اصول اخلاقی متخصصین حسابداری آینده: مستنداتی از مالزی
اصول اخلاقی متخصصین حسابداری آینده: مستنداتی از مالزی – ایران ترجمه – Irantarjomeh
مقالات ترجمه شده آماده گروه حسابداری
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی
مقالات
قیمت
قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)
توضیح
بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.
شماره | ۳۳ |
کد مقاله | ACC33 |
مترجم | گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh |
نام فارسی | اصول اخلاقی متخصصین حسابداری آینده: مستنداتی از مالزی |
نام انگلیسی | Ethics of Future Accounting Professionals: Evidence from Malaysia |
تعداد صفحه به فارسی | ۲۳ |
تعداد صفحه به انگلیسی | ۱۳ |
کلمات کلیدی به فارسی | علم اخلاق، حسابداری، دانشجویان، مالزی، افشای موارد خلاف قانون، توسعه اصول معنوی و اخلاقی، جنسیت |
کلمات کلیدی به انگلیسی | ethics, accounting, students, Malaysia, whistleblowing, moral development, gender |
مرجع به فارسی | دپارتمان حسابداری، کالج علوم اقتصاد و مدیریتدانشگاه بین المللی اسلامی مالزی |
مرجع به انگلیسی | Dept. of Accounting, Faculty of Economics and Management Sciences, International Islamic University, Malaysia |
کشور | مالزی |
اصول اخلاقی متخصصین حسابداری آینده: مستنداتی از مالزی
افرادی که خواستار ورود به عرصه حسابداری حرفهای هستند میبایست از احساس قدرتمندی در مورد مقتضیات و نیازهای اخلاقی برخوردار باشند. این مقاله نسبت به بررسی نگرشهای اخلاقی دانشجویان سال آخر رشته حسابداری در دانشگاه بینالمللی اسلامی مالزی اقدام مینماید. در این مبحث ۲۱۰ نفر از دانشجویان به تحقیقی مرتبط با یک پرسشنامه آزاد پاسخ دادند. از بین این پاسخدهندگان ۳۸ درصد در زمره افرادی قرار میگیرند که اقدام به افشای عملیات نادرست، در صورتی که از آن اطلاع یابند، خواهند نمود و در حدود ۳ درصد رشوه را قبول خواهند کرد. به هنگامی که ریسک گرفتار شدن در این مسئله مطرح میشود درصد افرادی که خطاهای این رشته را آشکار خواهند ساخت به ۶ درصد افزایش خواهد یافت. با این وجود، هیچکدام در این مرحله گزینه رشوه را انتخاب ننمودند. این پاسخها مشخص میسازد که مجازات و کیفر بعنوان عامل بازدارنده تنها برای بخش کوچکی از دانشجویان در مبحث اعمال رویههای اخلاقی و پرهیز از ناهنجاریهای اخلاقی مطرح خواهد بود. بخش بزرگی از دانشجویان مرد، در مقایسه با دانشجویان زن، تمایل بیشتری در زمینه بروز رفتارهای غیر اخلاقی از خود نشان میدهند. این مطالعه مشخص میسازد که اکثریت پاسخدهندگان ترجیح میدهند که در رفتارهای غیراخلاقی درگیر نشوند. بر این مبنا مبحث اصلی این مقاله در حول محور نکته نظرات اخلاقی دانشجویان دوره حسابداری مالزی دور میزند.
کلمات کلیدی: علم اخلاق، حسابداری، دانشجویان، مالزی، افشای موارد خلاف قانون، توسعه اصول معنوی و اخلاقی، جنسیت
اصول اخلاقی متخصصین حسابداری آینده: مستنداتی از مالزی
مقدمه
با توجه به رسواییهای به بار آمده از سوی شرکتهایی همچون ارنون، وردکام و دیگر شرکتها، اقداماتی به وسیلهی گروههای متعددی، شامل مجموعهای از متخصصین حسابداری و مدرسین، مورد توجه قرار گرفته است تا این اطمینان حاصل شود که حسابداران کنونی و آینده به خوبی مجهز به دانش مورد نیاز در زمینه رفتارها و ارزشهای اخلاقی باشند. تئو(۱۹۹۰) پشتیبانی انجمنهای دانشگاهی یا موسسات آکادمیک حسابداری، حسابدارن شرکتی و افرادی که در امر حسابداری در مالزی دخیل میباشند را از موضوع حفظ و رعایت کامل اصول اخلاقی اعلام داشته است. ترپن و ویتمر(۱۹۹۷) اهمیت به وجود آوردن فارغالتحصیلانی را خاطرنشان مینمایند که در رویارویی با مسایل غامض یا بغرنج اخلاقی قابلیت قضاوت مناسب را داشته باشند. قضاوت اخلاقی بوسیله اغلب کارکنان قسمت حسابداری در طی روال استخدام مستخدمین جدید برای این واحد یکی از مباحث قابل توجه و با ارزش بشمار میآید. با این وجود، جامعیت و کاربرد اصول اخلاقی در رویههای درسی حسابداری بعنوان چالش مهمی برای مدرسین حسابداری مطرح شده است (هاس و پاترسون ۱۹۹۳). در سطح بینالمللی، صدور استانداردهای حرفهای در زمینه اصول اخلاقی نظیر استاندارهای آموزشی بینالمللی- ۴ (IES4 در مبحث ارزشهای حرفهای، اخلاقیات و طرز نگرش) به وسیله فدراسیون بینالمللی حسابداران (IFAC) در سال ۲۰۰۳ یکی از مؤلفههای مرتبط با یک سری از رویهها و عملکردهایی میباشد که به منظور احیای شهرت و اعتبار حرفهای حسابداران پس از این رخدادها و رسواییهای فاجعهآمیز، مد نظر میباشد ( تیتارد و همکاران، ۲۰۰۴). متعاقباً، انجمن حسابداران قسم خورده دارای پروانه (ACCA) اخیراً اقدام به ارائه یک سری از سیلابسها یا واحدهای درسی در زمینه امتحان حرفهای خود نموده است که هم اکنون در آن تأکید ویژهای بر روی تخصص و امور اخلاقی اعمال شده است.
هدف از مطالعهی جاری ارزیابی نگرشهای اخلاقی دانشجویان ترم آخر رشته حسابداری در دانشگاه دولتی مالزی میباشد. علیالخصوص، این دانشجویان در باب مسائل ذیل مورد بررسی قرار گرفتهاند: (الف) آیا آنها اقدام به پذیرش رشوه مینمایند، (ب) آیا آنها در موقعیت مختلف ممکن است در امر کلاهبرداری از سهامداران مشارکت داشته باشند. در اولین موقعیت، احتمال گرفتار شدن کاملاً بیمورد است، در حالی که در موقعیت دوم، یک ریسک ۱۰ درصدی در زمینه گرفتار شدن و دستگیری وجود خواهد داشت. نگرش دانشجویان در زمینه افشای موارد غیرقانونی، البته در صورتی که چنین مواردی وجود داشته باشند، نیز مورد بررسی قرار گرفت. تاثیر تفاوت جنسیتی دانشجویان در قضاوت اخلاقی آنها نیز مورد تست و بررسی قرار گرفت.
این مطالعه به چندین روش مختلف اقدام به بررسی چنین مبحثی مینماید: (۱) آپدیت یا بروزرسانی مبحث موجود در زمینه قضاوتهای اخلاقی دانشجویان به هنگامی که در زندگی حقیقی با معضلات و مسائل غامض شرکتی روبرو میشوند، مخصوصاً دانشجویان کشورهای در حال توسعه (۲) کمک به افرادی که در امر حسابداری دخیل میباشند و همچنین کارفرمایان در زمینه درک نگرش اخلاقی مستخدمین آتی خود و (۳) فراهم آوردن رهنمودهای لازم برای مدرسین حسابداری در زمینه به کار بردن اصول خلاقی در برنامههای درسی خود.
این مقاله به شرح ذیل طبقه بندی شده است. بخش بعد خلاصهای از مباحث مرتبط در زمینه چندین مورد از مسائل مهم در باب اخلاقیات را مورد بررسی قرار میدهد. این بخش از طریق تشریح یک روش تحقیقاتی دنبال خواهد شد که در مطالعه قضاوتهای اخلاقی به کار گرفته شده است. پس از آن نتایج و مباحث عرضه خواهند شد و در نهایت نتیجهگیریها و محدودیتهای این بحث نیز عنوان خواهند شد.
اصول اخلاقی متخصصین حسابداری آینده: مستنداتی از مالزی
بررسی مقاله
به طور اساسی سه مسئله وجود دارد که در این مبحث مورد بررسی قرار خواهند گرفت: (۱) افشای موارد غیر قانونی، (۲) مراحل توسعه اخلاقیات و (۳) تفاوت جنسیت. این مبحث اقدام به تحت پوشش قرار دادن سه موضوع کلیدی عنوان شده خواهد نمود.
افشای موارد غیر قانونی
یکی از ویژگیهای تصمیمگیری اخلاقی که به وسیله محققین در خلال سالیان اخیر مورد توجه قرار گرفته است افشای مسائل غیر قانونی و غیر اخلاقی میباشد (بیتی،۲۰۰۰، کینان، ۲۰۰۲). افشای موارد غیر قانونی در حقیقت شامل افشای اعضای سازمان یا موسسهای (اعضای قبلی یا کنونی) میباشد که اقدام به انجام اقدامات غیر قانونی، غیر اخلاقی و نامشروع نمودهاند، مواردی که ممکن است تحت کنترل کارفرمایان محقق شود و اشخاص یا سازمانهایی را در برگیرد که خود نهایتاّ بر روی عملکردهای اصلاحی تأثیر خواهند گذاشت (میسلی و نیر، ۱۹۹۲). افرادی که قابلیت افشایی موارد خلاف را داشته باشند به عنوان خطر محرزی برای کسانی بشمار میآیند که اقدام به انجام عملکردهای مجرمانه مینمایند و قوانین شهری (شامل قصور، نقص عهد و قرارداد و غیره) را زیر پا گذاشته و سبب بروز مخاطراتی در رویههای مختلف همچون اشتباهات قضایی، خطر در زمینه بهداشت و سلامت در محیط کار و هرکدام از موارد مرتبط با آن میشوند (لی، ۲۰۰۵).
مراحل توسعه اخلاقی
در مبحث آموزش اخلاقیات، همانگونه که به وسیله شنکر(۱۹۹۰) مشخص شده است، میبایست این نکته را در نظر داشت که دانشجویان ممکن است در سطوح متمایز و مختلف بلوغ اخلاقی عمل نمایند. بدین مضمون، مدل کوهلبرگ (۱۹۷۶) در زمینه توسعه اخلاقیات در بردارنده این نکته میباشد که انتخابهای فردی ممکن است در خلال زمان تغییر یابد و بر این مبنا میتوان آن را با هر یک از شش مرحله متمایز توسعه اخلاقیات مورد کنکاش و بررسی قرار داد. این شش مرحله متمایز استدلال اخلاقی، که از طریق آن توسعه اخلاقیات رخ میدهد به وسیله کوهلبرگ (۱۹۷۶) مشخص گردیده و به وسیله دیویس و دلتون (۱۹۹۱) به شرح ذیل مورد پذیرش قرار گرفته است:
تفاوت جنسیت
علاوه بر مسائلی که در بالا ذکر شد، این مقاله همچنین تشریح کننده این موضوع خواهد بود که آیا تفاوت جنسیت در تصمیم گیریهای اخلاقی و ترجیحات مرتبط با برملاسازی موارد غیر قانونی تاثیر گذار خواهد بود یا خیر. بر اساس تعدادی از مطالعات در رشتههای حسابداری و دیگر رشتههای دانشگاهی مشخص شده است که تفاوتهایی در سطوح استدلال اخلاقی یا تصمیمات مربوط به اخلاقیات بین پاسخ دهندگان مرد و زن وجود داشته است. به طور مثال، این امر مشخص شده است که زنان دلنگرانی بیشتری در خصوص مسائل اخلاقی و موارد مربوط به اخلاقیات شغلی داشتهاند و بر این مبنا به میزان بیشتری بازتاب دهنده رویه توسعه اخلاقیات و استانداردهای مربوط بدان میباشند (همانند شوب،۱۹۹۴، سوئنی،۱۹۹۵، امین و همکاران،۱۹۹۶، کوهن و همکاران،۱۹۹۸). شوب (۱۹۹۴) گزارش نمود که حسابداران زن و دانشجویان دوره لیسانس حسابداری سطوح بالاتری از استدلالهای اخلاقی را در مقایسه با همکاران مرد خود نشان میدهند و زنان دوره لیسانس ارزیابیهای اخلاقی بیشتری در مقایسه با همتایان مرد خود خواهند داشت. علاوه براین، اولری و رادیچ (۲۰۰۱) تفاوتهای اساسی و مهمی را بین پاسخ دهندگان مرد و زن دریافتند جایی که مردان به میزان چهار برابر زنان در معرض عملیات غیر اخلاقی قرار خواهند داشت. با این وجود مطالعات دیگر نشان دهنده تفاوت خاصی بین سیستمهای ارزشی زنان و مردان نمیباشند (کیدول و همکاران، ۱۹۸۷، فجنسون، ۱۹۹۳، باتلر و کلارک، ۱۹۹۹). به عنوان یک موردی که در این زمینه مشخص شده است، استنجا و ترپن (۱۹۹۱) به طور خاص هیچگونه تفاوت معنیداری را که این موضوع که چگونه دانشجویان مرد و زن حسابداری در برابر موارد فرضی عکسالعمل نشان میدهند را مشخص نساختند.
اصول اخلاقی متخصصین حسابداری آینده: مستنداتی از مالزی
روش شناسی تحقیقاتی
موضوعات
افراد مطالعه ما دانشجویان سال آخر مقطع لیسانس حسابداری در دانشگاه اسلامی بینالمللی مالزی(IIUM) میباشند. با وجود آنکه دانشگاه نمونه انتخابی ما عنوان «اسلامی» را یدک میکشد، لازم است در اینجا این نکته ذکر گردد که چنین مطلبی در حوزه مطالعاتی ما نمیگنجد و بر این مبنا سعی نخواهیم داشت به بررسی تأثیر دین به طور کلی و علیالخصوص اسلام بر روی چگونگی نگرش اخلاقی دانشجویان رشته حسابداری بپردازیم. به طور کلی، این دانشجویان جزء دستهبندی دانشجویان رشته حسابداری به شمار میآیند (حسابداری مالی، حسابدرای مدیریتی، حسابدرای مالیت و حسابرسی). این دانشجویان احتمالاّ کار خود را در رشته حسابداری در سال آتی شروع خواهند نمود. پرسشنامههایی در سپتامبر ۲۰۰۶ در بین ۲۳۵ دانشجوی سال آخر توزیع شد. توزیع پرسشنامهها در یک کنفرانس رسمی انجام شده و برای دانشجویان یک وقت ده دقیقه ای جهت تکمیل آن منظور شد. به دانشجویان گوشزد نگردید که چنین مبحثی به عنوان یک رویه تحقیقاتی در زمینه نگرشهای اخلاقی آنها مد نظر میباشد. کل آنچه به دانشجویان اظهار شد آن بود که هیچگونه پاسخ درستی برای آنچه مینویسند وجود ندارد و لازم است تا آنها از روی صداقت بدین پرسشنامه پاسخ دهند. همانند اغلب پرسشنامههای تحقیقاتی، به دانشجویان تضمین داده شد که نام آنها افشا نخواهد گردید. مجموع ۲۱۰ مورد از پاسخهای عملی دریافت شد که معرف نرخ ۴/۸۹ درصدی از بین پاسخها میباشد.
ادوات تحقیقاتی
ابزار این تحقیق (پرسشنامه) که در این مطالعه مورد استفاده قرار گرفت به طور اولیه از مطالعه اولری و کاتر (۲۰۰۰) و همچنین اولری و رادیچ (۲۰۰۱) حاصل آمد. البته اصلاحات اندکی نیز در این مبحث اعمال شد تا آنکه در کاربرد پرسشنامه در مبحث مطالعاتی ما اطمینان حاصل شود. این پرسشنامه دارای دو بخش میباشد. اولین بخش معرف نکته نظرات پاسخدهندگان با توجه به چندین مورد از مسائل بغرنج تحقیقاتی میباشد و دومین مورد در صدد جستجوی اطلاعات قبلی، در مبحث پاسخ دهندگان مورد مطالعه، خواهد بود.
نتایج و مباحث
برای شروع کار، این امر لازم خواهد بود تا نسبت به تفسیر پاسخها یا واکنشهای ارائه شده فراروی این سناریو اقدام نماییم. بر این مبنا، ما پاسخ دهندگان را به چهار طبقه بر مبنای پاسخهای ارائه شده از سوی آنها دستهبندی نمودیم. اولین پاسخ (یعنی قبول رشوه برای سه سال و عدم افشای مورد خطا) در حقیقت واکنشی بود که از سوی پاسخ دهندگانی که تمایل به پذیرش رشوه داشتند بیان شده است و بنابراین چنین پاسخی به عنوان یک مطلب مهم در زمینه نگرش غیر اخلاقی در نظر گرفته میشود. اشخاصی که پاسخ دوم را انتخاب نمودند (یعنی رد رشوه و عدم صحبت با اشخاص در این مورد)، از طرف دیگر، با وجود آنکه یک عمل غیر اخلاقی مطلق را در کارنامه خود ندارند، میتوان آنها را به عنوان اشخاص مسئولیت ناپذیر در زمینه ممانعت از انجام این موارد خلاف برشمرد، موردی که آنها به طور کامل از آن آگاهی دارند. سومین پاسخ (یعنی عدم قبول رشوه و بازگو نمودن آن به دیگران)، در مقابل میتواند معرف حساسیت بالای پاسخ دهندگان در برابر موقعیتهای غیر اخلاقی باشد و از اینرو آنها به روشی از خود واکنش نشان میدهند که ممکن است متضاد با منافع شخصی خود آنها باشد. آخرین دستهبندی پاسخ دهندگان (یعنی اطلاع دادن به مقامات مسئول شرکتی به صورت فوری) به میزان زیادی بازتاب دهنده امیدهای حرفهای در زمینه متوقف سازی مضامین غیر اخلاقی میباشد و بر این مبنا نوید دهنده آن است که چنین مواردی را بتوان در محیطهای مربوطه متوقف ساخت و از رشد آنها جلوگیری نمود، چرا که آنها در حقیقت بازگو کننده موارد خطا و بزهکاری خواهند بود.
محدودیت ها
این مطالعه دارای چندین مورد محدودیت میباشد. در ابتدا موضوعات مورد بررسی دانشجویان تنها یک دانشگاه در مالزی میباشند که خود باعث محدود شدن عمومیت یافتههای مربوطه خواهد شد. تعمیم این مطالعه به دانشجویان رشته حسابداری که از دانشگاههای دیگر مالزی میباشند ممکن است این مطالعه را بیش از قبل مفید سازد. محدودیت دیگر استفاده صرف از دانشجویان سال آخر رشته حسابداری به عنوان پاسخدهندگان میباشد. بر این مبنا لازم است تا مطالعه جاری را به صورت ذیل گسترش داد : در ابتدا، تعمیم به سطوح مختلف دانشجویان حسابداری (همانند دانشجویان تازه وارد و ترمهای دوم (بخشهای سفلی)، دانشجویان سال سوم و دانشجویان ارشد (بخشهای اولی) و دانشجویان دوره فوق لیسانس حسابداری) و همچنین دانشجویان ردههای بعدی و غیرحسابداری تا آنکه بتوان رویههای مقایسهای مناسبی را اعمال داشت.
با این وجود، با توجه به این محدودیتها، مطالعه کنونی را میتوان بخشی از مجموعه بزرگتر تحقیقاتی به شمار آورد که برای ارتقای درک ما در زمینه نگرشهای اخلاقی دانشجویان دوره حسابداری مورد نیاز میباشد. لازم است تا این نکته را در ذهن خود به خاطر بسپاریم که یک مطالعه تجربی واحد نظیر مطالعه کنونی به هیچ عنوان نمیتواند به عنوان یک مبحث جامع مدنظر قرار گیرد.
اصول اخلاقی متخصصین حسابداری آینده: مستنداتی از مالزی