انتخاب نرم افزار حسابداری و رضایت کاربران عوامل تصمیم سازان
انتخاب نرم افزار حسابداری و رضایت کاربران عوامل تصمیم سازان – ایران ترجمه – Irantarjomeh
مقالات ترجمه شده آماده گروه حسابداری
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی
مقالات
قیمت
قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)
توضیح
بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.
شماره | ۳۶ |
کد مقاله | ACC36 |
مترجم | گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh |
نام فارسی | انتخاب نرم افزار حسابداری و رضایت کاربران عوامل مرتبط برای تصمیم سازان |
نام انگلیسی | Accounting Software Selection and User SatisfactionRelevant Factors for Decision Makers |
تعداد صفحه به فارسی | ۲۶ |
تعداد صفحه به انگلیسی | ۱۷ |
کلمات کلیدی به فارسی | انتخاب نرم افزار حسابداری، رضایت کاربران |
کلمات کلیدی به انگلیسی | Accounting Software Selection, User Satisfaction |
مرجع به فارسی | ژورنال CPAT ، جامعه CPAs – نیویورک، ایالات متحده |
مرجع به انگلیسی | CPA Journal , The New York State Society of CPAs |
کشور | ایالات متحده |
انتخاب نرم افزار حسابداری و رضایت کاربران عوامل مرتبط برای تصمیم سازان
بستههای نرم افزاری حسابداری در محیط تجاری امروزی بعنوان ابزارهای استاندارد بشمار می آیند. با این وجود، انتخاب نرم افزار متناسب به عنوان یک مبحث چالش برانگیز مطرح میباشد. در این میان، قیمت و عملکرد غالبا به میزان قابل توجهی متفاوت هستند. امر تعیین آنکه کدامیک از نرم افزارها بهترین تناسب را با سازمان شما خواهند داشت مشکل میباشد. به علاوه یافتن نرم افزاری با ویژگیهای مناسب، به منظور کمک به تداوم عملیات اصلی حسابداری، همراه با عدم پیچیدگی آن نیازمند بهره گیری از یک پارامتر متوازن کننده و در عین حال کمیاب می باشد. هزینههای تصمیمگیرهای ضعیف توام با ناکامی کاربران، و کاهش بهره وری از جمله مسائل مطرح شده در این زمینه می باشند.
هدف از این مطالعه فراهم آوردن بینشی در این زمینه است که کدامیک از فاکتورها و ویژگیهای مد نظر برای کاربران از اهمیت زیادی در انتخاب، حفظ و نگهداری و تغییر بستههای نرم افزاری حسابداری برخوردار میباشند. این بررسی اقدام به طرح سوال از پاسخ دهندگان شرکت کننده در این مبحث مینماید تا آنکه مهمترین ویژگیهای مرتبط با رضایت و بیشترین رویههای مورد نیاز در زمینه ارتقای سیستم حسابداری خود را مشخص سازند. نگارنده های این مقوله، همچنین اقدام به مقایسه نرخ رتبهبندی نرم افزاری شرکتهای بزرگ در برابر شرکت های کوچک نموده تا آنکه تفاوتهای بین این دو گروه نیز مشخص شوند.
انتخاب نرم افزار حسابداری و رضایت کاربران عوامل تصمیم سازان
مطالعه کنونی
نگارندهها با تعدادی از اعضای انستیتو حسابداران مدیریت (IMA) واقع در جنوب شرقی ایالات متحده تماس گرفتند تا بتوانند شرکت کنندگان ذی صلاح را تعیین نمایند. پرسش نامهها با جزییات مربوطه برای آنها ارسال شد که پس از آن مصاحبههای تلفنی نیز اعمال گردید. به طور کلی، ۵۷ فرد در این مطالعه شرکت نمودند. بر مبنای تنوع ویژگیهای قوم شناسانه شرکت کنندگان در این مبحث (همانند صنعت، اندازه و موقعیت جغرافیایی)، نویسندهها عقیده دارند که شرکت کنندگان در این نمونه معرف افراد غایب و جمعیت مد نظر بطور کلی در این مطالعه هستند. اطلاعات قوم شناسی برای شرکت کنندگان در بخش جدول ۱ نشان داده شده است.
یافته ها
از مشاهده کنندگان سوال شد که کدامیک از بستههای نرم افزاری استفاده مینمایند. جدول ۲ معرف مجموع ۶۳ بسته نرم افزاری مختلف مشخص شده میباشد، البته هیچ یک از این بستهها بر دیگری اشراف ندارند. ۹۷ پاسخ پس از آنکه از پاسخ دهندگان درخواست شد تا نسبت به پر نمودن اطلاعات برای هر نوع از نرم افزار مورد استفاده خود اقدام نمایند، مشخص شد. شایعترین این نرم افزارها عبارتند از: QuickBooks ، SAP ، PeopleSoft و Oracle که پس از آنها نرم افزارهای ADP ، Great Plains ، JD Edwards و Peachtree قرار گرفتهاند.۵۰ بسته نرم افزاری باقیمانده نیز بوسیله دو یا تعداد پاسخ دهندگان کمتری مورد استفاده قرار گرفته اند.
دستهبندیهای طبقهبندی اصلی
پس از آن از شرکت کنندگان درخواست شد تا نسبت به طبقهبندی اهمیت دستهبندیهای اصلی از رتبه ۱ الی۶ اقدام نمایند (۱= بالاترین اهمیت و ۶ = کمترین اهمیت) تا بدین طریق ویژگیهای مدنظر آنها در زمینه انتخاب بسته نرمافزاری حسابداری اصلی مشخص گردد. همانگونه که در جدول ۳ نشان داده شده است، عملکرد / قابلیت کار (که شامل انعطافپذیری و انطباق با نیازهای مشتری میباشد) به عنوان مهمترین دستهبندی به وسیله تعداد زیادی از شرکت کنندگان تعیین گردید. پس از آن هزینه به عنوان عنصر مهم بعدی تعیین شد و در پی آن قابلیت سازگاری با نرم افزارهای دیگر مشخص گردید. در تقابل با یافتههای تحقیق قبلی (J. Carlton Collins ،”چگونگی انتخاب نرم افزار مناسب حسابداری” ژورنال حسابداری، آگوست ۱۹۹۹)، اقلامی همانند ثبات یا تداوم حیات شغلی و پشتیبانی فروشنده از اهمیت کمتری برای کاربران برخوردار بوده است. در حالی که نویسندهها مواردی همچون کاربر پسندی نرم افزار به عنوان بخشی از قابلیت کار و عملکرد را در نظر داشتهاند، بقیه موارد به صورت مجزا تحت دستهبندی دیگری مشخص شده است.
انتخاب نرم افزار حسابداری و رضایت کاربران عوامل تصمیم سازان
رتبه بندی ویژگیهای منفرد/ شخصی در بین دسته بندیهای اصلی
پس از آن از پاسخ دهندگان درخواست شد تا آنکه به صورت تفصیلی ویژگیهای هر یک از دستهبندیها را ذکر نمایند (بر مبنای انتخاب از طریق بررسی مبحث و مشاوره با متخصصین تکنولوژی اطلاعات). جدول ۴ معرف ویزگیهای تفضیلی این موضوع با توجه به دستهبندی مرتبط با طبقهبندی فوق میباشد.
رضایت در زمینه نرم افزار موجود
علاوه بر درک بهتر آن که کدامیک از ویژگیها و خصیصهها برای کاربران به هنگام تصمیمگیری در زمینه یک نرم افزار میتواند مهمترین ویژگیها باشند، نویسندهها همچنین خواستار مشخص نمودن آن هستند که کدامیک از ویژگیهای نرم افزار کنونی کاربران بیشترین رضایت را برای آنها فراهم میآورد. جهت ارزیابی رضایت کاربران، از شرکت کنندگان درخواست گردید تا نسبت به مشخص نمودن رتبه ۵ ویژگی ارشد نرم افزار جاری خود اقدام کنند.
حفظ و نگهداری و تغییرات نرم افزار
این تحقیق همچنین در زمینه برنامههای کاربران جهت تغییر نرم افزار سوالاتی را مطرح می نماید. از بین ۵۷ پاسخ دهنده، ۱۸نفر (۳۲درصد) این گونه اذعان داشتهاند که آنها اخیرا برنامه ای برای اعمال تغییرات نرم افزاری داشتهاند. از این پاسخ دهندگان درخواست شد تا اقدام به امتیاز دهی ۵ رتبه ای در زمینه خصیصه های اصلی تصمیم آنها در باب تغییر نرم افزاری نمایند. همانگونه که در جدول ۵ نشان داده شده است، انعطافپذیری (انطباق با نیاز مشتری) به عنوان مهمترین عامل امتیاز داده شده و پس از آن حجم تراکنش، سازگاری با دیگر نرم افزارها، توابع گزارشگیری و قیمت خرید قرار گرفتهاند. به طور قابل توجه، عملیات گزارشگیری و انعطافپذیری به عنوان دو مورد اصلی مدنظر قرار گرفتند که کاربران حداقل رضایت را از آنها داشتهاند. این اقلام برحسب عدم رضایت دارای امتیاز بالایی بوده و در ارتباط با اقلامی به شمار آمدهاند که به عنوان اقلام مهم در طی فاز تغییر نرم افزاری مشخص شده بودند. این نتایج همچنین از یافتههایی که قابلیت عمل و قابلیت نرم افزار، را به عنوان مهمترین اجزای دستهبندی در انتخاب نرم افزار بر می شمارند، پشتیبانی می نماید، و بر این مبنا مشخص می نماید که ۴ مورد از ۵ مورد از مهمترین خصیصه های مرتبط با از مبحث تغییر نرم افزاری در این طبقهبندی جای می گیرند (تنها قیمت خرید غیر مرتبط تشخیص داده شده است). در نهایت، این تحقیق این موضوع را مورد بررسی قرار داده است که چرا شرکتها اقدام به تغییر سیستم نرم افزاری خود نمینمایند. برای آن دسته از شرکتهایی که اخیرا نرم افزارهای خود را تغییر ندادهاند و تمایلی جهت تغییر آن در آینده نزدیک نیز ندارند، این تحقیق دلایل عدم تغییر را جویا شده است. همانگونه که جدول ۵ مشخص می سازد، دلایل اصلی عدم تغییر نرم افزار ضروریات هزینه و آشفتگیها و مشکلات تجاری بوده است. مهمترین دلیل بعدی آن است که کاربران از نرم افزار کنونی خود رضایت دارند. بسیاری از کاربران همچنین تفکر میکنند که تلاش جهت تبدیل دادهها، چنین اقدامی را چندان توجیهپذیر نخواهد ساخت. در نهایت، بسیاری از کاربران اینگونه تصور مینمایند که محصولات بهتری در دسترس نمیباشند. به طور کلی، این امر مشخص شده است که تاثیرات بالقوه منفی تغییر نرم افزار از وزن سنگین تری در مقایسه با عدم تغییر آن برخوردار است.
انتخاب نرم افزار حسابداری و رضایت کاربران عوامل تصمیم سازان