مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

سیاستهای نوآوری توسعه صنعتی

سیاستهای نوآوری توسعه صنعتی

سیاستهای نوآوری توسعه صنعتی – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه  مدیریت – بازرگانی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده مدیریت - بازرگانی - ایران ترجمه - irantarjomeh

سیاستهای نوآوری توسعه صنعتی

شماره      
۲۱۰
کد مقاله
MNG210
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
کتاب فن آوری و نوآوری – گزارش ۲۰۱۵: شکوفایی سیاست های نوآوری برای توسعه صنعتی فصل ۱: توسعه صنعتی و سیاستهای مربوط به نوآوری
نام انگلیسی
Technology And Innovation Report 2015 – Fostering Innovation Policies for Industrial Development – Chapter 1: Industrial Development and Innovation Policy
تعداد صفحه به فارسی
۳۳
تعداد صفحه به انگلیسی
۱۴
کلمات کلیدی به فارسی
فن آوری, نوآوری, توسعه صنعتی
کلمات کلیدی به انگلیسی
Technology, Innovation, Industrial Development
مرجع به فارسی
کنفرانس سازمان ملل در خصوص تجارت و توسعه
مرجع به انگلیسی
UNITED NATIONS CONFERENCE ON TRADE AND DEVELOPMENT
کشور        
سازمان ملل

سیاستهای نوآوری توسعه صنعتی

 

کتاب فن آوری و نوآوری – گزارش ۲۰۱۵: شکوفایی سیاست های نوآوری برای توسعه صنعتی
 فصل ۱: توسعه صنعتی و سیاستهای مربوط به نوآوری
الف. مقدمه
توسعه صنعتی یا سازمانی بعنوان فرآیندی بشمار می آید که در آن منابع انسانی و منابع دیگر به تدریج از فرآیندهای کشاورزی به سمت مولفه های تولیدی چرخش یافته و نهایتا منجر به افزایش یکنواخت میزان بهره وری و توسعه کلی اقتصادی شده است. یکی از اهداف کلیدی خط مشی های صنعتی ارتقاء این فرآیند تغییر شکل ساختاری از طریق مشخص سازی فعالیت های اقتصادی، بخش ها و فن آوری های مربوط به آن با توجه به پتانسیل رشد و توسعه می باشد. چنین مولفه ای در کشورهای مختلف تحت عنوان دو ویژگی مرتبط با ابزار رشد و تغییر شکل فرآیندها شناخته شده است و بعلاوه می توان آن را بعنوان  یک ویژگی اهرمی جهت ارتقای ظرفیت های نوآوری و رفاه و کامیابی فراگیر اجتماعی قلمداد کرد.
در عمل، خط مشی های صنعتی را می توان بعنوان یک چارچوب گسترده حاصل آمده برحسب طبیعت و ویژگی متنوع و گسترده در نظر گرفت. چنین موردی شامل اختراعاتی می باشد که بر روی توسعه صنعتی تاثیرگذار است، اما در عین حال می  توان آن را شامل خط مشی ها و یا سیاستهایی نیز ذکر نمود که بر علوم، فن آوری و نوآوری (STI)، سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI)، حقوق مالکیت معنوی (IPR) و تجارت تاثیرگذار می باشد (Cimoli، Dosi و Stiglitz ، ۲۰۰۹). با توجه به این حوزه وسیع، نواحی بالقوه همپوشان نسبی بین خط مشی های صنعتی و دیگر سیاستهای ملی وجود دارند. یکی از این بزرگترین همپوشانی های مربوط به چنین پدیده ای را می توان بین توسعه صنعتی و خط مشی های STI در نظر گرفت، چرا که هدف مورد اولی ارتقاء یک ویژگی مشخص در خصوص نوعی تغییر شکل بزرگ از طریق تسهیل ظرفیت ها و قابلیت ها در ارتباط با انباشته سازی دانش در داخل شرکت ها و بخش ها می باشد. در نتیجه، انگیزه ها و ابزارهای مربوط به هر دو مورد خط مشی های مشخص شده غالبا کاملا مشابه تلقی شده و هدف آنها تسهیل فراگیر فنی و نوآوری در این عرصه می باشد.
با وجود آنکه خط مشی های صنعتی بطور کامل بعنوان یک ویژگی جدید برای کشورهای در حال توسعه بشمار نمی آیند، برخی از موارد همپوشانی وجود دارند که می توانند سبب بروز مشکلات خاصی گردیده و موجب می شوند تا حل این مولفه ها به منظور یکنواخت سازی خط مشی های صنعتی و نوآوری مشکل گردد، آن هم با توجه به آنکه هر دوی ویژگی های مربوطه متقابلا مورد پشتیبانی قرار می گیرند. دلایل متعددی برای اهمیت چنین موضوعی وجود دارند. اولین دلیل را می توان در ارتباط با توجیه خط مشی های صنعتی بخودی خود ذکر نمود. خط مشی ها یا سیاست های صنعتی سعی در ایجاد نوعی تغییر سازمانی از طریق مخاطب قرار دهی کمبودهای موجود در اطلاعات یا مشکلات مربوط به هماهنگی می نمایند. اما به هنگام پیاده سازی در تعامل با دیگر انگیزه های بحث برانگیز یا برنامه های مداخله ای مربوط به این خط مشی ها، چنین مولفه ای نه تنها قابلیت حاصل آوردن اهداف خود را از دست می دهد، بلکه احتمالا منجر به کاربرد نامناسب یا سوء مصرف منابع نادر می گردد، بنابراین لازم است تا تمرکز ویژه ای بر ایجاد هماهنگی ها و مناسبات بهتر در این زمینه داشته باشیم.

سیاستهای نوآوری توسعه صنعتی

 

۱- تغییر تاکیدات به سمت نوآوری و چشم اندازهای جهانی
با وجود آنکه اقتصاددانان همچنان با مشکلاتی در زمینه برآورد قابلیت های فن آوری بطور درست روبرو می باشند، نوعی اجماع وجود دارد که بر مبنای آن خصیصه های مربوط به نوآوری، همراه با ظرفیت حاصل آوردن موارد مرتبط را صرفا می بایست در برخی از کشورهای جهان دنبال نمود (Archibugi و Michie، ۲۰۰۲، UNCTAD، ۲۰۱۲). شکل ۱-۱ نشان دهنده چنین موردی می باشد و معرف نقش ایفا شده بوسیله نواحی مختلف و گروه های مرتبط در رده های مختلف محصول می باشد. بطور مثال، کشورهای در حال توسعه آسیایی مسئول تقریبا نصف (۹/۴۸%) صادرات کل جهان در ارتباط با محصولات دارای سطح بالای فن آوری در سال ۲۰۱۴ بشمار آمده اند. این مورد، همراه با دانش فزاینده فعالیت های اقتصادی جهانی که در عباراتی نظیر “اقتصاد دانش” و “شکاف های فزاینده فن آوری” خود را نشان می دهند به این معنا خواهند بود که آن دسته از شرکت های دارای فن آوری اندک یا سزاواری های ناچیز نهایتا با مشکلاتی در زمینه ارتقاء رویه توسعه اقتصادی خود روبرو خواهند شد.
در محتوای کنونی جهانی، عدم توانایی جهت ارتقاء تغییرات فن آوری منجر به بروز شکاف ها در ارتباط با حاصل آوردن ظرفیت های مرتبط در داخل کشورها شده است. چنین موردی خود را در تفاوت های مربوط به بهره وری بین بخشی و بین صنعتی و تخصیص اقتصاد کلان منابع عادی در ارتباط با فرآیندهای تحقیق و توسعه و نو آوری نشان می دهد (Cimoli، Dosi و Stiglitz، ۲۰۰۹). شکل ۱-۲ و ۱-۳ نشان دهنده این نوع از عقب ماندگی های مربوط به ظرفیت بین نواحی مختلف می باشد. این شکل معرف نسبت های مختلف صادرات در بین تولید کنندگان دارای سطح فن آوری متوسط و فن آوری بالا است، و عمدتا معرف تفاوت ها در زمینه ظرفیت های انباشته دانش بشمار می آید.

سیاستهای نوآوری توسعه صنعتی

 

۲- رکود نرخ رشد یا نرخ های رشد در بخش های غیر مولد و کارآمد
تا یک میزان خاص این ظرفیت ها قابلیت برآورده سازی فرآیندهای ارتقاء نوآوری را نداشته و بعلاوه چنین مواردی غالبا در رابطه با ترکیب بخشی صادرات کشورها قلمداد می شوند. نرخ های رشد GDP در تعدادی از کشورهای در حال توسعه در خلال سالیان اخیر افزایش یافته است و یک خط مشی یکنواخت در تعداد زیادی از کشورها در ناحیه آفریقا از دهه ۱۹۹۰ مشاهده گردیده است. جدول ۱-۱ نشان دهنده نرخ رشد در سه ناحیه جهان در حال توسعه می باشد. با این وجود، نواحی دارای تخصص در بخش های مرتبط با قابلیت بهره وری شاهد یک افزایش پایدارتر در میزان رشد حقیقی خود بوده اند، بطور مثال، کشورهای آسیایی در این زمینه اقدام به توسعه بخش های تولیدی خود نموده اند. در عین حال، تخصص فی النفسه یا تخصص در بخش های دارای ارزش افزوده اندک (IDB ، ۲۰۱۰) سبب بازداری میزان رشد و ارتقاء بهره وری گردیده و سبب شده است تا کشورها در معرض تغییرات بیشتری در زمینه تقاضا برای این نوع از محصولات در کشورهای دیگر گردند.
۳- هم افزایی بین خط مشی های صنعتی و نوآوری
این دو خط مشی سبب تفکر مجدد در این رابطه شده است که چگونه کشورها قابلیت حاصل آوردن ویژگی های مطلوب تجارت بین المللی به منظور ایفای نقش قدرتمند خود در جهت کاهش فقر و ارتقاء توسعه، از طریق خط مشی های ملی، را خواهند داشت که نهایتا سبب ارتقاء یک رویکرد مبتنی بر توسعه در زمینه تجارت، بجای یک رویکرد صرف تجاری مبنا در ارتباط با توسعه خواهد شد (UNCTAD ، ۲۰۰۴، صفحه ۶۷، تاکید مجدد).
ج. تذکری در خصوص انتخاب ناحیه و کشورها
کلیه نواحی دنیای در حال توسعه در حال حاضر در تعامل با مسائل مربوط به انتخاب های سیاست ها و خط مشی ها و هماهنگی های مرتبطی هستند که در این گزارش مشخص گردیده اند. این مبحث بطور انحصاری بر روی ناحیه آفریقا متمرکز می باشد که در آن توسعه صنعتی از طریق تغییرات مربوط به فن آوری دارای شتاب بیشتری در مقایسه با قبل می باشد (UNCTAD، ۲۰۱۵). عملکرد اخیر اقتصادی کشورهای آفریقایی را می توان بعنوان یک شاخص در ارتباط با ایجاد امید برای این ناحیه در نظر گرفت. و تنها رشد را می بایست بعنوان یک مولفه پایدار در نظر داشت بلکه رشد خلاقانه و مولد نیز را می بایست جهت حاصل آوردن رویه های ترغیب برانگیز اقتصادی ارتقاء داد (به مبحث Rodrik، ۲۰۱۴ رجوع شود).

سیاستهای نوآوری توسعه صنعتی

 

د. روش
پرسشنامه طراحی شده بوسیله … برای این گزارش در دسترس شرکت ها و سازمان ها در کلیه این سه کشور قرار گرفت. تحقیقات کشوری نیز جهت حاصل آوردن تعامل بین خط مشی ها و استراتژی های توسعه صنعتی در خلال دهه های اخیر طراحی شدند. بعلاوه این تحقیق سعی در مشخص سازی این موضوع می نماید که آیا چنین خط مشی هایی قابلیت مخاطب قراردهی شکاف های سازمانی و سیاست ها یا ساختارهای هماهنگی و یا انگیزه های رفتاری سیستماتیک (عادات، رویه ها، هنجارهای غیر رسمی موجود) را خواهد داشت یا خیر، و در صورت آنکه شرکت های مربوطه چنین تاثیری را پذیرا باشند (برحسب عملکرد ارتقاء یافته) در سطح شرکتی و صنعتی بطور کلی آیا چنین مبحثی بخوبی پیشرفت نموده است.
ه. تعاریف
عبارت های صنعت، خط مشی های صنعتی، سیاست های STI و نوآوری فی النفسه دارای وجوه متعددی می باشند، و در روش های مختلف از نقطه نظر عملی و تئوریکی بکار گرفته شده اند. برای اهداف این مطالعه، آنها را می توان با توجه به روش های ذیل تعریف نمود.
۱- خط مشی صنعتی و صنعت
عبارت “خط مشی صنعتی” دارای وجوه مختلفی در خلال قرن گذشته بوده است، آنهم در صورتی که نخواسته باشیم سالیان بیشتری را به حساب آوریم، و بعلاوه این عبارات همچنان در خلال زمان سیر تکامل خود را ادامه می دهند. خط مشی های مرتبط با توجه به گسترش کاربرد آنها و با در نظرگیری ارتقاء ساختاربندی مجدد اقتصادی (..، ۲۰۰۴) از جمله مشخصه های مرتبط بشمار آمده و چنین عبارتی غالبا بصورت همزمان با در نظرگیری خط مشی ها و استراتژی های توسعه صنعتی و صنعتی شدگی بکار گرفته می شود که خود به فرآیند ارتقاء خروج صنعتی در یک اقتصاد اشاره دارد (..، ۱۹۹۰).

سیاستهای نوآوری توسعه صنعتی

 

۲- نوآوری
نوآوری غالبا با برنامه های تداخلی یا نتیجه “برنامه های نوین تحقیق و توسعه” اشتباه گرفته می شود. این مقاله یک تعریف گسترده تر در زمینه نوآوری را در نظر دارد که قابلیت کاربرد آن در زمینه توسعه را میسر می سازد. نوآوری به معنای قابلیت توسعه محصولات / فرآیندها / فرم های سازمانی جدید است، که با وجود آنکه ممکن است برای جهان بعنوان یک ویژگی جدید قلمداد نشود، این مولفه برای شرکت های محلی و محتوای محلی جدید است. این تعریف خود نشات گرفته از تحقیقات اولیه شومپیتر (۱۹۳۴، ۱۹۴۲) می باشد و بعنوان مرتبط ترین مشخصه در صنعت فراگیری فزاینده و ظرفیت سازی نوآوری در محتویات دینامیکی قلمداد شده است (به مبحث …، ۱۹۹۳ رجوع شود).
۳- خط مشی های علمی، فن آوری و نوآوری
عبارت “چارچوب های مربوط به خط مشی نوآوری و افراد دخیل در آن” (یعنی تیمی که غالبا با توجه به مولفه های STI و خط مشی های مربوط به آن بصورت توامان بکار گرفته می شود) خود به یک چارچوب مرتبطی اشاره دارد که به منظور پرورش فرآیندهایی نظر ایجاد دانش، پذیرش و توزیع آن در داخل یک کشور، با نوعی تمرکز صریح بر روی فراگیری محاوره ای در بین شرکت ها، سازمان های دولتی و خصوصی که قابلیت پشتیبانی از فرآیندهای نوآوری را دارند، اشاره می نماید.
و. تعاملات مربوط به گزارشات و ساختار
آن این گزارش در ارتباط با نوعی ویژگی مشخص شده تلقی می شود که بطور معمول بعنوان یک مولفه اجرایی مشکل بشمار می آید، یعنی جمع آوری داده های اولیه بر مبنای پرسشنامه های نیمه ساختاری از شرکت ها در سه کشور آفریقایی. این فرآیند مهم تلقی می شود چرا که داده های رسمی در ارتباط با فعالیت های سطح شرکتی را نمی توان غالبا در چندین کشور آفریقایی، شامل موارد گزارش شده در این مبحث، حاصل آورد. داده های دیگری که عمدتا در کشورهای دیگر به آسانی در دسترس هستند، نظیر اشتغال در سطح شرکتی، سرمایه گذاری تحقیق و توسعه، مجموع فروش های سالیانه، و غیرو با توجه به شرکت های بسیار مرتبط و با در نظرگیری اندازه های کوچک و متوسط آنها یا با در نظرگیری عملکرد آنها در بخش های غیر رسمی در این کشورها به سادگی حاصل نخواهد شد.

سیاستهای نوآوری توسعه صنعتی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.