سیستم های حسابداری توریسم در بعد بین المللی
سیستم های حسابداری توریسم در بعد بین المللی – ایران ترجمه – Irantarjomeh
مقالات ترجمه شده آماده گروه حسابداری
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی
مقالات
قیمت
قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)
توضیح
بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.
شماره | ۲۰ |
کد مقاله | ACC20 |
مترجم | گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh |
نام فارسی | سیستم های حسابداری توریسم در بعد بین المللی |
نام انگلیسی | Accounting systems for Tourism in an International Context |
تعداد صفحه به فارسی | ۱۷ |
تعداد صفحه به انگلیسی | ۹ |
کلمات کلیدی به فارسی | سیستم های حسابداری، تجارت بین المللی، الگوهای تئوریکی، عملکردها، توریسم |
کلمات کلیدی به انگلیسی | accounting systems, international business, theoreticalmodels, applications, tourism. |
مرجع به فارسی | دپارتمان مدیریت تجاری، دانشگاه مسدونیا |
مرجع به انگلیسی | Department of Business Administration University of Macedonia |
کشور | یوگسلاوی |
سیستم های حسابداری توریسم در بعد بین المللی
چکیده
در جهان تجاری امروزه، شرکتها میبایست همواره نسبت به بهرهگیری از شیوه های جدید برتری یافتن به رقبای خود هوشیار باشند. در این فضای تجاری، حسابداری کمک مهمی در راستای تلاشهای مدیریت بازرگانی توریسم یا جهانگردی به حساب میآید.
با نگاهی جامع در این مبحث مشاهده میشود که برای رسیدن به تمامی الگوهای تئوریکی مرتبط و راهکارهای مبتنی بر تجارت توریسم به تلاشی چشم گیر نیاز میباشد. هدف این مقاله مشخص کردن اهمیت سیستم های حسابداری برای شرکتهای توریستی در بعد جهانی است. نتایج این بررسی نشان میدهند که حسابداری یک رشته علمی است که نقش واسطهای را در تجارت توریسم ایفا مینماید. به علاوه گفته میشود که حسابداری در کمپانیها و شرکتهای مدرن توریستی بطور مستمر توسعه یافته و در فضای تجاری کاملاً شناور به تکامل خود ادامه میدهد. سرانجام اینکه در بررسی عملکردهای سیستم حسابداری در زمینه توریسم برای دوره طولانی تر، تلاشهای بیشتری میبایست صورت پذیرد.
کلمات کلیدی : سیستم های حسابداری، تجارت بین المللی، الگوهای تئوریکی، عملکردها، توریسم
مقدمه
در فضای تجاری و اقتصادی جهانی، ارزیابی سیستم های حسابداری به روندی بسیار مهم برای محققان بدل شده است. حسابداری از نکته نظر صنعت و تاریخی شاهد تغییرات زیادی بوده است. حسابداری به عنوان شاخه ای از اقتصاد، اطلاعاتی را در خصوص یک شرکت و تبادلات یا تراکنشهای آن فراهم آورده تا از این طریق روال تصمیم گیری در خصوص تخصیص منابع، بوسیله کاربران آن اطلاعات، تسهیل شود. (چوئی و میک ۲۰۰۵). با یک بررسی جامع محققان تلاش کردند تا به نقش کاتالیزوری یا واسطهای و تئوریکی حسابداری در فضای تجاری توریسم دست یابند. با این وجود در بررسی های انجام شده مشخص شد که تحقیقات آکادمیک محدودی برای ارزیابی ارتباط بین حسابداری توریسم و عملکردهای آن در پنج سال گذشته صورت گرفته است. هدف این مقاله شناخت اهمیت نظام های حسابداری برای شرکتهای توریستی در بعد بین المللی است. این مقاله به ترتیب زیر ساماندهی شده است.
بخش بعد مروری به تاریخچه این بحث خواهد داشت. در این بخش مفاهیم حسابداری، تجارت توریسم و سیستم های حسابداری توریسم مورد بررسی قرار خواهد گرفت. سپس تحقیقات به سمت عملکردهای سیستم های حسابداری در تجارت هتل داری بین المللی معطوف میگردد. نتایج حاصل نشان میدهند که حسابداری یک عنصر واسطهای و تسریع کننده است که ارزشی بیشتری را برای تجارت هتلداری مدرن به ارمغان میآورد. سرانجام اینکه به مبحث نتیجه گیری پرداخته و برخی از تحقیقاتی را که میتوان در آینده انجام داد را مشخص میکنیم.
سیستم های حسابداری توریسم در بعد بین المللی
مروری بر این مبحث
مضامین کلی
این بخش به ارائه نتایج مرتبط با بررسی اجمالی این مبحث میپردازد تا آنکه از این طریق بتوان نسبت به ترسیم تصویر الگوهای تئوریکی مرتبط با سیستم های حسابداری برای توریسم در مقوله بین المللی اقدام نمود.
چهارچوب مفهومیحسابداری
در سالهای اخیر رویکردها و نگرشهای مرتبط با حسابداری از رشد زیادی برخوردار بوده اند. تاریخچه حسابداری ارزش مطالعه را دارد، چرا که حسابداری معاصر را تحت تاثیر قرار داده و میتواند به آسانی تمامی اطلاعات گردآوری شده در گذشته، که خود میتوانند کمک شایانی به حل مشکلات حال حاضر کنند، را برای ما فراهم آورد. این مضمون به عنوان بخشی از چهارچوب فرهنگی کلی حسابداران آینده مد نظر میباشد، به خصوص چنین مبحثی بر این موضوع تأکید خواهد داشت که «فعالیتهای موجود و قابل قبول در حسابداری در طول دهه ها و قرنها تغییرات محیطی همچنان دست نخورده باقی نمانده اند» (کمیته تاریخچه حسابداری ۱۹۷۰ صفحه ۵۵).
مورخان حسابداری همواره نسبت به این مطلب آگاهی داشته اند که درک کامل نیازهای گذشته حسابداری برای در بر گرفتن ابعاد بین المللی مورد نیاز است (پارکر ۱۹۷۱، کانیج و ناپیر ۱۹۹۶).
نقش کلیدی حسابداری فراهم کردن اطلاعاتی برای تصمیم گیری های اقتصادی در حمایت از الگوی سیاسی اخیر رشد و توسعه اقتصادی است (SAC2 / 1990).
سولومون (۱۹۹۱) حسابداری را به عنوان چیزی شبیه به تلفن توصیف میکند یعنی یک رسانه بیطرف و خنثی که اطلاعات را بین کاربران و شرکتها مبادله میکند، و در حالیکه خود در این تبادل عامل یا بازیگر بشمار نمیآید، بر این مبنا میبایست بتوان بر امانت داری و وفاداری آن حساب کرد.
میلر و نیپیر (۱۹۹۳) بر این باور بودند که حسابداری همانند هر اصل اجتماعی دیگر یک نتیجه موضعی از نظر جغرافیایی و تاریخی را ارائه میکند که البته این بدان معنی نیست که حسابداری را باید به عنوان یک قضیه جدا در یک بخش خاصی از زمان و مکان در نظر گرفت. درست به همان گونه ای که هدف حسابداری بین المللی قرار دادن فعالیتهای امروز حسابداری محلی در یک چهارچوب مقایسه ای در طول زمان است، تاریخچه های حسسابداری مبتنی بر کشورها نیز روند مشابهی را در طول زمان دنبال میکنند. در معرفی تاریخچه حسابداری به قرن بیست و یکم کارنیج و نابیر (۱۹۹۶) عبارت «تاریخچه حسابداری بین المللی مقایسهای» (CIAH) را پیشنهاد کردند. این رشته تحقیقاتی تا حدودی مورد بررسی قرار گرفته است. با این وجود گسترش آن میتواند در ایجاد «تمرکز بر بررسی و توصیف تفاوتهای سطح – بین المللی در توسعه حسابداری» کمک نماید (کارنیج و نابیر ۱۹۹۶).
سیستم های حسابداری توریسم در بعد بین المللی
سوابق تئوریکی صنعت توریسم
امروزه صنعت توریسم از اهمیت بسیار زیادی برای جهانیان برخوردار است و به عنوان یکی از بزرگترین کارفرمایان شناخته میشود و در بسیاری از کشورها بزرگترین بخش صادر کننده خدمات است که مشارکت عمدهای در تراز پرداختها بعهده دارد.
صنعت توریسم بسیاری از ویژگیهای بازار رقابتی را دارا میباشد از جمله :
موانع اندکی در سر راه ورود بدین عرصه وجود دارد
به درستی یک بازار جهانی با موانع غیر طبیعی اندک برای تجارت است.
تعداد کمپانی های فعال در آن زیاد میباشد و
نرخ های آن بر اساس انتظارات بازار تعیین میشوند.
محققان زیادی تلاش کرده اند تا مفهوم توریسم را توضیح دهند. مونیک داچری (۱۹۶۴) میگوید توریسم مدیون محدود بودن در چشم انداز تاریخی خود است. سالها بعد کاسپار (۱۹۷۶) توریسم را به عنوان مجموعهای از روابط و رخدادهایی فردی تعریف میکند که در آن فرد در جایی اقامت میکند که محل اقامت اصلی و همیشگی و یا محل کار وی نمیباشد. در این مقوله، توریسم بر اساس سازمان ملل (۱۹۹۴) و فرشتلنیگ (۱۹۹۹) به فعالیت هایی اطلاق میشود که به سفر مرتبط هستند و دور از محیط معمول شخص میباشند و بیشتر کشورهای جهان علاقه مند به تأثیرگذاری توریسم در اقتصاد کشورشان هستند.
امروزه سازمانهای توریستی به واقع در حال بین المللی شدن هستند و موضوعاتی که پیش روی آنهاست نیز جهانی میباشند. در عصر رقابت خدماتی که به وسیله توریسم و مهمان نوازی بین المللی نشان داده شده است، مشتری سالاری حرف اول را میزند. بر این اساس قدرت مشتری آنقدر زیاد است که واژه «مدیریت خدمات» به طور فزاینده ای برای تأکید بر الزامات مدیریتی، در عصر رقابت خدماتی و نیروهای بازاری، مورد استفاده قرار میگیرد. بنابراین برای حفظ رقابت در زمینه مهمان نوازی و توریسم، فراهم آورندگان خدمات در این عرصه میبایست به برآورده کردن نیازهای مشتریان، که خود نیز پویا میباشد، ادامه دهند و در صورت امکان از نیازها پیشی بگیرند. یک صنعت توریسم کنترل شده، توسعه یافته و به خوبی برنامه ریزی شده تأثیر مثبتی بر جامعه و اقتصاد خواهد داشت. غنی سازی صنعت توریسم با ویژگیهای ملی برای توسعه سالم پدیده توریسم ضروری است. توریسم بیشتر بخشهای دیگر را تحت تأثیر قرار داده و نقش بسیار مهمی در رشد اشتغال و اقتصادی داشته است. به طور کل مسافرت و توریسم در بر گیرنده طیفی از بخشهای حمل و نقل، اقامت، خدمات رسانی، تفریح و خدماتی برای مسافران است و موتور اقتصادی برای اقتصادهای در حال توسعه و توسعه یافته در سراسر دنیا به حساب میآید.
سیستم های حسابداری توریسم در بعد بین المللی
سیستم های حسابداری برای توریسم
ملاحظاتی را باید در خصوص بازنگری و بررسی تأثیر سیستم های حسابداری توریسم به طور مستقیم در نظر داشت. بر این مبنا، میبایست به این نکته اشاره شود که در خصوص این تأثیر خاص تحقیقات هدفمند کمی صورت گرفته است. در هریس و براون در ابتدا نگاهی کلی بر توسعه مدیریت حسابداری یا تأکید خاص بر مشارکت فعالیت کاربردی برای صنعت توریسم را ارائه کردند. یک سال بعد گراهام و هریس (۱۹۹۹) مقاله ای را ارائه کردند که توسعه و اجرای تکنیک های مدیریت حسابداری در اروپا، خاورمیانه و بخش آفریقایی زنجیره هتل های بین المللی را نشان میداد.
در این خصوص میا و پاتیارب (۲۰۰۱) بر استفاده از سیستم مدیریت حسابداری در هتل ها تأکید داشتند. اخیراً مونجیلو و هریس (۲۰۰۶) طرح سیستم های مدیریت حسابداری در شرکتهای هتل داری چند ملیتی را تشریح نمودند. به علاوه اندرسون و گیلدنیک (۲۰۰۶) بر پتانسیل فعالیتهای متمرکز در برابر رقبا در تجارت هتلداری تأکید نمودند. سرانجام برگس (۲۰۰۷) بر اهمیت زیاد فعالیتهای حسابداری بخصوص در بخش هتلداری تأکید نمود.
کاربردهای سیستم های حسابداری در تجارت بین المللی هتلداری
عوامل بسیار زیادی وجود دارند که در تعریف رقابتی بودن یک صنعت در عرصه جهانی نقش دارند. تسه و وست منطق مجاب کنندهای را عنوان نمودند و بر این مبنا خاطر نشان ساختند که یک شرکت به هنگامی در مضمون بینالمللی به رقابت میپردازد که وضعیت رقابتی آن در یک کشور تحت تأثیر همین وضعیت در کشورهای دیگر باشد.
پدیده بین المللی شدن یک مضمون تحقیقاتی کلیدی در مطالعه صنعت مهمان نوازی و مولفههای آن است.
صنعت هتلداری بین المللی همانند رقبای بخش داخلی از طریق قرار دادن واحدهایش در محل های مهم و مناسب به رقابت میپردازد.
به خاطر داشته باشید که حسابداری روند های عمده زیر را در بر دارد :
سنجش بعنوان روند مشخص نمودن و اندازه گیری فعالیت های اقتصادی بشمار میآید. این ارزیابیها چشم اندازهایی را در خصوص سوددهی فعالیتهای شرکتی و قدرت جایگاه مالی آن برای ما مشخص میسازد.
شفاف سازی یا افشا روندی است که طی آن ارزیابی های صورت گرفته برای کاربران خاصی ارسال و مبادله میشوند.
ممیزی روندی است که طی آن حسابداران متخصص نسبت به درستی ارزیابی و روند ارتباطات بررسی مورد نیاز را انجام میدهند.
روند حسابداری به منزله کمربند ایمنی تجارت به منظور جلوگیری از افشای عمد یا غیر عمد اطلاعات و نیز جلوگیری از خسارت در بخش درآمدی به دلیل سوء استفاده یا هر نوع اشتباهی در عملکرد به شمار میرود. در این بحث حسابداری نقشی حیاتی خود را در تأیید درآمدها و هزینه ها در هر بخش عملیاتی در تجارت هتلداری ایفا میکند. واژه «بخشهای عملیاتی» یک هتل به معنای قسمتهایی از یک هتل است که روند تولید کالا و خدمات توریستی به منظور دستیابی به سود را بعهده دارند. مهمترین بخشهای بهره برداری در یک واحد هتل مدرن عبارتند از :
اتاق های خواب
بار یا جای عرضه آشامیدنیها
بوفه
رستوران
بسیاری از محققان بر این باورند که تمامی این بخشهای عملیاتی مهمترین مراکز عمده درآمدی هستند و هزینه و حسابداری نقشی حیاتی در آنها ایفاء میکنند.
بعلاوه حسابداری در برگیرنده آندسته فعالیتهایی است که به سرمایه گذاری در بخش هتل، به عبارت دیگر سرمایه ای که برای اداره کردن هتل نیاز است، نیز مربوط میشود. خطر از دست دادن سرمایه و اعتبار عواملی تعیین کننده در عملی بودن تجارت هتلداری بشمار میآیند.
در چهارچوب محدود کردن خطرات مربوط به برپایی درست مسایل مرتبط با امور مالی، اقدامات زیر مؤثر میباشند :
کنترل رویهها، حتی اگر چنین کنترلی به منظور اطمینان از این مطلب باشد که آیا سرمایه گذاری ها همواره در راستای خط مشیهای مصوب در زمینه سرمایه گذاری میباشد یا خیر.
کنترل ارزیابی ها، به منظور بررسی این مطلب که هزینههای مرتبط با سرمایه گذاری با مقادیر جاری عمدتاً بصورت مقایسهای همراه با «ذخیره ها» و «وامها» مشخص شده باشند.
کنترل موجودی ها، ذخیره ها و وام ها که در طی آنها به روز رسانی مستمر و تأییده موارد دیگر نیز ضروری است.
بعلاوه، سیستم های حسابداری در تغذیه اطلاعاتی به منظور سنجش عملکرد نیز نقش دارند.
از آنچه در بالا آمده است مشخص میشود که حسابداری به مدیریت هتلداری این امکان را میدهد تا به بررسی استراتژی صحیح مدیریت مالی اعمال شده بپردازد. به علاوه یک سیستم حسابداری مناسب میتواند اطلاعات لازم را برای مدیران هتل فراهم آورد که به منظور حمایت از تصمیم گیری مدیریتی مناسب راهگشا خواهد بود. به طور همزمان حسابداری در ارزش گذاری صحیح روالهای خرید، ادغام و اکتساب نیز نقش ایفا میکند. متأسفانه شرکتهای هتلداری بطور کامل از اطلاعات حسابداری در این زمینه استفاده نمیکنند. این دو عامل در ارتقای رقابت بین المللی سودمند هستند. عدم توجه به اطلاعات حسابداری در این زمینه به ارزیابی نادرست در خصوص ارزشگذاری در بازار منتهی میشود.
سیستم های حسابداری توریسم در بعد بین المللی