدن اتومبیل را در مسیرهای لغزنده و نرم را میگیرد.این سیستم در سرعتهای بالاتر از 20 كیلومتر در ساعت میتواند عمل كند. | MSR – Motor Schleppmomenten Regelung |