تصمیم تجاری عصر کارآفرینی عقلانی
تصمیم تجاری عصر کارآفرینی عقلانی – ایران ترجمه – Irantarjomeh
مقالات ترجمه شده آماده گروه مدیریت – بازرگانی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی
مقالات
قیمت
قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)
توضیح
بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.
شماره | ۱۷ |
کد مقاله | MNG17 |
مترجم | گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh |
نام فارسی | تصمیمسازی تجاری در عصر کارآفرینی عقلانی |
نام انگلیسی | Business Decision-Making in the Era of Intellectual Entrepreneurship |
تعداد صفحه به فارسی | ۲۸ |
تعداد صفحه به انگلیسی | ۱۳ |
کلمات کلیدی به فارسی | کارآفرینی |
کلمات کلیدی به انگلیسی | Entrepreneurship |
مرجع به فارسی | |
مرجع به انگلیسی | |
کشور | روسیه |
تصمیمسازی تجاری در عصر کارآفرینی عقلانی
چکیده Abstract
خصیصههای که در مقولههای قبلی بعنوان موارد ماندگار کارآفرینی عقلانی مورد بحث قرار گرفت (ترسیم مولفههای مختلف، ترکیب اطلاعات نظارتی و ظرفیتهای جذب و غیره) را میتوان بطور حقیقی بعنوان برخی از خصیصههای فرایند تصمیمسازی برشمرد.
مجموعهای از اطلاعات گسترده در رابطه با مدلهای مختلف تصمیمسازی در محیط تجاری وجود دارد (شامل مشارکتهای اخیر بوسیله اچ.میمتزبرگ و دیگران). در این مقاله ما سعی بر آن داریم تا مشخص شود که کدام مدل دارای تناسب بهتری با ایده (و عمل) کارآفرینی عقلانی میباشد. نهایتا چگونگی آموزش و فراگیری این خصیصهها و عادات، که در تصمیمسازی بعنوان مهمترین موارد موثر در محیطهای عقلانی بشمار میآیند، را مورد بررسی قرار میدهیم.
تصمیم تجاری عصر کارآفرینی عقلانی
کارآفرینی عقلانی و مدلهای تصمیمسازی(DM)
Intellectual entrepreneurship and decision making (DM) models
نقطهنظرات یا ایده ما در خصوص مشکل کارآفرینی عقلانی مطالعه موارد خاص مرتبط با تصمیمسازی در این نوع از محیط تجاری میباشد. ما از درک کلی فرآیند تصمیمسازی فاصله گرفته و سعی میکنیم تا خصیصههای خاص تصمیمسازی تجاری، که اشاره به ایده کارآفرینی عقلانی دارد و تاکنون در این مقالهها عرضه شده است، را مورد بررسی قرار دهیم. به عبارت دیگر ما تلاش میکنیم تا دریابیم که تفاوت بین کارآفرینی عقلانی و موارد کمتر توسعه یافته منطبق با آن، در یک وجه کلی، چه میباشد.
در مقوله انتشار یافته سال ۱۹۹۹ بوسیله جوهانیسون، کویتکفسکی و دندریج سعی شده بود تا خصیصههای مربوط به کارآفرینی عقلانی با تغییرات متناسب مدل سیکل فراگیری کلب پیوند زده شود. این خصیصه ما را به سمت مدل فراگیری تئوری عقلانی رهنمون میسازد. در همین زمان، این نظریه سوالی را مطرح میسازد که آیا یک مدل خاص تصمیمسازی و یا یک سبک ماندگار نسبت به این دسته از تصمیمسازها وجود دارد یا خیر. ما سعی میکنیم این سوال را همراه با جزئیات مربوطه مورد خطاب قرار دهیم، اما در ابتدا سعی خواهیم کرد تا نسبت به مشخص کردن یک روایت از برخی از خصیصههای کلی تصمیمسازی بوسیله کارآفرینان عقلانی براساس نقطه نظرات مطرح شده اقدام کنیم.
ما کار خود را با این ایده شروع میکنیم که کدام یک از موارد مخصوصا مرتبط با کشورهایی است که دارای اقتصادهای بازاری در حال ظهور میباشند. در این دسته از محیطهای اجتماعی مربوط به مفهوم آزادی اقتصادی، گزینه داشتن انتخاب، تصمیمگیری اقتصادی شخصی، یکی از جذابترین دستاوردهای روال اصلاحات اساسی میباشد. جمعیتی که بصورت فعال از نقطه نظر اقتصادی درگیر میباشند اهمیت زیادی را بدین گزینه قائل میشوند. این امر مخصوصا برای خبرگان عقلانی جامعه صحت داشته که بخشی از آنها بوجود آورنده منابع انسانی کارآفرینی عقلانی میباشند. نیاز به تصمیمسازی تجاری بوسیله آنها نه بعنوان یک مانع بلکه بعنوان یک چالش مدنظر قرار گرفته است. این امر دقیقا مشابه با درک بازیگر ماهر شطرنج میباشد که وی کاملا از لزوم تصمیمگیری در خصوص حرکتهای ممکن و متفاوت آگاه بوده و از آن لذت میبرد. بطور کلی میتوان گفت که آنها از روند تصمیمسازی لذت میبرند.
این ایده، جدای از آنکه به چه میزان ممکن است ساده به نظر برسد، دارای موارد جدی و تلویحات دور دست میباشد. در صورتی که واقعا از انجام کاری لذت میبرید، احتمالا انجام آن را به فرد دیگری موکول نخواهید کرد (و از این رو توانایی تصمیمسازی در شما بصورت یک امر ثابت تثبیت خواهد شد) و همچنین ممکن است مخالف هر گونه اقدامی جهت حذف فرآیند تصمیمسازی باشید، حال چه این حذف از طریق اصلاحات سازمانی صورت پذیرد و یا بواسطه مدیریت یک سیستم اتوماسیون کامپیوتری اعمال شود.
یکی دیگر از موارد مهم تعیین کننده کارآفرینی عقلانی آن است که یک فرد کارآفرین معمولا بعنوان فردی تازه وارد به دنیای تجارت تلقی شده و یا آنکه فرد کارآفرین از تجربه گسترده خارج از جامعه تجاری بهره میبرد. به عبارت دیگر، کارآفرینی عقلانی را نمیتوان در داخل فرآیند توسعه تجاری بوجود آورد. یک مدل توسعه معمولی، حداقل در این بخش از دنیا، از فرآیندهای دانشگاهی یا آکادمیک به امور تجاری و یا برعکس در جریان میباشد. مفهوم یک فرد تازه وارد حداقل به دو صورت تعبیر میگردد. در ابتدا، شما دارای محدودیتهای زیادی با توجه به سنتهای جاری و اعمال جامعه نبوده و برایتان راحتتر میباشد تا نسبت به شکستن یا نقض قوانینی که بمدت زیادی حاکم بودهاند و در بسیاری از موارد برایتان شناخته شده نیست اقدام نمائید. در وهله بعد، یک کارآفرین عقلانی با خود تمامی دانشها، مهارتها و موقعیتهای توسعه یافته خارج از محیط تجاری را به همراه آورده و بدین طریق نسبت به تغییر حال و هوای محیط اقدام میکند. وی بعنوان یک فرد اقتصادی آنچانکه در کتابهای تئوری اقتصاد ذکر شدهاند به شمار نمیآید. نقطه نظرات و رفتار وی بصورت وسیعتر و غنیتر میباشد. در نتیجه، مدل تصمیمسازی در کارآفرینی عقلانی ممکن است از یک مدل کلی متمایز بوده و همچنین دارای تنوع بیشتری در مورد خاص اجرایی داشته باشد که به نام سبکهای تصمیمسازی فردی خوانده میشود.
در ابتدا، میتوان گفت کارآفرینان عقلانی ما از دنیای هنر سرچشمه گرفته و کتابهای قبلی این سری ارائه دهنده نمونههایی از این مجموعه میباشند. در وهله بعد با وجود آنکه آنها بعنوان دانشگاهیان قبلی به شمار میآیند، از نظر حقیقی دانشگاه را ترک نموده و فارغالتحصیل شدهاند. موردی که میتوانیم بعنوان یک چرا، سوال نمایم. البته ممکن است دلایل متفاوتی در هریک از موارد ویژه وجود داشته باشد ولی ما به هیچ وجه نمیتوانیم چنین دلیلی را که امکانات بالقوه یک شخص نمیتواند بصورت کلی در سرزمین تحقیقات و استدلال منطقی ظهور یابد را مستثنی سازیم. افعال ما نشان دهنده آن است که معمولا مدیرانی که دارای سابقه تحصیلی در زمینه علوم مختلف و تجارب دانشگاهی هستند معمولا کاربرد استدلال منطقی را در مشکلات تجاری کمتر میزان حقیقی خود ارزیابی مینمایند. آنها دنیای تجارت را چنان از دنیای دانشگاهی خود متفاوت میپندارند که برای آنها غیر ممکن میباشد نسبت به بکارگیری روشها و ایدههای دانشگاهی در امور تجاری اقدام نمایند اما پیدایش و تکوین کارآفرینی عقلانی نه تنها استفاده از برخی از روشها منع نمیکند بلکه خواستار استفاده از کلیه آنها میباشد.
تصمیم تجاری عصر کارآفرینی عقلانی
آموزش تصمیمسازان عقلانی Educating intellectual decision-makers
آموزش مدیریت را میتوان بعنوان فرآیندی جهت توسعه دو دسته از مهارتها و دانشها برشمرد: دسته اول مهارتهای عمودی (موضوعات و کاربردهای دارای طبیعت خاص) و دسته دوم مهارتهای افقی (مهارتهای خاص ابزاری). مدیریت مالی مثالی از مهارتهای عمودی را تشکیل میدهد در حالی که مهارتهای ارتباطات در دسته دوم یعنی مهارتهای افقی جای میگیرد.
یک برنامه آموزشی با طراحی مناسب در مدیریت، مخصوصا برنامهای که هدف از آن مدیریت عقلانی باشد، میبایست بالانس یا تراز مناسبی را بین این دو نوع فوقالذکر بوجود آورد. البته این امر وظیفهای ساده نمیباشد. در صورتی که تاکید بیش از حدی بر روی معلفه عمودی شود، کل مجموعه دانش مدیریتی ممکن است به دستههای سست کوچکتری تقسیم شده و آموزشدیدگان نیز از عدم آموزش سیستماتیک جهت رفع مشکلات زندگی برخوردار شوند. از طرف مقابل، درصورتی که مؤلفه افقی اشراف داشته باشد، این تکنیکها آن دسته از اهداف تجاری را پوشش میدهند که نمیتوان برای فرمولاسیون موارد مرتبط با تکینکهای افقی آنها را بکار برد. چیزی که تحصیل این تراز را بعنوان یک چالش بیشتر مطرح میسازد آن است که برخی از نواحی تمایل به حرکت از حالت افقی به حالت عمودی دارند (مثال مناسبی از این تمایل تکنولوژی اطلاعات میباشد).
تصمیم تجاری عصر کارآفرینی عقلانی
نتیجهگیری Conclusion
با توجه به جهتهای مختلف کارآفرینی عقلانی، مدلهای تصمیم سازی منطبق با آن و روشهای توسعه توانائیها به منظور مطرح شدن بعنوان تصمیم گیرنده عقلانی، ما به نتایج قابل توجهی و مشابهی دست یافتیم. در کلیه موارد تنوع و گوناگونی بنظر بعنوان کلید اصلی مطرح میباشد.
به منظور آنکه بتوان در دنیای تجارت بر مبنای دانش بصورتی موثر و کارا مطرح گشت، دانشجویان ما میبایست انعطاف پذیر بوده و دارای مجموعهای از توانائیهای رفتاری گوناگون باشند. همچنین به منظور تحصیل موفقیت در این زمینه، میبایست نسبت به مهیا نمودن یک محیط آموزشی گوناگون و متنوع اقدام نمائیم. «عدم وجود استانداردها» خود بظاهر بعنوان استاندارد مورد نیاز کیفیت مطرح میباشد.
واژه نامه Vocabulary
Business تجارت
Decision making تصمیم سازی
Intellectual Entrepreneurship کارآفرینی عقلانی
Educating آموزش
Environment محیط
Market بازار
Economy اقتصاد
Organizational reforms اصلاحات سازمانی
Management مدیریت
Managerial Skills مهارتهای مدیریتی
Economic activities فعالیتهای اقتصادی
Assessment ارزیابی
Develop توسعه دادن
Definition تعریف
Mistake اشتباه
Research تحقیقات
Training آموزش
Analysis آنالیز
Considerations ملاحظات
Technique تکنیک
Experience تجربه
Achievement دستاورد
Recognition شناسایی