پایداری پیچیدگی فراگیری سازمانی تولید چابک و ناب
پایداری پیچیدگی فراگیری سازمانی تولید چابک و ناب – ایران ترجمه – Irantarjomeh
مقالات ترجمه شده آماده گروه مدیریت – بازرگانی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی
مقالات
قیمت
قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)
توضیح
بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.
پایداری پیچیدگی فراگیری سازمانی تولید چابک و ناب
شماره | ۱۴۳ |
کد مقاله | MNG143 |
مترجم | گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh |
نام فارسی | چگونگی بهره گیری از پایداری، پیچیدگی و فراگیری سازمانی بوسیله سیستم های تولید چابک و ناب |
نام انگلیسی | Are agile and lean manufacturing systems employing sustainability, complexity and organizational learning? |
تعداد صفحه به فارسی | ۲۳ |
تعداد صفحه به انگلیسی | ۱۷ |
کلمات کلیدی به فارسی | تولید ناب، تولید چابک، ساخت ناب، ساخت چابک، ساختارهای سازمانی، سازمان های یادگیرنده / فراگیرنده / پویا |
کلمات کلیدی به انگلیسی | Lean manufacturing; Agile manufacturing; Lean production; Agile production; Organizational structures; Learning organization |
مرجع به فارسی | دپارتمان مدیریت آموزشی، دانشگاه اوکلند، میشیگان، ایالات متحدهدپارمان مهندسی صنایع، دانشگاه دا لا سال، مانیل، فیلیپیندپارتمان مهندسی مکانیک، دانشگاه کیپ تاون، آفریقای جنوبیامرالد |
مرجع به انگلیسی | Department of Educational Leadership, PawleyLearning Institute, Oakland University, Rochester, Michigan, USA;Industrial Engineering Department, De La Salle University,Manila, Philippines;Department of Mechanical Engineering, University of Cape Town, CapeTown, South Africa; Emerald |
کشور | ایالات متحده، فلیپین، آفریقای جنوبی |
پایداری پیچیدگی فراگیری سازمانی تولید چابک و ناب
چگونگی بهره گیری از پایداری، پیچیدگی و فراگیری سازمانی بوسیله سیستم های تولید چابک و ناب
چکیده
هدف- هدف از این مقاله فراهم آوردن تئوری ها و رویه های کاربردی سیستم های تولیدی چابک و ناب به منظور تعیین این موضوع می باشد که آیا آنها قابلیت بکارگیری فرآیندهایی چون پایداری، پیچیدگی و فراگیری سازمانی را خواهند داشت یا خیر.
طراحی/ روش شناسی/ دیدگاه- بررسی حیاتی مشابهت های مقایسه ای عملیاتی و تفاوت این دو سیستم در این مبحث مدنظر می باشد و در عین حال نگرش های جدید و مسایل مرتبط در خصوص ظهور سناریوهای حیاتی به تفصیل مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند.
یافته ها – علیرغم تفاوت های آنها، دو سیستم تولید چابک و ناب را می توان در یک سیستم کنار هم گنجاند. مفاهیم پایداری، پیچیدگی و فراگیری سازمانی برای سیستم های چابک و ناب مشخص کننده برون دادهای متفاوت در زمینه خروجی فرآیند پیاده سازی عملیاتی می باشد، اما در عین حال می توان نوعی یکنواختی اساسی را در ورودی مفاهیم و پارامترهای مربوط به اهداف آن مشخص نمود. این دو مورد از تفوق خوبی در سه ناحیه مدنظر برخوردار می باشند.
ضروریات کاربردی- سازمان های امروزی می بایست قابلیت طراحی و پیاده سازی هر دو سیستم های چابک و ناب در داخل یک سازمان به منظور حاصل آوردن پارامترهایی چون زمان واکنش سریع، سطوح بالای بهره وری و کارایی بهتر را داشته باشند.
اصالت/ ارزش – این مقاله تعریف کننده ارتباط بین سیستم های چابک و ناب می باشد.
نوع مقاله: مقاله تحقیقاتی
کلمات کلیدی: تولید ناب، تولید چابک، ساخت ناب، ساخت چابک، ساختارهای سازمانی، سازمان های یادگیرنده / فراگیرنده / پویا
ژورنال سازمان های پویا
سال ۲۰۱۲
امرالد
پایداری پیچیدگی فراگیری سازمانی تولید چابک و ناب
مقدمه
اهمیت قابلیت سازمان ها در خصوص تعامل و رویارویی با ویژگیهای طراحی سطوح پیچیده مربوط به پیش بینی صفات سازمانی، نظیر پایداری، مدیریت پیچیدگی و فراگیری، هم اکنون به عنوان یک مبحث کلی و جهانی مطرح شده است. این مقاله اقدام به مشخص نمودن و تعریف برخی از مسایل حیاتی مربوط به پایداری، مدیریت پیچیدگی و فراگیری، با توجه به دو روش مطرح شده در مباحث تولیدی یعنی سیستم های تولید چابک و تولید ناب، می نماید. بر این مبنا، در ابتدا مقدمه ای در خصوص تولید چابک و تولید ناب ارائه شده و سپس سه مبحث جداگانه در زمینه فرآیندهای مربوط به پایداری، مدیریت پیچیدگی و فراگیری عرضه خواهد شد.
مرور کلی سیستم تولید چابک و ناب
این مباحث که در اوایل دهه ۱۹۹۰ به وسیله محققین دانشگاه Lehigh عرضه شد خود در بردارنده مفهوم تولید چابک (AM) می باشند که به عنوان یک مفهوم تجاری نسبتا جدید به شمار می آید. تولید چابک به عنوان نوعی ویژگی تلقی می گردد که قابلیت مرتفع سازی نیازهای فرار تجاری با توجه به سازگاری را خواهد داشت. Goldman و همکاران (۱۹۹۵) Nelson و Harvey (1995)، Dove (۱۹۹۴) و مجمع چابک ایالات متحده، همان گونه که به وسیله Kidd (2000) بیان شده، اقدام به تشریح فرآیند چابکی به عنوان قابلیت پاسخگویی و مدیریت به تغییرات غیر قابل پیش بینی نمودند. با توجه بدین موضوع، تولید چابک (AM) به عنوان قابلیت پذیرش فرصت های پیش بینی نشده و آمادگی جهت انجام و برآورد نیازهای آتی و حل مشکلات محتمل تعریف می گردد.
تولید چابک (AM) به عنوان پاسخی در خصوص سیستم های تولید ناب (LM) توسعه یافت (Custom Cable، ۲۰۱۰). سیستم های تولید ناب (LM) بر مبنای نیاز جهت ایجاد ارزش برای مشتری، به هنگام پیاده سازی رویه های مربوط به ارتقای فرآیند، می باشند. راه حل های تولید ناب غالبا منجر به استاندارد سازی بهترین رویه ها و پدیدار شدن یک جریان خطی شکل می شود. از طریق مطالعه و آنالیز نیازهای مشتری و با ارتقای پیوسته، به هنگامی که رویه های تکرارپذیر ارزش توسعه می یابند، قابلیت حصول راه حل های مقتضی بوسیله تولید ناب وجود خواهد داشت. از اینرو، تولید ناب نیازمند چرخه ای از پیشرفت می باشد که تحت عنوان چرخه شوهارت[۱] در ارتباط با طرح ریزی، اجرا، بازبینی، اقدام (PDCA)[2] خوانده می شود (Deming، ۱۹۶۷)، در حالیکه تولید چابک (AM) محدود به این پروتکل ها نخواهد بود.
[۱] Shewhart
[۲] Plan-Do-Check-Act (PDCA)
پایداری پیچیدگی فراگیری سازمانی تولید چابک و ناب
قابلیت پایداری
قابلیت پایداری به عنوان «قابلیت تحمل» تعریف شده است که از نظر لغوی به معنای مقاومت و تامل در خلال زمان می باشد. این عبارت غالبا در ارتباط با موضع محیطی بیان می گردد، اما علاوه بر این می توان آن را در تعامل با موارد دیگر همچون موقعیت های مالی و روانشناختی نیز به کار گرفت. همان گونه که به وسیله Dierickx و Cool (1989) تشریح شده است قابلیت پایداری دارایی های مالی به عنوان موقعیتی به شمار می آید که در آن قابلیت فایق آمدن بر مشکلات به بار آمده در هزینه های فرصت وجود خواهد داشت، مشکلاتی که بواسطه تخصیص منابع جهت حصول منافع کوتاه مدت بوجود آمده اند. در دیدگاه روانشناختی، قابلیت پایداری به وسیله Bolman و Deal (2008، صفحات ۴۰۶ الی ۴۰۷) در تعامل با عدالت به عنوان بخشی از رویه مدیریت سازمانی تعریف می گردد.
پیچیدگی
درک سیستم ها و پیچیدگی آنها از نقطه نظر علم طبقه بندی به عنوان سطوح بالای توسعه دانش تشریح می شود (Bloom، ۱۹۵۶). علت این امر آن است که به هنگامی که فرآیند توسعه دانش چشم اندازهای سیستم- محور آغاز می گردد، پتانسیلی قابل توجهی در زمینه سطوح عمیق تر تفکر حیاتی و تفکر بدون خطا یا با خطای صفر به دنبال آن ظهور خواهد نمود (Senge، ۱۹۹۶). سیستم ها به عنوان سازمان های وابسته یا لازم و ملزوم همراه با حلقه های باز خورد به شمار می آیند (Sterman، ۲۰۰۱). بنابراین، درک سطح بالاتر سیستم ها منوط به قابلیت «مشاهده» این موضوع است که اجزای میان وابسته یا وابسته به هم مختلف از نوعی عملکرد خود تثبیت کننده بعنوان شاخصی برای پذیرش پیچیدگی برخوردار باشند (Checkland، ۲۰۰۰) سیستم ها تحت این اصل عمل می نمایند که مجموع عناصر وابسته به هم به صورت ذاتی تشکیل دهنده ویژگی های مختلفی بوده و نتایجی را حاصل می آورند که این اجزا به صورت مجزا قابلیت حصول آن را نخواهد داشت (Ackhoff، ۲۰۰۴).
فراگیری
فراگیری سازمانی به عنوان یک ویژگی حیاتی شرکتی مطرح است که هم در تولید چابک و هم در تولید ناب مهم تلقی شده است چرا که این پارامتر به طور کلی به عنوان یک الزام رفتار سازمانی در خصوص حصول مزیت رقابتی به شمار آمده است (Slater و Narver، ۱۹۹۵، Garvin، ۱۹۹۳، McGill و همکاران، ۱۹۹۲) در این مضمون، همان گونه که به وسیله Senge (1990) تعریف شده است، سازمان فراگیرنده به عنوان سازمانی به شمار می آید که در آن امر فراگیری و تفکر به صورت پیوسته در بین کادر آن سازمان ارتقا یافته به گونه ای که آنها قابلیت گسترش دانش خود را خواهند داشت. دو مانع اصلی در خصوص فراگیری سازمانی به شرح ذیل از طریق مقایسه دیدگاه های تولید چابک و تولید ناب به منظور فایق آمدن بر این دو مانع، تشریح می شوند.
پایداری پیچیدگی فراگیری سازمانی تولید چابک و ناب
نتیجه گیری
این مقاله نسبت به تشریح تولید چابک و تولید ناب با توجه به تفاوت های آنها و در عین حال ارتباط این دو سیستم اقدام نموده است. ذکر این نکته قابل توجه می باشد که اصول سیستم های تولید چابک و تولید ناب را می توان تواما در سازمان ها اعمال نمود. بررسی مفاهیم پایداری، پیچیدگی و فراگیری برای سیستم های تولید چابک و تولید ناب مشخص کننده برخی از تفاوت ها در خروجی فرآیند عملیاتی سازی این دو می باشد، با این حال، یک نوع همطرازی و یکنواختی اساسی در ورودی مربوط به قصد و منظور آنها وجود دارد. تولید چابک و تولید ناب در بردارنده اهداف متفاوتی هستند، با این حال هر دوی آنها جزء سیستم های سازمانی موفق به شمار می آیند که در خصوص پارامترهای پایداری، مدیریت پیچیدگی و فراگیری ممتاز هستند.
مثال های موجود در خصوص بررسی محتوایی درک این تفاوت ها در سیستم های تولید چابک و تولید ناب قابل توجه هستند. به طور مثال، به هنگامی که موسسات آموزشی در ایالات متحده در حال تقلا با مسایل مرتبط با رابطه می باشند، نیاز جهت تولید ناب در این سیستم مشهود می باشد، بنابراین انگیزه استاندارد سازی محتوا و ارزیابی در این بخش احساس می شود (مرکز خط مشی های آموزشی، ۲۰۱۰). از طرف دیگر، در صورتی که سیستم آموزشی حرکت خود به سمت نوعی سیستم بر مبنای نیازهای مشتریان، یا بر حسب سفارش، را آغاز نماید (Hillberg و همکاران، ۲۰۱۱)، بنابراین تولید چابک را می توان به عنوان یک سیستم مناسب تر در نظر داشت.
مثال دیگر را می توان از بحران مالی کنونی انتخاب نمود. با تاکید بر تامین مالی بر مبنای فرآیند درست به هنگام، موارد مربوط به افزونگی و کنترل ها به طور کلی در سیستم های مدیریت مالی قبلی حذف شده و در این راستا سیستمی با دیدگاه های فزاینده تولید چابک به وجود آمده است. در این مورد به هنگامی که فرآیند بازیافت یا بهبود و ترمیم اقتصادی مدنظر باشد، فایده اصول تولید ناب با تمرکز بر روی پایداری با توجه به دیدگاه های طویل المدت در زمان جاری به عنوان یک انتخاب مناسب تر مدنظر می باشد. البته ممکن است زمان هایی نیز در کار باشند که این توصیه به سمت دیدگاه های تولید چابک تغییر جهت داده و به مزیت های آن در بازار بها داده شود.
نتیجه گیری این مقاله آن است که مدیریت نباید هیچ گونه قصوری را در خصوص هر یک از این سیستم ها، به هنگامی که شرایط تغییر می کند، اعمال دارد. در حقیقت، در این مقاله قابلیت مدیریت جهت طراحی یک سیستم مدیریتی مناسب با توجه به مزیت ها و محدودیت های دیدگاه های تولید چابک و تولید ناب مطرح شده است. مدیریت از طریق طراحی فراهم آورنده فرصت های شگفت انگیزی برای آینده خواهد بود.
پایداری پیچیدگی فراگیری سازمانی تولید چابک و ناب