بازارهای ذخیره گردان انرژی رویکرد قیمت گذاری
بازارهای ذخیره گردان انرژی رویکرد قیمت گذاری – ایران ترجمه – irantarjomeh.ir
مقالات ترجمه شده آماده گروه برق – الکترونیک
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی
مقالات
قیمت
قیمت این مقاله: 58000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)
توضیح
بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.
شماره | ۲۱۶ |
کد مقاله | ELC216 |
مترجم | گروه مترجمین ایران ترجمه – www.irantarjomeh.ir |
نام فارسی | رویکرد جدید قیمت گذاری استراتژیک شرکت های تولیدی در خصوص انرژی و بازارهای ذخیره گردان |
نام انگلیسی | New approach for strategic bidding of Gencos in energy and spinning reserve markets |
تعداد صفحه به فارسی | ۳۹ |
تعداد صفحه به انگلیسی | ۹ |
کلمات کلیدی به فارسی | بازار انرژی، شرکت های تولیدی، نقطه تعادل نش، استراتژی بهینه قیمت گذاری، ذخیره |
کلمات کلیدی به انگلیسی | Energy market; Gencos; Nash equilibrium point; Optimal bidding strategy; Reserve |
مرجع به فارسی | دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایرانالزویر |
مرجع به انگلیسی | Sharif University of Technology, Tehran, IranElsevier |
کشور | ایران |
رویکرد جدید قیمت گذاری استراتژیک شرکت های تولیدی در خصوص انرژی و بازارهای ذخیره گردان
چکیده
در سیستم های قدرت با ساختار یافتگی مجدد و محیط مقررات زدایی شده، شرکتهای تولیدی (GENCO) مسئول فروش محصولات خود در بازار انرژی و ذخیره (رزرو) میباشند که معمولاً به طور هم زمان عمل میکنند. در این وضعیت، سؤال این است که به چه میزان و به چه قیمتی هر یک از شرکت های تولیدی (GENCO) می بایست محصولات خود را در هر یک از بازارها عرضه داشته تا از این طریق قابلیت به حداکثر رسانی سود خود را داشته باشند. بنابر این، مقاله جاری سعی در پاسخ گویی به این سوال خواهد داشت. در این مقاله، ابتدا، بازارهای ترکیبی انرژی و ذخیره در نظر گرفته میشوند و نقاط تعادل نش مشخص میشوند. سپس استراتژیهای قیمت گذاری برای هر یک از شرکت های تولیدی در این نقاط ارائه خواهد شد. پیشنهادات برای بازارهای انرژی و ۱۰ دقیقه ای ذخیره گردان(TMSR) در مرحله دوم از هم جدا شده و مجددا استراتژیهای قیمت گذاری برای هر شرکت در ارتباط با دو بازار تفکیک شده نشان داده خواهند شد. مقایسه نتایج نشان دهنده آن هستند که استراتژیهای پیشنهاد شده مجزا، در عین آن که با مدل بهینه سازی جبری ساده شده اند و زمان مصرفی نیز کاهش یافته است، نتایج مشابه با نتایج ترکیبی را حاصل می آورند. سیستم ۹ باسه شورای هماهنگی بازار غرب (WSCC) به منظور نشان دادن و تأیید نتایج روش پیشنهادی بکار گرفته شده است.
کلمات کلیدی: بازار انرژی، شرکت های تولیدی، نقطه تعادل نش، استراتژی بهینه قیمت گذاری، ذخیره
۱- مقدمه
در بازار آزاد برق که ساختار اغلب سیستم های قدرت در سراسر جهان است، شرکت های تولیدی، تولید خود را به بازار انرژی فروخته و سعی بر به حداکثر رسانی سود خود دارند. در این محیط، یک سازمان مستقل که معمولاً PX یا ) ISO اپراتور مستقل بازار یا نهاد مستقل بهره بردار سیستم) نامیده میشود، هزینه خرید را بر اساس پیشنهادات دریافتی کلیه شرکت های تولیدی تعیین میکند.
شرکت های تولیدی بسیار علاقه مند به فروش محصولات نهایی خود به قیمت های بالاتر هستند، اما با توجه به رقابت موجود، این شرکت ها ممکن است به دلیل قیمت پیشنهادی بسیار بالا، در برخی از ساعات، از دور رقابت کنار گذاشته شوند. سود شرکت های تولیدی را می توان اختلاف بین قیمت فروش پیشنهادی و هزینه عملیاتی آنها در نظر گرفت.
شرکت های تولیدی میتوانند خروجیها یا محصولات نهایی خود را در بازارهای مختلف بفروشند: بازار انرژی یا بازارهای خدمات فرعی (مانند بازار ذخیره و بازار توان راکتیو). بنابر این شرکت های تولیدی باید یک استراتژی قیمت گذاری خوب را در این بازارها طراحی کنند تا حداکثر سود را به دست آورند. قیمت شرکت های تولیدی، به عوامل بسیاری ازجمله رفتار رقیبان، تقاضای پیش بینیشده، قیمت ساعتی بازار و شرایط عملیاتی سیستم قدرت بستگی دارد.
…
مشارکت اصلی این مقاله به شرح زیر است: (۱) توسعه استراتژی های قیمت گذاری بهینه برای شرکت های تولیدی در بازارهای انرژی و TMSR و نه صرفا در بازار انرژی همان گونه که بیشتر تحقیقات بر روی آن متمرکز بوده اند (۲) مدل سازی کامل فنی و اقتصادی شرکت های تولیدی و سیستمهای انتقال.
این مقاله به شرح ذیل سازماندهی شده است. مفاهیم ابتدایی تئوری بازی در بخش ۲ ارائه شده است. بخش ۳ فرمول بندی مسئله را توضیح میدهد و روش های حل پیشنهادی در بخش ۴ مورد بحث قرار می گیرند. بخش ۵ یک مثال توصیفی در خصوص سه شرکت تولیدی را ارائه می نماید و بخش ۶ به نتیجه گیری این مقاله می پردازد.
۲- مفاهیم اساسی تئوری بازی
بهطورکلی، رفتار استراتژیک شرکتهای تولیدکننده در رده مسائل تئوری بازی محسوب می شود. بنابراین، ضرورت بررسی مفاهیم اساسی تئوری بازی و تعریف تعادل نش را احساس می شود.
تئوری بازی مطالعه مسائل تصمیم گیری چند شخصی یا چند شرکتی است. در رشته سازماندهی صنعتی در اقتصاد، نظریهی بازی بهطور گستردهای مورد استفاده قرار میگیرد تا از این طریق قابلیت بررسی رفتار مزایده ای، چانه زنی، روابط ارباب – رعیتی، تمایز محصول و رفتار استراتژیک شرکت ها بوجود آید. سه مدل اصلی یا فرم ریاضی مورد استفاده در مطالعه بازیها وجود دارند که شامل فرم استراتژیک، فرم گسترده و فرم ائتلافی است [۹]. این روشها از نظر جزئیات در مورد بازی سازی ارائه شده در این مدل متفاوت هستند. تاریخچه بازارهای برق نشان میدهد که رفتار آنها نزدیک به فرم استراتژیک است [۱۰]. بنابراین، بخش جاری مفاهیم اساسی این فرم را توضیح میدهد.
…
۳- فرمولبندی مسئله
۳٫۱ تخمین اطلاعات ناشناخته رقیبان
به طورکلی، شرکت های تولیدی دسترسی کامل به اطلاعات مربوط به رقبای خود ندارند، بنابراین لازم است که یک شرکت تولیدی اطلاعات ناشناخته رقبای خود را برای پیشبینی رفتار آنها در بازار مدل سازی کند.
اگر فرض شود که تمام شرکت های تولیدی تنها واحد حرارتی خود را داشته باشند، مهمترین پارامترهای شرکت های تولیدی ضرایب مرتبه دوم تابع هزینه تولید بهعنوانمثال aP2 + bP + c خواهد بود که در آن P توان اکتیو خروجی یک واحد تولیدی است.
…
۴- راه حل مسئله
با توجه به آن که بازار انرژی و ذخیره گردان ۱۰ دقیقه ای به طور همزمان عمل میکنند، این بخش برای گسترش استراتژیهای معاملاتی شرکت های تولیدی، در دو بازار، دو روش را پیشنهاد میکند:
A: بازارهای انرژی و ذخیره ترکیب شده
B: بازارهای انرژی و ذخیره جداگانه
۴٫۱٫ بازارهای انرژی و ذخیره ترکیبشده
همانطور که قبلاً ذکر شد، بازارهای انرژی و ذخیره گردان ۱۰ دقیقه ای معمولاً به طور هم زمان عمل میکنند. بنابراین، شرکت های تولیدی باید بهترین استراتژیهای پیشنهادی را در این دو بازار انتخاب کنند تا سود خود را به حداکثر برسانند. برای رسیدن به این هدف، آنها باید فعالیتهای رقبای خود و شرایط سیستم قدرت را در نظر بگیرند. از این رو، هر شرکت تولیدی، به منظور انتخاب بهترین استراتژی می بایست یک مسئله دو سطحی را حل کند، که در آن زیر مسئله فرعی سطح بالاتر، سبب به حداکثر رسانی بازدهی هر شرکت تولیدی شده و مسئله فرعی سطح پایینتر پس از مدلسازی رفتارهای رقیب، مسئله تسویه بازاری ISO را حل میکند.
…
۵. مثال عددی
سیستم ۹ باسه WSCC (شکل ۵ ) جهت نشان دادن پیاده سازی روش پیشنهادی برای یک سیستم با قدرت متعارف استفاده میشود. در این مورد سه واحد موجود است و هر واحد به عنوان یک شرکت تولیدی فرض می شود. اطلاعات در مورد مؤسسات تأمین بار (LSEs) و شبکه به ترتیب در جدولهای ۱ و ۲ نشان داده شده است. فرض بر این است که شرکت های تولیدی میتوانند قیمت دقیق سوخت را پیشبینی کند، بنابر این، یک ساختار هزینه تولید در جدول ۳ تعریف شده است.
…